Author |
Topic  |
|
pegul
Member

237 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 19:25:29
|
Ja, som topicen lyder. Någon som har haft eller lyssnat en Dual 721 och kan ge lite info om den är bra eller dålig.
Har sett en begagnad och blev lite nyfiken. Tror det satt en Shure M75 på den. Har sett den PU:n omnämnas förut och har förstått att den ska vara rätt okej.
Hittade bl a en manual till spelaren på www.vinylengine.com. Spelaren är direktdriven och har endel automatik, t ex repetering av spelad sida mm.
Kul om någon har litet mer erfarenheter av denna spelare. Tyckte i alla fall att den var riktigt retro-snygg.
[edit]Ändrade topicen för att göra den tydligare[/edit]
Mvh /pegul |
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
Edited by - pegul on 2006/01/25 10:58:06 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 07:56:51
|
Hej, Kolla in denna sidan.
http://dual-reference.com/ |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
pegul
Member

237 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 11:04:15
|
Tackar HLindgren!
Hittade den länken förut när jag sökte på nätet men tack i alla fall. Det enda jag hittade där var bilder och lite specs. Inga omdömen om den var bra eller dålig eller så.
Är det någon därute som har hört spelaren i fråga?
Den har ju en hel del automatik. Är det något som gör att man bör undvika den? Eller är Dual-spelare vettiga alternativ även om de har lite lull-lull?
Mvh /pegul |
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 13:14:45
|
Jag har inte lyssnat på spelaren ifråga men rent generellt kan man väl säga att gamla direktdriva verk inte lät så bra,(undantag finns säkert)den typen av spelare finns det väl ingen som tillverkar längre förutom till Dj-bruk ? Mera generalisering,Dual har alltid gjort och gör fortfarande bra skivspelare,kvalitet och ljudande egenskaper brukar inte skämmas för sig men direktdrift....njaa...
|
 |
|
pegul
Member

237 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 17:32:59
|
OK,
När man säger att direktdrivna inte låter lika bra, vad är det då man menar?
Är det så att det finns mer bakgrundsljud (rumble) på en direktdriven spelare? Brukar det skilja mycket mellan remdrivna och direktdrivna?
Är det bara det eller finns det fler nackdelar?
Mvh /pegul |
|
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 17:45:27
|
quote: När man säger att direktdrivna inte låter lika bra, vad är det då man menar?
Nu var det länge sedan jag lyssnade på direktdrift..... Jag tyckte då att dessa spelare verkade "döda" musiken på något sätt,lät tråkigt,dålig stampataktenfaktor helt enkelt. Svårt att förklara,tror att det var produkter som var framräknade istället för framlyssnade.
|
 |
|
|
Topic  |
|