HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med med akustiken i vardagsrummet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:43:09  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan.
Här kommer ytterliggare en tråd om akustikproblem.
Nu när lite pengar trillat ner i plånboken så skall det till helgen inhandlas lite material för akustikförbättring.
Frågan är bara var jag skall börja.
Mitt rum är en betongbunker på 3,62m x 5,26m. Ena kortsidan är fönster och balkongdörr. Och en dörr ut till hallen sitter utmed långsidan i andra ändan av rummet.
Problemen jag har är:
1. Jobbigt eko. Mycket flutter.
2. Bas resonanser. Jobbiga vid 48Hz och 65Hz och riktigt våldsamma mellan 95-98Hz.

Jag har inte så värst mång hundralappar att spendera nu så vart skall jag börja.
Jag tänkte börja med att bygga absorbenter av 5cm markskiva på ram av 45x45mm regel. Till att börja med kanske det blir 4st sådana. Får jag tag på rör så blir det nog rör för att få bukt med 95Hz och 98Hz resonansen.

Är dett vettigt att starta med?
Gör det nån skildnad om jag använder anna dimension på reglarna så skivan kommer längre från vägg?
Vart tro ni är lämpliga ställen att placera absorbenterna och rören på? Vart gör det mest nytta?

Ungefär så här ser rummet ut:




Tack på förhand
/Ola

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:56:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Testa och flytta tillbaka högtalarna (mot gardinerna) så de hamna 88-90 cm från den väggen. (Borde hjälpa till med att minska 95-98Hz)

För att minska på klappeko, så behövs matta vid lyssningsposition och tavlor på väggarna.

De resonanser du nämner är just rummets resonansfrekvenser

47Hz 1'a för bredd
95Hz 1'a för bredd

65Hz 2'a för längd
98Hz 2'3 för längd.

Läs tråden om ESL basfällor.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:32:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag skulle ställa upp högtalarna efter den högra långväggen sett från lyssnings pos.
Lämpliga mått där högisarna sedan förmodligen skall stå kan du sedan få av mig, fast det blir senare i kväll i så fall.
(Jag skall bort nu)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:38:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Långvägg
Då sitter han ju nästan mitt emellan högtalarna ju. Rummet är ju bara 3,5 m brett...




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:19:51  Show Profile Send Tifosi a Private Message
En test med att ha högtalarna utmed en långvägg får nog vänta. Det är lite för mycket jobb för att bara testa lite snabbt.
Jag har testat lite olika avstånd från bakvägg men inte riktigt hittat nått som är bättre än nått annat. Skall försöka gjöra en mer vetenskaplig test snarast. Det kanske är enklare att hitta exakt rätt när jag har minskat lite på resonanser och ekon. De stör för mycket för att kunna avgöra hur ljudbilden blir.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:27:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du kan även flytta lyssningspositionen fram o tillbaka , det gör mer än vad man tror

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:20:44  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vänd på rumsinredningen? Basstöd från framväggen bakom högtalarna och basabsorption från fönster bakom lyssningsposition.

Markplattor räcker det med för förstareflexerna bakom/innanför högtalarna och möjligen sidoreflexerna. Alternativt draperier som kan dras för väggarna vid lyssning - de täcker avsevärt större yta. Isärdragna i hörnen övrig tid kommer de fortfarande att dämpa något. Placera rörabsorbenterna i lyssnarhalvan av rummet, till exempel bakom draperierna/gardinerna.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:26:54  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Problemet om jag skulle "vända" på rummet är att ena högtalaren skulle då hamna precis mitt i dörrhålet. Inte så smidigt kanske.
En nackdel till är ju att så fort det är ljust ute och man vill se på tv så har man våldsamma reflexer i rutan.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/27 :  00:37:56  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Då var jag hemma igen så nu forsätter jag på mitt tidigare inlägg.

Placera högtalarna centralt i mitten på den tidigare nämnda väggen som jag menade, med Ex: 2,08m mellan hö,vä högtalare centrum diskant.
Sätt sedan hötalarna EX: runt en meter från bakväggen mätt från baffeln/fronten.
Fotöljen (huvudet) placerar du sedan som i detta fall minst 2,08m mätt från högtalarna och in mot dina öron så att det blir en liksidig treangel, men prova sedan att backa fotöljen om du behöver.
Du kan givitvis flytta runt lite utifrån dessa mått men försök att hålla dig till triangeln och glöm ej att mäta noga så att måtten blir lika vid varje högtalare i förhållande till väggarna

Det där med hur hötalarna skall vara vinklade finns det olika teorier om, men prova att rikta dem så att du ser lite grann av innsidan av hötalaren det vill säga rakt mot dina öron höger högtalare mot höger öra osv.
Du kommer med all sannerlighet tycka att det låter markant olikt till en början men allt eftersom du tar bort rummet med diverse basabbsorbenter i hörnen och reflexbotemedel så kommer du nog att bli fångad av själva musiken och inte störas allt för mycket av rummets aggressiva och jobbiga bidragande konstigheter.
Jag kan återkomma med lite exaktare mått där hötalarna skall stå när du provat lite.
Om du provar: jag har placera mina efter en viss formel som jag inte hittar nu men jag skall leta lite bättre.

Lyft på rumpan en vacker dag då du känner dig redo att flytta lite mer än någon centimeter eller två



Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/01/27 00:41:34
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2006/03/01 :  11:53:08  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Nur har jag byggt 4 st marksiveabsorbenter. De gjorde en heldel för efterklangen i rummet. Jag har även köpt rör för att matcha 48 och 95Hz resonanserna. Dessa är dock inte helt klara än. Just nu hänger de i vinkeln vägg/tak rakt ut från lyssningsplats för att få bukt på flutter ekot som var ganska jobbigt.
Nu är tankarna att bygga nått att hänga ovanför tygfåtöljen som syns till vänster i den understa bilden. Från början hade jag tänkt att bygga en stor markskive-absorbent som är 120x180cm. Dvs. lagom stor att klä med en Ferrari-flagga jag har.
Tanken nu är att kanske 1 eller 2 3:e-delar av mitt bygge skulle vara en diffusor istället. Vad tror ni om det?
Frågan är ju hur man skulle konstruera diffusor-delen? Hela bygget får inte va mer än 120x180x10cm.
Grundidén var att ha trä stavar av olika dimension på längden men man kanske skulle ha nått på tvären också.
Har ni nått att komma med? Kanske länkar som kan ge lite idéer.

Hur mycket kan en V4 eller V6 från Svanå absorbera? De är ju inte så farligt dyra. Dessutom är de ju bra mycket snyggare än det man snickrar ihop själv.
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2006/03/01 :  21:06:22  Show Profile Send kebarb a Private Message
Tjenare!

Jag är också i rumsfixar tankar, posta gärna bilder med din byggen
och hur du har valt att placera/montera absorbenter.

Rören är jag lite intresserad av att se hur dom placeras

//kebarb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000