HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Horn-hjälp. Snälla. :´(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/25 :  21:41:14  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Har försökt mig på ett projekt och frågat här förr. Fick ett tag hjälp men hjälpen upphörde vid mållinjen och jag klarade inte att färdigställa projektet själv. :(

Hjälper ni mig bara färdigt så slipper ni mig sen. ;)

Grejen gäller ett Voighthorn med ett beyma-element. Fick veta att jag skulle justera QTS men att det inte behövdes sedan.

Dessa element är det tänkta att jag skulle använda:
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pdf/descarga.php?pdf=8BX.pdf

Frågan är bara hur måtten skulle bli och om jag verkligen skulle justera QTS och så.

Här finns en gammal tråd där jag fick hjälp sist. Sen fick jag även hjälp över mail, men svaren slutade komma. :(
Den tråden kanske är till hjälp.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41470

Den som hjälper mig kan få ett flak öl eller nåt. :P

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/26 :  00:34:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hur långt har du kommit?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/01/26 :  12:01:01  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kan hjälpa dig att räkna ut vilket seriemotstånd du behöver för att få ett annat qts när jag kommer hem.

Varför man skulle vilja ha ett gts på 1 har jag ingen aning om. Det blir ju bara resonant (basbump) vilken låda man än använder. Ett qts på 0.7 är ju bara det i mesta laget.
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/26 :  13:34:00  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Av någon anledning säger dom att den ska vara nära 1 På voighthorn. Annars har jag läst att den helst skva vara unde 0.5 i horn. :/
Ja jag vet inte. Men detta är sista mailet:

Här får du en simulering som är nästan identisk med VH1 det enda som
behövde göras var att minska längden 1300 till 1000,dvs front sidan är
700 hög istället för 1000mm.
Förövrigt är alla andra mått lika.
Elementet skall nu monteras på 58 cm höjd på frontbaffeln,dvs
nästan i topp.Har du mera frågor,kom igen!

Ps Du behöver nog inte trimma Qts,Kurvorna visar "klös" nog!


Så fick jag ett dokument med kurvor och siffror, vet inte om man kan ladda upp det någonstans?

Fick ju nästan all information jag behöver, fast jag vet inte hur jag ska justera en dimension i hornet utan att det rubbar dom andra dimensionerna. :/


EDIT: Se detta mer som en modifikation till VH1orna från valutronic. Det enda jag behöver veta är hur jag ska anpassa dom för att passa det nya elementet.

Edited by - -Boris- on 2006/01/26 14:15:16
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:44:50  Show Profile Send marens a Private Message
Det jag tolkar av mailet som du citerar är att det enda som ska ändras är höjden på lådan. Alltså att alla andra mått ska vara samma utom höjden (70cm istälet för 100cm total höjd) så att gångvägen mellan element och pipmynning blir kortare.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:58:16  Show Profile Send linnar a Private Message

Håller med marens vad det gäller QTS.
Elementet här ovan har QTS 0,7. Högre än det blir inte bra.
Resonansen är 50hz det motsvarar en piplängd på 1,7m.
Elementet placeras 1/3 från slutet och pipan börjar med
1x elementarea och slutar med 3 x elementarea.
Öppningen som då blir 600cm2 täpps igen så att den blir
50-100cm2. Ljudkaraktären justeras med dämpmaterial
på olika ställen i pipan. Börja med dämp på väggen direkt
bakom elementet. Resten får testas fram (= den roliga biten).

Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/26 :  23:50:56  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Men, men...

Vad är det för fel på världen! :D

Att ingen någonsin beskrivit det så enkelt som linnar förstår jag mig inte på. Det var ju helt underbart. Jag fattar massvis jämfört med innan, vilket inte säger så mycket iofs. :P jag som suttit och glott på hjärnvrängande formler och fattat nada. :)

Det enda jag inte helt begriper är med att öppningen ska täppas till igen. Precis hur som menas. Tror jag skulle lyssnat mer på linnar förra gången. :)
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/01/27 :  00:08:56  Show Profile Send classe a Private Message
lyssna o lär linnar kan han

18 ska de va.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2006/01/27 :  00:32:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare Boris!

Det där elementet skulle kunna passa i en öppen baffel med en bra sub till. Prova

M.V.H....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/29 :  20:16:12  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Har hittat lite ny information. Och då läste jag att öppningen skulle ha 1x elementarean. Linnar säger mellan en fjärdedel och halva. Vem ska jag tro på och varför?
Sen säger valutronic att QTS ska vara nära 1. Deras kunskaper ger jag inte ett skit för.
Men ni säger att 0.7 QTS är i högsta laget. En annan källa säger 0.4 är lagom. Är det bättre eller sämre om man råkar gå under 0.4? Vad händer när man avviker från optimala QTSen?

Hur är verkningsgraden på sånna här saker? Riktiga horn ligger ju på upp till 100 gånger så starka som vanliga högtalare. Hur förhåller sig sånna här skapelser till riktiga horn samt vanliga högtalare?

En sista fråga bara, hur funkar dessa?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=385
De bästa jag hittat, jag hittar inte längre det andra elementet jag tänkte bygga efter innan.

Edited by - -Boris- on 2006/01/29 20:17:12
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/29 :  21:01:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Vem ska jag tro på och varför?"

Linnar, för att... Linnar.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/30 :  01:18:04  Show Profile Send linnar a Private Message
Här var det snälla ord!
Man tackar o bugar.

Horn:
Voight-hornet är inget horn. Det är en kvartsvågspipa med
breddad avstämmningsfrekvens på bekostnad av nivån.
Breddningen görs genom att man gör pipan konisk.
För att komma undan en del besvärliga utsläckningsfenomen
placerar man elementet 1/3'del ner i pipan.

Öppningen:
Många har experimenterat med att modifiera Voighthornet.
Genom att sätta för öppningen olika mycket. De bästa
resultaten har man fått med en öppning på mellan 50 och
100cm2. Nivån minskar något medan transientförmågan ökar.
Jag vet de som föredrar att köra med fullt blås. Dvs en
öppning på 3 x konarean. Här finns alltså utrymme för
personlig smak.

QTS:
Det absolut vanligaste elementet till Voight-horn är
Philips 9710. För övrigt ett av de mest väljudande
element som tillverkats. Har för mig att QTS är
0,63 på det elementet. Man kan minska QTS genom att
dämpa elementet med miniralull direkt mot elementkorgen.
Förfarandet ger också ett mer definierat tal-ljud.
Om någon undrar om det fungerar kan jag tala om att
geniet Stig Carlsson gjorde så i OA5'orna mm.
QTS är annars ett mått på elementets vridmoment om
vi skall gämföra med bilar. Fast här är vridet sämre
med högre värde. Alltså är ett lägre QTS att föredra.
Men ett för lågt QTS kan ge ett för tidigt frekvensfall.
QTS 1,0 kommer att ge en topp vid 50-60hz medan 0,7
kommer att bli utan topp. Erfarenhetsmässigt tycker jag
att en pipa låter bäst när det inte finns någon topp
runt avstämningen. Därför: Gå inte över 0,7.

Valutronic:
Deras kvartvågspipor är inte några Voiht-horn. Dessutom
kan man naturligtvis bygga Voight-horn med QTS 1,0 åxå.
Det handlar om optimering: element+konstruktion+dämp.
Dessutom: När någon berömmer sig så mycket som Valutronic
gör brukar åtminstone jag dra öronen åt mig.

"En sista fråga bara, hur funkar dessa?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=385 "

= Helt enastående bra!
(Men lådan blir större med 12 tum)

Verkningsgraden 1Watt/1m:
(Vid avsedd basfrekvens)
Vanlig högtalare 85-95db (alla volymer)
Voight.......... 100-105db
Förkortat horn.. 100-105db (runt 300 liter)
Fullhorn........ 105-115db (nu talar vi om kubikmeter men då kan den gå ner till 20hz med 105-115db)

Man kan uppnå mycket hög verkningsgrad 'även med dipoler. Men för att
nå samma nivå som ett stort horn krävs en mycket stor strålande yta
(= många element = mycket dyrt).

Här finns en givande diskusioner kring Voight:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35794&SearchTerms=voight

Edited by - linnar on 2006/01/30 01:31:18
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/30 :  14:20:59  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Okej, allt ser ut att ha löst sig, har tre busenkla frågor kvar. :)

1. Vilken dämpning är att föredra?
2. Varför har man alltid öppningen vid golvet. Hittade ett litet emuleringsprogram som förslår en öppning i "taket" på lådan.
3. Vad betyder transientegenskaper egentligen? :)

Tack för eran hjälp. :)
Linnars hjälp är guld värd. :)

Edited by - -Boris- on 2006/01/30 14:22:19
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:51:18  Show Profile Send linnar a Private Message
"Linnars hjälp är guld värd."
Linnar kan läsa sådant hur mycket som helst.

"1. Vilken dämpning är att föredra?"
Biltemas dämpull för högtalare är bättre än
man kan tro, helt OK! En påse per låda
räcker gott. Det går faktiskt också dämpa
väggar med ett par cm skumgummi.

"2. Varför har man alltid öppningen vid golvet. Hittade ett litet emuleringsprogram som förslår en öppning i "taket" på lådan."
Simuleringsprogram räknar strikt på lådan. Golvet räknas inte med.
Det finns program som kan simulera lådan mitt på golvet, i hörn
eller mot en vägg, medan golvet inte räknas med.
Golvet "speglar" ljudvågen så att nivån vid de lägre
frekvenserna blir aningen högre. Då krävs att myningen ligger
väldigt nära golvet.

"3. Vad betyder transientegenskaper egentligen?"
Översatt till Svenska skulle det betyda "pulsegenskaper", översatt
till bondsvenska betyder det "pistolskott in pistolskott ut".
Dvs det är förmågan att återge en kraftig puls (som pistolskot).

När man mäter puls skickar man ut en kraftig snabb tonstöt och
mäter resultatet från membranet. Sedan gämför man det med tonstöten.
Bredbandselement har ofta ett mycket bra pulssvar. Det hänger samman
med elementets konstruktion för att vara just ett bredbandselement.

Ähum...
får jag mer beröm nu?


Edited by - linnar on 2006/01/30 18:57:30
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/30 :  20:37:17  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Hehe... Duttit av dig Linnar. :P

Men då kan man det där. Med andra ord har mina gamla högtalare hyffsade transientegenskaper. Ett par gamla Expert 3-70 om du vet vad det är för några. :)

Men dåså. En fråga om veckningen då.
Verkar som att man ska ha samma area vid början av veckningen som vid slutet av veckningen. Alltså så expanderar inte pipan vid själva veckningen. Stämmer det?
Och jag antar att det beror på att det i praktiken bara skiljer mindre än 2 centimeter från början till slut om man tar "innekurvan".
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/31 :  09:13:02  Show Profile Send linnar a Private Message

Du har rätt med veckningen.
Man mäter raksträckan från vägg till vägg.

Expert 3-70 är konstruerade av Olle Mirch om jag
inte minns helt fel. Mirch konstruktioner är alltid
genomtänkta och bra. Han var för övrigt vän med
Stig Carlsson.


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/31 :  09:16:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Här får du läsa det en gång till...

"Linnars hjälp är guld värd."
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/31 :  10:39:31  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Tackar, hjälper linnar mig bara liite till så ska han få den dos av beröm han behöver sen. ;)
Frågorna är dock inte enbart riktade till våran lilla kvartsvågsguru, allas åsikter är av värde. :)

Och det stämmer att det är Mirch. Tyvärr är dom lite slitna sedans förra ägaren. Men transientegenskaperna är faktiskt det som gör att jag föredrar dom fortfarande. :) (Titta, jag kan ett nytt ord) :D

Men då till frågan, hela projektet har 2 syften. Få en högtalare med hög verkningsgrad till PA-liknande syfte, samt lära mig kvartsvågspipor så att man kan bygga till vardagsrummet sen.

Ska jag ha den lilla strypningen vid öppningen då egentligen? Det kommer mestadels vara berusade människor på festival och liknande som får höra åbäket. Hur mycket sämre blir ljudet om man skippar den, och hur mycket högre? Målet är att med så lite batteri som möjligt spela så länge som möjligt vid en given ljudnivå.

Vad bör man ha för diskant till saken? 12an klarar 18000Hz, har aldrig byggt med bredbandselement förut. Men jag antar att det elementet inte klarar diskantjobbet själv?

Sen när jag lärt mig av denna, ska jag bygga mig några pipor där jag ska satsa på lite mer välljudande egenskaper. :)
Hoppas inte mina oädla syften med bygget minskar din hjälpsamhet. :)


EDIT: Räknade lite. Vid 60Hz blir det 143cm lång pipa. Det behöver jag ju inte ens vecka. Då de dessutom är 12" så blir det ganska stabil skapelse. Med lite vikt i botten kommer det bli finfint.
Frågan är om det ska vara 143cm till golvet eller till mynningens början? Sen en liten fråga till för att ritningen ska vara klar. Ska det vara ett plant litet tak i toppen eller ska det vara kilformat. Jag har sett olika nämligen. Men jag ritar på kilformat så länge. :)

EDIT2: Vet någon vart jag kan ladda upp en ritning?

Edited by - -Boris- on 2006/01/31 13:15:23
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/31 :  15:57:52  Show Profile Send linnar a Private Message

Du får högre verkningsgrad vid avstämningen om du gör
pipan kortare.
Längden skall vara från tak till golv.
Som diskant tycker jag nog det räcker med en Motorola Superhorn A125.
Den kostar 195kr.
Pipan bör börja med en platt yta lika stor som membranytan.
Vid slutet av pipan bör ytan vara 3ggr större, de finns de som
kör med 4ggr.
Montera också en hylla under elementet på ca 1/4 av pipans tvär-
snittsyta där den monteras. Brädan fungerar som ett lågpassfilter.
Brädan mot elementet bör då också dämpas.
Man kan dämpa första delen av pipan med löst sammansatt dämpfiber
som breds ut i hela volymen halvägs ner till elementet.

Öppningen kan vara upp till halva slutytan. Om man använder 3xmembranet
blir slutytan omkr 1300cm2, öppningen kan då vara max 650cm2. Det motsvara
ett fyrkantigt hål på 36x36 cm.
Orsaken till att man inte skall använda hela slutytan som öppning beror på
att man då kommer få mellanregister ut genom pipan. Det låter inte bra.

Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/31 :  19:43:06  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Tack så mycket för din värdefulla hjälp. :)

Tittade faktiskt på precis den diskanten.
Men då har jag missuppfattat. Hade fått för mig att pipans area i höjd med elementet skulle vara lika som elementarean. Fråga mig inte hur jag fick för mig det. Jag är väl inte så smart alla gånger.
Så jag ska räkna på en elementarea på 433cm2? Har hört att man skulle räkna på 500 på 12 tummare.

"Du får högre verkningsgrad vid avstämningen om du gör
pipan kortare."
Menar du att 143cm är för långt? Har du ett kortare förslag som funkar bra så blir jag glad, det gör hela konstruktionen smidigare.

Vad vinner/förlorar man på 4ggr elementarena vid mynningen? Vad jag förstått hittils så borde ju 4ggr inte ge några fördelar alls.

Och angående pipans längd där, borde inte pipan rent praktiskt bli kortare om öppningen "inkräktar" på frontbaffeln? Men säger du att man räknar till golvet så säger inte jag emot. Passar bara mina planer bättre. ;)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/31 :  20:10:44  Show Profile Send linnar a Private Message
"Har hört att man skulle räkna på 500 på 12 tummare."

Du skall räkna på den faktiska membranarealen.


"Menar du att 143cm är för långt?"

Nej, jag menar att 143cm är kortare än 170cm och att
det ger en högre verkningsgrad vid 143cm och 60hz än 170cm och 50hz.
Desto djupare ner man går i frekvens desto mer energi går det
åt att nå upp till en viss given nivå. Om man stämmer av
systemet högre upp orkar elementet/Pipan nå till en högre nivå.
Dettat är strikt teoretiskt, det kan förekomma andra effekter
som påverkar nivån i andra riktningar. Men i huvudsak är det så.


"Vad vinner/förlorar man på 4ggr elementarena vid mynningen?"

Man vinner bredare register men förlorar i nivå (verkningsgrad).
3ggr är optimalt enligt många byggare.


"borde inte pipan rent praktiskt bli kortare om öppningen "inkräktar" på frontbaffeln?"

Nej, ljudet breder ut sig efter hela pipans längd innan ljudvågen lämnar lådan.
Jag vill nog påstå att en öppning långt ner på sidan motsvarar en liten förläng-
ning av pipan. Mätningar jag gjort visar att det kan motsvara allt från 5cm till
30cm. Den extralängden skall inte räknas in i avstämningen då den inte är fysisk
utan bara skenbar.
Man kan flytta upp porten i höjd med membranet. Den fysiska avstämningen är fortfarande samma som piplängden men frekvenskurvan
blir lite annorlunda då och verkningsgraden sjunker markant.
Har dock aldrig mätt på en sådan så mer än så kan jag inte säga.

Edited by - linnar on 2006/01/31 20:16:14
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/01/31 :  21:43:55  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Sådär ja, du är duktig lärare. :)
Även fast inte allt gått fram första gången, så måste du vara den bästa läraren jag mött i ämnet hittils. :)

Men jag tycker 60Hz låter lagom, men jag vet ju inte alls egentligen. Tycker du jag ska klättra till 70Hz? Eller föreslå gärna en annan frekvens som du tycker låter bättre.

Hur listar jag ut den faktiska membranarealen? Verkar ju skifta en del mellan olika modeller?

Har för övrigt en PDF här på elementet. :)
http://www.beyma.de/seiten/beymatable/pdf/12AG100.pdf
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/02/01 :  06:23:31  Show Profile Send linnar a Private Message

60hz blir bra. Högre kan bli sämre då elementets resonas
hamnar för långt under avstämningen.

Mät diametern från membranets kant (Ej den veckade upphängningen)
till andra sidans kant. Då har du diametern (D).
Sen räknar du så här:
D delat med 2
Resultatet ovan tar du gånger 2
Detta resultat tar du gånger 3,14
Klart!

Om membranets diameter är 25cm blir det så här:
25/2=12,5
12,5 x 12,5= 156,25
156,25 x 3,14= 490,6 cm2

Ytan är då 490 kvadratcm

Med detta exempelmembran blir lådans volym:
14,3 x 4,9 x 2 = 140,14 liter


Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/02/01 :  08:11:50  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Okej, preliminära beräkningar baserade på bilder och deras PDF ger mig 23cm diameter.

Då har jag en preliminär ritning klar om några minuter. Behöver bara någonstans där jag kan lägga upp den. :)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/02/01 :  12:16:52  Show Profile Send linnar a Private Message

Enligt dabtabladet är ytan 540cm2, enligt mina
beräkningar med hjälp av databladet är är ytan
500cm2.
Troligtvis räknar tillverkaren in upphängningen
i membranytan.
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2006/02/01 :  23:11:37  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Hmm... hur räknar du på det?
Jaja, men jag räknar på 500 i låd konstruktionen.
Har en ritning jag tycker ser bra ut nu. Är det att tära på din hjälpsamhet om jag mailar den? :P

Du är otroligt hjälpsam. Folk brukar tröttna på att hjälpa för fort. Feta credz till dig. :)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000