HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Störningar - HJÄLP!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BiggBoss
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/01/28 :  19:15:56  Show Profile Send BiggBoss a Private Message
Hej

Ursäkta om det finns trådar om detta...

Jag får ett missljud i mina högtalare när jag kopplar ihop min DVD(Denon 2800) med min TV (Andersson Y70HD). DVDn är kopplat både analogt och koax digitalt med min reciever (Denon 3802) för ljudet och komponent för bild till projjen (sanyo Z3).Jag kopplar recievern med 5 st RCA till mitt slutsteg (Cayin nånting).

Det spelar ingen roll om jag använder scart, s-video eller komposit. Jag har provat med galvanisk avskiljare till TV-signalen samt med nätfilter (billigt från Clas Ohlson) på TVn eller DVDn.

Ljudet är inte ett 50Hz-brum utan snarare ett mer högfrekvent surrande som inte är entonigt. Det är svårt att beskriva men det nästan fräser lite...

Vet inte om det kan ha med jordning att göra?

All hjälp och alla tips emottages tacksamt!

MVH Johan

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/28 :  19:40:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
vänd på kontakterna i väggen till apparaterna och testa koppla in förstärkaren i ett seperat uttag...tex.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

BiggBoss
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/01/29 :  12:27:43  Show Profile Send BiggBoss a Private Message
Hej igen

Jag har testat att vända stickproppar... Kan det hjälpa att koppla samman apparaternas chassi? Hur gör man bäst då?

Fler tips uppskattas!

/Johan
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/01/29 :  13:09:12  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ta bort det analoga om det inte är DVD-A eller SACD och använd dessutom en toslink-kabel istället för koax till det digitala mellen DVD och förstärkare.
Eftersom DVD,n och tv,n är jordade genom SCART-kabel eller RGB-kablage är det en dålig ide att förbinda bägge till förstärkaren elektriskt eftersom man kan få en jord-loop. ( brum och oljud )
Om man måste ha analog koppling till förstärkaren pga DVD-A eller SACD är det alltid bättre att koppla loss den spelaren från tv, n och ha en separat spelare som är ansluten till tv,n men optiskt till förstärkaren. Det finns spelare för bara ett par 100 nu för tiden.

Undvik dessutom att koppla radiodelen till centralantennen. kör separat antenn eller ingen antenn alls till denna beroende på mottagningens kvalitet och dina behov.

Om inget annat hjälper bör du testa att slå av alla lampor som inte är vanliga glödlampor samt alla lampor som är anslutna till reostater, sk dimmers. Gå vidare till kylskåp frys osv tills du har funnit syndaren. Någon gång kan det vara grannars defekta utrustning som stör. Kolla hur problemen sprider sig över dygnet och jämför vardagar och helger.

Lycka till.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2006/01/29 13:16:15
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/01/29 :  15:02:55  Show Profile Send esl a Private Message
Skiljetransformator.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/29 :  16:00:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Ljudet är inte ett 50Hz-brum utan snarare ett mer högfrekvent surrande som inte är entonigt. Det är svårt att beskriva men det nästan fräser lite...

Kan du beskriva ljudet lite mer? Kommer och går, eller där hela tiden? Lite berg-o-dalbana i frekvens?

M
Go to Top of Page

BiggBoss
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/01/29 :  21:53:41  Show Profile Send BiggBoss a Private Message
Ljudet är lite som ett relativt högfrekvent surr/fräs. Det finns där hela tiden om ovan nämnda koppling finns. Det ökar om jag höjer volymen på recievern.

esl: Vad är en skiljetransformator?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000