HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Elvis
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/29 :  11:00:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Skäms lite har inte EN Elvis platta i samlingen. Tänker skaffa lite men vad? Finns hur mycket som helst. Vill ha lite råare grejer inget smet. Någon samling kanske.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/29 :  12:01:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Inte en enda? Illa!

Jag har svårt att komma med tips om någon bra vanlig samling men kommer istället med tips om en lite mer ovanlig variant som kan passa som komplement, nämligen Platinum - A life in music. Lagom lite mindre box om 4 CD som ger en inblick bortom de vanliga studiosläppen, jag tycker i alla fall att den är värd att införskaffas. Det är synd att Elvis enbart ska vara synonymt med Hound Dog, Heartbreak Hotel, smörcovers och sömnpiller. Det finns så mycket mer än så!

Om man är intresserad av Gospelproduktionen kan Peace in the Valley - Complete Gospel Recordings vara att rekommendera. Både orginalinspelningar och lite heminspelningar, live osv.

Ska se om jag kommer på något mer under dagen...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/01/29 12:02:47
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/01/29 :  16:56:23  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Hej Svejk!

Problemet med Elvis är att det finns en sån stor mängd med samlingsskivor så man vet inte vad som kan rekomenderas. Men jag vill rekomendera "From ELVIS In Memphis" Detta är inte en samlingsskiva men definitivt en av hans bästa. Den spelades in efter han gjort "lumpen" i Tyskland och innehåller hits som "In the Ghetto"

KennethF
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:06:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu är du väl ändå ute på den berömda cykeln!

Den är inspelad 1969 ett tag efter '68 Comeback Special. Inspelning är gjord i American Studios i Memphis.

Skivan som är inspelad efter att han gjort militärtjänsten i Tyskland är "Elvis is Back!" från 1960 och den är inspelad i Nashville.

Att "From Elvis in Memphis" är en bra skiva är däremot korrekt. Inspelningarna i American Studios anses av många som en av Elvis bästa stunder.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/29 :  18:21:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är omöjligt att få med allt på en samling men med ledning av låtlistor osv så skulle jag nog välja The Artist of the Century.

Är man intresserad av Memphis Sessions finns Suspicious Minds.

Vill man ha en av de bättre liveplattorna skulle jag nog säga On Stage från 1970.

Genomgående för alla de riktiga skivorna släppta under Elvis levnad är numera att man börjat trycka in mer eller mindre väl valda extraspår för att förlänga dem. Ibland är det lyckat och ibland mindre lyckat som sagt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/29 :  23:43:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Tackar för hjälpen. Har nu en hint var jag kan börja. 50-talet är ett tämligen svart hål i samlingen. Det har bara blivit så, hade tidigare en del på vinyl men den samlingen sålde jag av.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2006/01/31 :  19:56:07  Show Profile Send Mickhe a Private Message
svejk...utan tvekan så MÅSTE man ha "Elvis is back"...Den ska tydligen finnas i en nyutgåva för er som verkligen vill ha bra inspelningar...

/Mickhe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000