HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mozart 250 år 27/1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/25 :  17:23:31  Show Profile Send svejk a Private Message
Han är en av de stora inom musiken. Har själv ett mycket bra förhållande till hans musik. Är även mycket facinerad över hans levnadshistoria. Era Mozart favoriter eller kanske anekdoter ur hans liv. Återkommer med mina måste fundera lite först.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/25 :  23:19:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Spontant: Symfoni No. 25 o Lacrimosa ur Requiem ( vet att båda är med i filmen - Amadeus men det är inte därför ( hela Requiem förresten, perfekt höstmusik, har en trevlig Deccainspelning från Wien, med bl.a. Solti)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/01/26 :  08:50:18  Show Profile Send poppen a Private Message
Grattis Herr Mozart. Du trodde visst inte at din musik skulle leva s länge och glädja så många än idag.

Jag hoppas att ni cpå forumet hoppar över filmen Anadeus den är läögn och förbannad dikt. Salieri lönnmördade inte Mozart. Det var Greve von Walsegg som bestälde requemet över sin döda hustru. Mozart visste det hela tiden. Mozart begravdes inte i en massgrav utan i en omärkt grav. Constanze hans fru flyttade senare till Danmark med sin nye danske man därav hittade man odense symfonin i ett bibliotek där.

Poppen
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/26 :  10:44:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Verkligheten duger aldrig till film, det är ju alla dokusåpor (äv. sopor) ett levande bevis på...om man väljer att se det som inspirerad fiction så är det alla fall bra musik.

edit: elfelsrkivnign

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/01/30 22:37:22
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/01/30 :  08:39:17  Show Profile Send poppen a Private Message
Maglis,
Det kan jag faktiskt hålla med om. Men jag föredrar faktiskt tidstrona instrument fram för de söta inspelningarna a la Marriner som användes i filmen Amadeus. Snabbare tempon mer trä än stål från violinerna. mindre vibrtaton och legaton sånt som kom tillfördes musik historien 100 år senare.

Stålsträngen kom ju först på 1900-talet.



MVH

Poppen
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/01/30 :  22:38:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad hade man innan? hmmm, mässing?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/01/31 :  09:12:16  Show Profile Send poppen a Private Message
Maglis `

Innan 1900 talets början spelade man på sen strängar
gjorda av får tarmar.
Ung. 1900 talets början kom man på att man kunde använda sig av stålsträngar.
Stålsträngarna gav i från sig starkare ljud som kunde översta eller höras i genom de förbättrade blåsinstrumenten som skett någit tidigare. Det hade man visserlige kompenserat med att öka antalet violinister symfoniorkestrarna.
Man örlängde också halsarna på violinerna också.
Resultatet blev att man kunde spela vibrataton och legaton lättare. Det resulterade att orkestrana ville visa sig på styva linan och spela all musik med tung vibrato även om musiken inte var komponerad för detta ända mål.
Det hände också att violinerna gick sönder efer som trucketfrån de starka strängara knäcke instrumenten.
Jämför Karajans Mozarts inspelningar på Deutsche Grammophone med mordärna stålsträngar och Pinocks på Archive smed tarmsträngar så förstår man lättare vad det handlar om.
Pinock spelar snabbare tempon ( mera Rock n Roll ) Karajan spelar långsammare tempon som det skulle vara en Bruckner symfoni.

Som du förstår så föredrar jag Pinocks tolkningar som eftersträvar att återge musiken som den var skriven.


( En Parentes ifall du vill lyssna på Brucner rekomenderar jag Gunter Wands sista inspelningar med Berlin Philharmonikerna på RCA de han gjorde innan han gick bort. pröva 4:an )

Marriner tillhör skolan som använder sig av stålsträngar som inte alltid vill återskapa musiken man tror den kan ha låtit på Mozarts tid.

Hoppas att jag kunnat förklarat mig tydligare denna gång.

MVH

Poppen



ps du får gjärna fråga mera ifall du vill ds.

Edited by - poppen on 2006/01/31 16:18:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000