Author |
Topic |
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 14:19:03
|
Hej Har en fundering kring att en banddiskant inte har samma spridning som en dome. Jag provspelar just nu med en Raven R1 tillsammans med en Thiel&Partner C82. Visst blir det gudomligt bra i sweet-spotten, men vid lyssning från annan del i rummet så försvinner diskanten (output sänks.
Jag är iofs beredd på att acceptera detta pga hur det låter när man sitter rätt, MEN kan man få till domen:s spridning och bandet upplösning,snabbhet,detaljrikedom?
Finns det några tips/ideer eller bra diskanter som kan båda delar?
mvh |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 14:23:37
|
Ett band med bredden X skall teoretiskt kunna sprida lika bra i horisontalplanet som en dome med diametern X. Dvs de flesta band sprider fullt gott i sidled!
Däremot är bandet oftast rejält begränsat i vertikalen.
Kan du beskriva ditt rum, dina högtalare och dina olika lyssningsplatser lite mer nogrannt skall vi säkert kunna hjälpa till med åt minstonde en förklaring!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 14:49:25
|
Oj. Mitt rum är i vinkel, 40m2 (tror jag), 2 öppningar till andra rum. Bra rum om du frågar mig (tretex och plank i väggarna).
Tidigare upplevde jag att Focal TD5 sprider bättre så att jag i andra vinkeln av rummet kunde höra en tydlig diskant (sittande i den soffan (dvs öronhöjd). Nu är det väldigt svagt i diskanten (lite mörkt ljud) när man inte sitter "rätt".
Tror du att en ringradiator R2904/700000 skulle klara det bättre (hänsyn taget till att du är lite partisk) |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 15:05:32
|
Ringradiator R2904/700000 rekommenderar jag inte. Dålig spridning och hög distortion. Men dyr.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 15:42:45
|
En ER-4 kanske? Det är väl en annan teknik än band?!
mvh
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 16:18:28
|
här får du en hint om hur ER4:an sprider, 0,30 och 60 grader
|
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 16:41:28
|
Tack Asto. Antar att detta är horisontellt. 30 grader ser riktigt bra ut!
Nu vill jag se en Aurum Cantus G2, Audiom TD5 och Raven R1 också
Vad händer i vertikalled när man går 30 grader off-axis med olika diskanter? |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 17:51:54
|
quote: Tack Asto. Antar att detta är horisontellt. 30 grader ser riktigt bra ut!
Ja, det är horisontellt
quote: Nu vill jag se en Aurum Cantus G2, Audiom TD5 och Raven R1 också
Jag kan dessvärre inte bidra med dessa, inte ens ER4:an är min |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 21:06:28
|
Har inte lärt mig att få upp bilder på forumet men här kommer två länkar ialla fall! På goulden, skrolla ner rätt långt på sidan så hittar du vattenfall och lov-ord! På Aurum hittar du både horisontal och vertikal mätningar ialla fall på G1:an. Jag har skälv G1 och tycker den sprider fint i horisontal plan, men du bör sitta i ögonhöjd med den! http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html http://www.aurumcantus.com/ |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 21:46:04
|
quote: Jag kan dessvärre inte bidra med dessa, inte ens ER4:an är min
Men du får komma över till Falun och lyssna på den när du vill.
Mvh |
Edited by - Guru on 2006/01/25 21:46:48 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 12:58:36
|
quote: En ER-4 kanske? Det är väl en annan teknik än band?!
Japp. Eton kallar detta Air Motion Transducer.
Asto's mätning visar ganska bra hur det mäter. Off axis i höjdled är det sämre spridning. Hurvida det är "sämre" sett i helheten (i sin kontext) får varje högtalarkonstruktör själv välja (och motivera).
|
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 01:00:33
|
Tjenare!
Ta en vanlig 1" driver och kör med the tube. Kanske inte världens bästa mät resultat men spridningen är det inget fel på.. Annars är det mantaray horn som gäller åsså bara till å dämpa till belåtenhet. ett stick spår kanske i denna tråden? prova!!
M.V.H. Blommman... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
PK
Member
64 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 14:57:51
|
Kolla denna sida mätningar är gjorda på 6 st band samt en dome för jämförelsens skull. http://www.zaphaudio.com/nondomes/ Kolla även hans mätningar med massor av domer under samma förutsättningar det är det inte många som har gjort,andast tidningar typ Klang und ton och Hobbyhifi i Deutchland uber alles http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/ Läs allt på hemsidan föresten så får ni nog er en tankeställare med hänsyn till att allt inte är guld som glimmar och speciellt inte band och överprissatta domer.
|
PK |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 16:44:35
|
Band kräver yta! Små bandelement får allt för stora utslag för att fungera med ett par undantag där det ena kostade som en mindre bil.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 17:00:29
|
Ett annat problem med vissa band är när man använder glesa ledare på plastfolie. Folien mellan ledarna distar.
|
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 17:31:53
|
Mycket information att smälta.
Mkt trevliga länkar. PK - skall läsa dem lite mer ingående framöver.
Spridningen är det inget att göra åt tydligen.
Engelholm - du är så diplomatisk Vilken är bäst
Dahlberg-band är förstås ett alternativ! |
|
|
|
Topic |
|