HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Har jag suttit i villfarelse? Rörbuffertsteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/01 :  20:26:10  Show Profile Send Robis a Private Message
Jag har sedan något år tillbaka spelat mina skivor via en Primare V-20 - en kompromiss med min sambo som krävde DVD i huset. Den fick avlösa min gamla Denon DCD-1650 (som hittat nytt hem hos Stefan Bylund här på forumet - världen är liten )

Redan när jag hade Primare:n hemma på provlyssning och jämförde så tyckte jag att det lutade åt att Denon CD:n var något bättre, lite bättre basåtergivning bland annat, men det var inte som natt å dag så jag löpte linan ut och köpte Primare:en

Nu förhöll det sig så att en annan forumdeltagare hade ett rörbuffertsteg från Musical Fidelity till salu. Modellen heter X-10-D och tillverkas inte längre. Eftersom jag tidigare varit "passivt-försteg-fanatiker" så var det meningen att jag skulle använda buffertsteget till en framtida sekundär anläggning, med vinylen som front-end, och sparka liv i min gamla McCormack Linedrive som står och samlar damm..

Men jag var bara tvungen att koppla in den efter DVD:n och märk om min förvåning när jag slängde på första skivan (Robert Lockwood Jr.) Allt stramades upp och basen fick lite mer skjuts mot förut, anslag på t.ex akustiska gitarrer satt som en sportmössa mm. mm.

Det låter som en klyscha men jag är nu inne på 8:e skivan - och det verkar inte bättre än att den här lilla burken skrämde liv i anläggningen på ett förtjänstfullt sätt. Och det för en spottstyver.... Nu blir det nog till att åka ut och lyssna på BRA CD-spelare!


/Råbis

Edited by - Robis on 2002/11/02 08:03:29

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:30:00  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nu vet jag att du inte tillhör den lättrurade typen?!
..men kan det inte vara så att du får höjd nivå in till förstärkaren (vilken du nu har?), och därför blir lite lurad?
Hade själv det problemet när jag testade med separat DAC första gången! Första intrycket efter inkoppling var: wow vilket driv, punch, utsträckning osv. Efter någon vecka när det (jag?) lugnat ner sig, visade det sig att det mesta (dock icke allt) berodde på en ca 1,5 - 2 dB:s högre volym med DAC:en inkopplad.
Nu påstår jag inte att detta är fallet hos dig, men det är lätt att lura sig själv när man kopplat in nyköpta apparater .

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/02 :  08:01:11  Show Profile Send Robis a Private Message
Jo, jag satt och funderade på det själv igår. Enligt uppgift så ska den höja nivån med ca. 2db till försteget vilket skulle kunna förklara den direkta skillnaden i t.ex basåtergivning och "punch" jag upplevde. Men jag upplevde även att det hände mer saker i bakgrunden mot förut så jag ska testa vidare.

Ska testa med att koppla in det aktiva försteget (som jag kör med normalt) istället för det passiva och se hur det låter


Edited by - Robis on 2002/11/02 09:19:20
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/02 :  14:48:48  Show Profile Send Robis a Private Message
Testade att koppla in det före mitt aktiva försteg nu men där gör det inte den nytta som det gjorde före det passiva försteget..

Jag blir mer och mer skeptisk till passiva försteg



Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/11/02 :  16:52:15  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Robis

Jag testade X-10 D för nåt år sen och tyckte att det lät uselt hemma hos mig med ett rörslutsteg men det lät kanon med en Lavardin. Jag vet inte men jag tyckte då att den introducerade nåt konstigt vasst ljud som jag absolut inte hört förr eller senare så jag lämnade tillbaka denna pryl efter 5 dar.

Linkan

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/03 :  16:04:21  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Robis,
om du inte vill behålla X10D:n kan du höra av dig till mig.
Skulle var kul att prova.
Allt beror ju förstås på hur mycket en spottstyver är ?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/03 :  21:21:54  Show Profile Send Robis a Private Message
Hehe

Närå, den funkar bra med det passiva försteget (vilket var tanken)

Fast den dag jag tröttnar på den så vet jag vart jag ringer...

/Råbis
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/11/28 :  22:02:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Inte tröttnar man på MF heller!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000