Author |
Topic |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 00:24:06
|
Källan till påståendet har bleknat i mitt minne, men jag har i alla fall snappat upp att paralellkoppling av slutrör oftast inte låter bra. -Kan någon förklara varför i så fall?
Jag avser i första hand paralell single-end med trioder men både pentoder och push-pull är välkommet i resonemanget. Tre eller fler paralella rör vore ett enkelt sätt att flerdubbla uteffekten (drivstegsproblematiken undantagen) och dessutom minska utgångstrafons omsättning.
Vad händer egentligen om rören är illa matchade? Blir utsignalen rätt och slätt ett medelvärde av rörens individuella egenskaper i varje punkt av arbetslinjen? Får "starkaste" röret dra största lasset och rent av riskera att skadas, eller bidrar rörens höga inre motstånd till utjämning? I så fall borde flera paralella rör faktiskt låta bättre än ett ensamt.
Om t.ex. en "fyrpack" slutrör (SE) tillsammans avger samma uteffekt som ett ensamt rör av samma týp borde fyrpacken ge mindre distorsion eftersom spänningssvinget är mindre. Med mindre sving även på gallren borde också millerkapacitansen minska (per rör) Om detta stämmer borde fyra rör inte vara så mycket tyngre att driva än ett ensamt (för samma uteffekt).
Kan detta stämma eller är jag helt ute och cyklar? |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7938 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 08:47:00
|
Ett litet sidospår: Har man tillräckligt stort antal av en viss rörtyp skulle man kunna prova att köra med ett rör per kanal men istället köra det betydligt hårdare än databladen tillåter. Förutsatt förstås att kurvorna ser ut så att man verkligen får ut märkbart mer effekt.
Jag har läst på några olika ställen hur folk har testat runt med olika billiga triodkopplade rör, och det verkar som att de flesta tål 3-4ggr högre effekt än specat innan de börjar glöda... Åtminstone en källa påstod dessutom att det bara lät bättre och bättre ju hårdare han pressade röret. Livslängden rasar garanterat i backen, men man får som sagt se till att välja ett billigt rör som man har ett gäng av. Lär vara en fördel om man tar rör med kraftiga katoder också.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 09:07:27
|
För några år sedan fanns det en artikel i Glass Audio om paralellkoppling av småsignalrör och slutsatsen blev att det inte blev sämre som man trodde. Reserverar mig för minnesfel här..
Det borde bli samma sak med utgångsrör men de bör var hyfsat matchade ändå med tanke på effektförlusten i röret. Har man ställbar bias går det bättre. |
Lämnat forumet |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 18:35:59
|
Hej,
Jag har också hört detta med att det inte skulle låta bra med parallellkopplade rör. Jag har svårt att förstå varför och själv har jag inte märkt något i de försök jag gör just nu med mitt nya OTL steg där jag använder parallellkopplade 6C33C.
Vad som kan hända om rören inte är matchade är att ett rör drar mer ström än de andra och är det riktigt illa så kan det leda till att ett rör blir överbelastat och fallerar vilket i sin tur medför att de(t) andra röret eller rören blir högre belastade osv dvs en kedje reaktion, jag vet att detta har varit en felorsak i vissa äldre OTL steg.
Normalt så rekommenderas att man skall använda individuella katodmotstånd till varje rör som parallellkopplas, då kan skillnader i branthet minimeras, (om ett rör drar högre ström så blir det högre spänning över katodmotståndet vilket minskar strömmen).
I mitt nya OTL steg, (principiellt schema här http://www.tubetvr.com/otl.html ) så använder jag katodmotstånd på 1 ohm till varje rör, det borde igentligen vara mer, typ 5 ohm men jag har matchat slutrören väl så det går bra.
Miller kapacitansen är beroende av förstärkningen i steget så ett steg med lägre förstärkning, (tex pga att man använder lägre anodlast) ger lägre Miller kapacitans, samma sak för ett motkopplat steg som också får lägre Miller kapacitans. Att parallellkoppla slutrör ger ju inte mindre förstärkning så det ger inte lägre Miller dvs parallellkopplade slutrör ger altså totalt högre Miller och är därmed svårare att driva.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 17:09:52
|
Jag har ett katodmotstånd på 2 ohm på varje rör i min OTL, rören är parallellkopplade tre och tre med en biasinställning för varje trio. Fungerar och låter utmärkt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7938 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 21:08:14
|
Jag är ingen expert, men det känns som att det finns en viss skillnad mellan trafokopplade steg och trafokopplade steg i det här sammanhanget. I OTL-er jobbar väl rören mest med strömsving jag jag tro. Bara en gutfeeling jag fick.
Som lite kuriosa kan nämnas att de 2A3 och 6B4G som har enkelanoder (single plate) brukar rankas som bättre ljudande än standardversionerna med två internt parallellkopplade system.
I slutändan lär det väl bero mycket på vad det är för rör, hur bra matchade de är och så vidare.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2006/01/31 21:09:16 |
|
|
|
Topic |
|