HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 NYA Frågor från en nybörjare och nybliven medlem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/01/24 :  18:12:52  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
Sitter och räknar på ett par baslådor jag tänkt mecka ihop. Vad jag funderar är detta med grupplöptid. Är det någon som kortfattat skulle kunna förklara detta. ELemnten i fråga är fyra stycken Seas p25rex som skall monteras i två slutna lådor. De skall dessutom drivas och delas aktivt genom en behringer dcx2496...

Jag fortsätter med en till fråga när jag ändå är här...

Jag har funderingar kring Isobarik. Generellt verkar principen ha dåligt rykte, och den enda fördelen vara att man halverar lådvolymen, men utrymmet mellan elementen då? Är inte fördelen att elementet som spelar ut i lyssningsrummet får spela med konstant tryck på baksidan av konen. Eftersom de elementen i detta fall även kommer att drivas aktivt så minskar väl problemen med impedans som tydligen uppstår när man monterar elementen i serie.

Hoppas att kunna få lite hjälp med detta då jag inte lyckas läsa mig till en bra lösning.

Kul att äntligen ha blivit medlem, har funderat på det länge då det verkar finnas massor med kunniga och duktiga människor här som mer än gärna delar med sig av sina kunskaper.

Edited by - McFlippaFlaster on 2006/09/24 12:06:44

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/01/24 :  20:02:47  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hehe p25rex.. mitt första basbygge va med just 2 st p25 rex iobarik @ 90 liter om jag inte mins helt fel. den läta myckete bra men bottnade lite väl lätt (baksiden med isobarik). utrymmet mellan basarna ska som sagt vara så litet som möjligt för bästa resultat, jag gjorde dock en lösning med lite mera utrymme mella basarna bara för att jag inte villa ha en magnet stående utåt.

nåntin jag skrev för ett tag sen om isobarik, ganska förenklat:
quote:
Det som gör att lådvolymen blir så pass liten är lätt förklarat att magneten blir dubbelt så stor samtidigt som konarean är bibehållen. När magnetkraften är dubbelt så stor så kan man göra lådan dubbelt så liten. Men det innebär också att, bra för att man har 2 element så kan man inte spela dubbelt så högt eftersom det fortfarande är samma konarea. Det kan nästan bli tvärt emot, att det inte går att spela lika högt med en isobarik som det gör med ett enkelt element. Motståndet för ett enkelt element beror på lådstorleken. I en liten låda och man spelar högt eller djup bas så blir det stort motstånd, eftersom det är så stort motstånd kan inte elementet röra sig lika långt som den ska. När man lägger till en till bas så kommer den första basen att spela nästan så som den ska göra dvs. mer lågbas men inte tillräckligt, men den rör sig och det gör att nästa element tror att den sitter i en enormt stor låda utan någon större belastning. Det gör att elementet flexar mycket och man får ut rejält med lågbas.


dedära med grupplöptiden gan jag inte riktigt så bollar över det till nån annan..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2006/01/24 20:04:16
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/24 :  20:56:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Isobarik har ju fördelen att sänka andratonsdisten som uppkommer pga magnetiska strömningar i polstycke/magnetsystem.
Detta märks mest vid stora konutslag. Det går som sagt var inte att spela högre totalt, men ofta låter det renare vid höga volymer än ett ensamt element.
Go to Top of Page

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/01/24 :  21:20:52  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
Allright, när du talar om andratons disten, vad menar du då? Skall jag dessutom tolka det som att principen bara ger utdelning vid högre ljudtryck eftersom det är då belsatningen på konens baksida är hög?

Edited by - McFlippaFlaster on 2006/01/24 22:12:47
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:16:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
Välkommen till Forumet!

Andratonsdist är, om jag inte är fullständigt ute och cyklar, distorsion som uppstår en oktav över elementets resonansfrekvens ( 1 oktav över = dubbla frekvensen, 1 oktav under = halva frekvensen).

Jag har nyligen börjat experimentera en aning med isobarik och mitt spontana intryck är att det spelar tajtare än motsvarande element gjorde när de var monterade "normalt", inte alls lika bumligt utan betydligt torrare och mer nyanserat.

Detta beror sannolikt på att en extra motor bromsar elementet bättre vid transienter och stora konutslag.

Det finns en till fördel som sällan nämns. Elementets förmåga att sprida diskant omkring sig när det sitter korg och magnet ivägen. Nu skulle du visserligen dela aktivt, men om nu några övertoner skulle lyckas leta sig in i högtalaren, så är de akustiskt bortskärmade vilket gör att du kommer aldrig att märka av dem.

Om du är ute efter ljudtryck i första hand så är inte isobarik att rekommendera. Konytan blir mindre än hälften så stor jämfört med vad samma två element har vid konventionell montering.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:37:43  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
Kul att man får lite respons!

ILLY: Då fattar jag! Tackar. Nej ljudtryck är inte målet i detta sammahang. Ren tyst bas är mer intressant. Min erfarenhet är också att det ger tajtare ljud, men jag kan inte förankra detta i teori.
Jag hade dock tänkt ha elementen monterade i serie, dvs framsida mot baksida för att inte få missljud från korgen. De simuleringar som jag gjort ger mig -3db vid 49hz i en sluten låda på 100L, vilket jag tycker är lite högt... Jag kommer kunna kompensera för det genom en behringer dcx2496 och en dsp8024 +mätmik, men ändå?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:51:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag hade dock tänkt ha elementen monterade i serie, dvs framsida mot baksida för att inte få missljud från korgen.

Gör du så så försvinner canceleringen av andratonsdisten. Då har du just tagit bort en av huvudanledningarna till att man vill använda just isobarik.(mindre lådor får du men inte mindre dist för ett givet ljudtryck.

Johannes.
Go to Top of Page

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:59:53  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
Aha, noterat! Ska överväga det, ruskans fult bara...
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/01/25 :  00:02:13  Show Profile Send Martell a Private Message

Kan inte en tajtare bas förklaras av "två motorer" på samma membranyta?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/25 :  06:11:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
ruskans fult bara...

Låt sidoväggarna, topp och botten fortsätta framåt 15 cm och sträck ett tyg över så ser du inte magnetsystemet.
Go to Top of Page

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/01/25 :  12:00:16  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
hmmm, det går ju.. Vi får se hur det blir, ska räkna lite på slutet samt basreflex också.

Tack smallsuper_man, Circlomanen och Illy för era inlägg. Mycket givande!! Jag lär återkomma då jag har hur mycket frågor som helst kring högtalarbygge i allmänhet...

Var det förresten någon som vågade ge sig på grupplöptiden???
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:30:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
Grupplöptider har koppling till fasvridning..eller rättare sagt ÄNDRIG av fasvridning..om man tittar på ett diagram över fasensvridning...så ser man att grupplöptiden ökar vid de frekvenser som faskurvan böjs..

Grupplöpstiden styrs av elementet men också lådtyp och avstämning. Sluten låda ger vad jag vet MINST grupplöptid.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/01/25 13:31:28
Go to Top of Page

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/01/25 :  18:02:10  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
Ja det verkar stämma som du säger att sluten låda ger lägst grupplöptider. Enligt mina beräkningar har jag som mest 5ms vid 30Hz vilket jag börjar förstå är helt ok. Hur det blir i praktiken är givetvis något helt annat....

Circlomanen: om jag försänker elementet i baffeln enligt ditt förslag, hur påverkas då spridningen?? jag vet att det är svårt att riktningsbestämma ljudet under 80Hz men jag kommer antagligen att ha basarna sidomonterade som det ser ut nu.

Edited by - McFlippaFlaster on 2006/01/25 18:07:12
Go to Top of Page

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/09/24 :  11:59:31  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
hittade just min gamla tråd om isobarik, bra respons man fick!

Hursomhaver har jag ännu inte lyckats snickra ihop mitt system p g a tidsbrist och annat... Frågan har under tiden väckts om det verkligen är värt att satsa på just basarna(p25rex), har lite annat smått och gott liggandes. Exempelvis tänkte jag mig att ett par aduax hm170z18 skall ta hand om bas/mellanregister sittandes i kring 17l basreflex. Alternativt har jag ett par hm170z0 som skulle vara kul att köra slutet... Diskanten kommer att tas om hand av focal tc-120td. Hm170z18/z0 vill jag ha sittandes i en stativare med kompletterande subbor... Hela rasket skall fortfarande drivas aktivt genom behringer dcx2496. Slutstegen skall också meckas ihop vid ett senare tillfälle, tillsvidare får det köras genom ett par enklare Rotelslutsteg.

Vad tror ni är bra att slänga ihop med dessa komponenter? Funderingar och ideer som mottags tacksamt!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/09/24 :  13:22:54  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
En liten detalj bara som inte stod skriven någonstans om isobarik som princip är att förutom att magnetstyrkan fördubblas för konarean, att konvikten också fördubblas.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/09/24 :  16:51:35  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
japp, stämmer ju.

Jag funderar ev på någon fomr av moduluppbyggnad där varje element sitter i en egen låda. Någon form av permanent testrigg. får se om jag väljer att använda isobarik.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/24 :  17:29:02  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
-3dB vid 49Hz låter lite tycker jag.
Såhär såg det ut när jag simulerade i winISD:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=241258#241258

Längre ned på sidan står lite mer om elementen.
Om du inte har utrymmesbrist, så lura av Kaffekoppen hans fyra och bygg torn med 4 per sida. Tror jag skulle låta apans bra! =)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

McFlippaFlaster
Member

58 Posts

Posted - 2006/09/24 :  18:05:00  Show Profile Send McFlippaFlaster a Private Message
hmmmmm

tja.. vafförinte, kanske sätta allt i två öppna bafflar :). Man kanske skulle kolla med kaffekoppen om han har dem kvar! Skulle var skoj att testa.

Ärligt talat borde jag fokusera på något mindre, är iofs välsignad med en kvinna som av någon anledning inte störs ett dugg av min hobby, men ändå....

Fast dipoler är ju sjukt intressant... ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000