HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hjälp min Zappasamling växa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tjagge
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/01/28 :  23:58:34  Show Profile Send Tjagge a Private Message
Den stora husguden är utan tvekan Frank Zappa, har i skrivande stund 56 titlar. För enkelhetens skull skulle jag vilja dela in hans produktion i tre olika kategorier. Första kategorin utgörs av de skivor han själv gav ut under sin levnad, den samtida produktionen. Kategori två är de album som gets ut efter hans död men av officiell karaktär. Album Frank själv jobbade med men inte han ge ut eller samlingsskivor och tidigare outgivet som ligger under Zappafamiljens kontroll. Slutligen kategori tre som får utgöras av all övrig utgivning, bootlegs och liknande, såväl utgivet före som efter hans död.

Nu gäller min ödmjuka förfrågan hjälp angående ytterligare tillväxt av Zappasamlingen. Följande nio skivor ur kategori ett saknar jag:
- Crusing with Ruben and the jets. -68
- Just another band from L.A. -72
- Baby snakes. -83
- The man from utopia. -83
- Francesco Zappa. -84
- Them or us. -84
- You can’t do that on stage anymore Vol 4. -91
- Playground psychotics. -92
- Ahead of their time. -93

Vilka av dessa album är något att satsa på?

Inom kategori två äger jag exempelvis redan Läther och The lost episodes, men följande album funderar jag dock lite över att införskaffa:
- Frank Zappa plays the music of Frank Zappa: a memorial tribute. -96
- Have I offended someone? -97
- The mystery disc. -98
- FZ:OZ -02
- Joe´s domage -04
- Joe´s corsage -04

Är det någon som har en åsikt angående ovanstående album? Bra eller dåliga skivor? Halloween och Quaudiophiliac har tyvärr fel format för mig, DVD-Audio.

Kategori tre låter vi vara så länge om det nu inte är någon som har ett tips på ett riktigt förbisett mästerverk.

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/29 :  01:45:33  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Ruben & the Jets är ett mästerverk om du frågar mig. Denna Zappas kombinerade hyllning till/drift med Doo-wop är en platta som t o m folk som normalt inte gillar Zappa tycker om. Den är sanslöst rolig, men ironin är så subtil att man måste lyssna noga för att uppfatta den. CD-mixen skiljer sig väldigt mycket från den ursprungliga vinyl-mixen, bl a helt nyinspelade bas- och trumspår, och är man riktigt "hardcore" bör man ha båda.
Meningarna är ju delade om vilken verision som är bäst, själv tycker jag CD-mixen faktiskt är väldigt lyckad (till skillnad från "We're only in it for the money" vars re-mix är en katastrof IMO) men jag föredrar ändå vinylmixen p g a trumspelet. Chad Wackerman är säkerligen en bättre trummis än både Jimmy Carl Black och Art Tripp rent tekniskt, men de sistnämnda har sina egna kvaliteter som inte går att kopiera.

För övrigt, har du 56 titlar så är du nog redan hjälplöst fast, och kommer inte att ge dig förrän du har allt...

I kategori 3 rekommenderar jag Jean-Luc Ponty's "King Kong" och L Shankars "Touch me there"


Boergars, Bernt Jansson, Krellmaster och alla andra Zappanötter här har säkert fler goda tips...

Edited by - bostrowskij on 2006/01/29 01:54:28
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/29 :  12:16:41  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Givetvis ska man ha allt....

Skulle nog köpt i den na ordning(ungefär):
- Crusing with Ruben and the jets. -68
- Just another band from L.A. -72
- Baby snakes. -83
- You can’t do that on stage anymore Vol 4. -91
- The man from utopia. -83
- Them or us. -84
- Francesco Zappa. -84
- Playground psychotics. -92
- Ahead of their time. -93

I kategori känns endast FZ:OZ och - Frank Zappa plays the music of Frank Zappa: a memorial tribute. -96 som ett måste i första taget.

Köp sen en DVD (Denver) för 500 pix och sen Halloween och Quaudiophiliac. De har musikspår i DVD-Video också.

Håller med Bostrowskij om att "Touch me there" är värd att skaffa (Även King Kong så småningom)

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tjagge
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/01/29 :  13:49:43  Show Profile Send Tjagge a Private Message
Jag äger förvisso en DVD-spelare men den är enbart kopplad till TV:n och följaktligen inte så rolig att avnjuta musik på. Såg/lyssnade på min första musik DVD igår, Rush in Rio, saknade verkligen en bra ljudåtergivning.

Tillbaka till ämnet. Tack för respons, kul med fler Zappavänner. Intressant rangordning Boergars. Både Ruben and the jets och Just another band placerade jag själv i slutet av listan, rent spekulativt naturligtvis, tillsammans med Playground. Nu när ni båda nämner Ruben får jag helt sonika ta och köpa skivan vid tillfälle.

Jag har hört material från vissa av skivorna i nedladdad version, tycker ni inte att andra halvan av Ahead of their time är helt fantastisk? Tyvärr verkar första halvan vara sämre enligt vissa recensioner jag läst.

Är det skivan Electric connection/King kong som t.ex. CDON har för 189:- ni menar?
Var hittar jag Shankar tro?
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/29 :  16:49:44  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
King Kong:
http://www.amazon.com/gp/product/B000005HE8/sr=1-5/qid=1138542044/ref=pd_bbs_5/002-7022590-0812814?%5Fencoding=UTF8
Touch me there:
http://www.amazon.com/gp/product/B000008C7I/qid=1138542163/sr=1-4/ref=sr_1_4/002-7022590-0812814?s=music&v=glance&n=5174
Om du har skivspelare, kolla efter vinyler på t ex tradera
http://www.tradera.com/auction/aid_23654751
Go to Top of Page

Tjagge
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/01/30 :  00:42:34  Show Profile Send Tjagge a Private Message
Det här med DVD-Audio är jag nog inte riktigt säker på vad det är. En kort OT, DVD-Audio kräver en DVD-spelare det förstår jag men vad skiljer mot en vanlig DVD. Är det alltså både ljud och bild på en DVD-Audio? Det kan det inte vara för då är det en DVD-film. Är det så att det finns både rena ljudspår, musik, låtar helt enkelt och sekvenser med bild?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/30 :  10:36:21  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej! Som sagt man skall ha allt, men allt är inte lika bra, om ens bra på vissa få ställen.

- Crusing with Ruben and the jets. -68 Är hur bra som helst, se bara till att få tag på ett hyfsat vinylex och undvik den första cd-utgåvan där FZ dumt nog valde att göra nya pålägg på 80-talet, bla bas (spelat av Arthur Barrow tror jag)
- Just another band from L.A. -72 Inte den bästa plattan från perioden, samma sättning som på på Fillmore '71 fast sämre. Också live med mycket trams.
- Baby snakes. -83 Köp filmen med samma namn på DVD, väldigt kul med livegrejer och flippade leranimationer. Skivan är väl ok.
- The man from utopia. -83 Från Zappas svagaste rockperiod, otroligt tråkig 80-talsplasigt ljud, svaga låtar men roliga texter. Samma gäller Them or Us.
- Francesco Zappa. -84 Kul men inte helt omistlig Synclavierskiva med FZs gamle barocknamne. Mycket weird, kanske det knäppaste han gjort på vissa sätt. Barockmusik gjord med 80-talssynt.
- Them or us. -84
- You can’t do that on stage anymore Vol 4. -91 Kommer inte ihåg just vad som utmärker 4:an, men de är alla värda att äga , 1-6.
- Playground psychotics. -92 Som en megasamlingsversion av Just another band from LA. Bandet med Flo och Eddie som spexar och säger snuskigheter. Kul en stund och bara ibland.
- Ahead of their time. -93 En fantastisk skiva men en liveföreställning från London -68. Som en liten pjäs på scen med bandet som skådisar. Basisten Roy Estrada är oförglömlig i rollen som "Förskjuten påve". Både kul och framför allt bra. Bra versioner av gamla låtar som King Kong.

-The Mystery Disc -98. Ett absolut måste om man gillar de tidiga grejorna. Hängde med ursprungligen som en extraskiva när FZ gav ut gamla skivor i ett paket som kallades The Old Masters.

Resten vet jag inget om.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/30 :  12:56:49  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Angående dvd-A:
Halloween har ljudspår i såväl 5.1 som 2.0-format i DVD-Audio. Dessutom Ljudfiler i DVD-Videoformat. Det finns ett grafiskt gränssnitt och 2 låtar video. Självklart ger en riktig DVD-A-spelare bättre ljud än den vanliga DVD-spelaren. Detta är dock ingen orsak att missa en (hopklippt) konsert från en av FZs bästa perioder. Låter trots allt bättre än en del av de tidiga CD-utgåvorna även i detta format.

Angående Francesco Zappa:
Jodå! Han finns på riktigt.

Angående min Zappabakgrund i korta drag:
Började lyssna ca -80. Lessnade lite i mitten av 80-talet då SATLTSADW och TMFU inte matchade Sheik Yerbouti och Joes Garage. Har jobbat mig bakåt i Zappas karriär, men har fortfarande svårt för det mesta före 71-72. WOIIFTM var säkert omstörtande på sin tid, men inget jag går igång på. Som bandledare, ,kompositör, arrangör, och inte minst gitarrist är det ingen som slår FZ på fingrarna. Ej heller som Samhällskritiker och politiker. Som textförfattare är han inte, i mina ögon, lika fantastisk. Möjligen beroende på mitt svala intresse för pop- och rocktexter, där jag i första hand ser den mänskliga rösten som ett instrument som alla andra. Hoppsan...PRETENTIÖST....

Angående användbar länk:
http://www.arf.ru/Next/index.html

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2006/01/30 :  13:28:07  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
L Shankars "Touch me there"


WOW, en Shankar/Zappaskiva! Det visste jag inte fanns, låter oerhört spännande, den måste jag genast leta reätt på (och passa på att uppdatera min Shankarsamling i största allmänhet), tack för tipset!

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/30 :  14:46:19  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
quote:
WOW, en Shankar/Zappaskiva!

FZ har producerat Touch me there och medverkar under namnet "Stucco Homes" på låten "Dead girls of London" som han också skrivit. Låten spelades först in med sång av Van Morrison men den verisionen gavs aldrig ut officiellt pga att skivbolaget inte godkände det (pågående kontraktsbråk med Zappa). Zappa spelade dock Morrison-verisionen när han var gäst-dj på en radiostation, så den är flitigt bootleggad.

Själv har jag lyssnat på FZ sedan 1971, som 10-åring älskade jag de roliga ljuden på "We're only in it for the money" och jag brukade smyga mig in på storebrors rum när han var ute och spela den fast jag inte fick.... Blev fast på allvar när jag en dag råkade lägga på albumet "Hot Rats" som jag fortfarande tycker är hans bästa. Gillar perioden 1967-1970 bäst.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/30 :  16:18:44  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Shankar spelade med Zappa lite från och till under sent -70 tal. Bland annat på de bejublade maratonspelningarna i New York hösten 1978 som finns utgivna på tidigare nämnda Halloween. Finns även någon låt på någon av de senare YCDTOSA-skivorna.
Finns även en del publiktejper med hyfsat ljud i cirkulation.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:00:46  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
THGKLHTPORTTY ocg ÖKGYKGRVKLKL är bra dom med.

Skojar bara, lite svåra förkortningar Boergars!:)

Tjagge: hoppas du har hans bättre Synclavierverk redan så som Jazz from Hell och Civilization Phase III. Båda är helt fantastiska. De sista tio åren av sitt liv tycker jag personligen att FZ gjorde väldigt bra konstmusikgrejer. Rockmusiken var klart sämre och tråkigare.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Tjagge
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:14:20  Show Profile Send Tjagge a Private Message
Jo då de två skivorna har jag allt. Jag har alla hans skivor förutom de nio jag räknade upp.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:53:38  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
TMFU = The man from Utopia

YCDTOSA = You can´t do that on stage anymore

WOIIFTM = We´re only in it for the money

SATLTSADW = Första rätta svaret får en liten överraskning...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/30 :  19:11:29  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jo jag vet, Ship arriving too late to save a drowning witch...!

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2006/01/30 19:12:01
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/01/31 :  21:36:14  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej, angående Joe´s domage vill jag nämna att denna i princip är ett rehearsal-tape (från Grand Wazoo) med mycket undermålig ljudkvalitet. Dock ett måste för Zappa-fantasten eftersom man kan höra hur Mästaren arbetar fram sina låtar.

Men jag kan starkt rekommendera You can’t do that on stage anymore Vol 4. -91, ENBART för live-versionen av Outside Now. Personligen mår jag dåligt av originalmixen - mycket synd på en så bra låt.

Edit: tål inte att se mina egna stavfel...

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2006/01/31 21:39:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000