HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Öppnade min Audion silver night mk II...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/01/24 :  14:11:16  Show Profile Send Fred a Private Message
I reklamen för denna förstärkare görs det ett stort nummer av att det används ERO polyprop-kondingar i denna förstärkare. när jag öppnade den fanns det fyra st sådana, resten var elektrolyter. ERO: Två st 0.47µf 400V runda axiella - är väl kopplingskondensatorer till 300B tror jag, sen var det två st fyrkantiga blåa, värdena syntes inte, dessa används väl till ingång och drivrör tror jag. elektrolyter fanns det sex st större samt ett gäng småttingar. Endast fyra polypropylen, synnerligen billiga och enkla. har jag köpt någon snikvariant eller är det så det ser ut i en Audion 300b Silver night MKII???

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/01/24 :  14:18:12  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tjena!

Du har inga najsiga bilder på denna?
Hifiporr liksom för oss rörfetischister (Stavning??).


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/01/24 :  14:55:53  Show Profile Send freann a Private Message
Ja, det blir väl lite dyrt med polypropylen i nätdelen, eller hur? Den här typen av förstärkare använder inte så många komponenter överlag. Lägg gärna upp bilder.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/01/24 :  15:24:13  Show Profile Send lindvall a Private Message
Intressant. Går själv i funderingar att skaffa den stärkaren när pengar finnes.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/25 :  08:01:51  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Hur stor är skillnaden mellan polypropylen och elektrolyter i just nätdelen??

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/01/25 :  08:45:15  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tomas:
Polyproppar och elektrolyter har helt olika egenskaper och användningsområden!
I en nätdel vill man ha kondingar med stor energilagringsförmåga, för att kunna få ut mycket ström fort när den behövs i förstärkaren. Nätdelselektrolyter brukar ha värden från ett par tusen microfarad och uppåt. Elektrolyter har också oftast den egenskapen att de är polariserade (+ & -), vilket gör dem olämpliga att köra en musiksignal igenom. Då är istället polyproppar bättre lämpade, dessa brukar ha värden runt eller under 0,5 µF.

Dessutom har plastfilmskondingar rejält mycket tajtare toleranser vid tillverkning, vilket borgar för bättre kanalbalans, när de sitter i signalvägar.

Fler saker finns att tänka på, detta var de kortfattade grunderna.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/25 :  08:51:42  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
En rörförstärkare som går i klass A drar konstant ström från nätdelen oberoende av uteffekt (upp till det börjar dista). Kraven på kondensatorerna blir därför rätt små så polypropylen där är rätt överdrivet. Möjligen kan man ha en liten parallellt med elektrolyterna för att ta eventuella HF-störningar samt eventuellt brus från elektrolyterna. Annars är skillnaden i princip noll och ingen.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/01/25 :  09:09:30  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jax, Tomas och alla andra:
Okej, jag ska nog fortsättningsvis undvika att svara på frågor när det gäller rörstärkare och klass A, då jag inte är så insatt. Uppenbarligen ger jag ju felaktiga svar.

Hursomhelst, vad jag sa om skillnaden mellan polyproppar och elektrolyter gäller för en stor del av alla förstärkare på marknaden.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:27:27  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Illy, jag såg inte ditt inlägg förrän efter jag skrev mitt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/01/25 :  22:51:35  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jax:
Det är lugnt. Som du säkert förstår så tänkte jag inte så mycket på trådens topic, utan gav ett ganska generellt svar på frågan:

"Hur stor är skillnaden mellan polypropylen och elektrolyter i just nätdelen??"

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2006/01/25 22:52:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000