HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betong som material för bänk??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:35:29  Show Profile Send jaejin a Private Message
Har funderat lite fram och tillbaka.
Jag behöver en bänk som är låg och stabil och kom lite otänkt in på betong. Tungt material som är lätt att bygga plattor med och billigt.
Vad anser ni om ljudet ifrån att använda betong.


(Har varit inne på marmor och granit men kostnaden skulle bli allt för stor).

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/01/23 :  16:13:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det skall inte vara några problem alls Rauna högtalarna var gjorda i betong. Jag själv har funderingar på att göra det översta planet i min bänk i betong så att skivspelaren står stabilt och förhoppningsvis vibrationsfritt. Men man bör ha någon sorts förstärkning (armering) i betongen för annars finns stor risk att skivan spricker vid belastning. Det finns även pigment att blanda i så man slipper att bara ha en färg..grått.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/23 :  17:46:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Gjorde en gången "bänk" utav markplattor 50x50cm i betong. Ungefär så här:

____________
]____[ ]____[
]____[ ]____[
]____[ ]____[

Raderna med ] och [ är plattorna. Stecken i mellan är lådor som jag skulle ha.

Alltså bara 4st betongplattor. Som "topp-platta" skulle jag ha en 40mm bokskiva.


Men jag fick överge bänken när vi inte orkade lyfta in den i huset från garaget. 200kg+ Så går det när man skall göra det ordentligt...

Löste det på annat sätt.

Mvh,
M

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/24 :  08:09:11  Show Profile Send jaejin a Private Message
Tanken iså fall är att ha allting löst för att kunna lyfta in den på ett bra sätt men även för att förändra den beroende på vad man har för elektronik osv.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/24 :  10:08:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det finns många olika betonger, någon form av flytspackelbetong blir nog bäst. Den är mycket fin/slät och hård.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/24 :  11:24:02  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Att köra med svart färg och samtidigt blanda i marmorkross borde kunna bli rätt fräckt om ytan slipas efter gjutningen. Marmorkross används för att linjera grusplaner (fotboll).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/24 :  11:26:43  Show Profile Send jaejin a Private Message
ja snyggt tror jag absolut att kan bli om man anstränger sig lite. men frågan är mer riktad till om betong är bra som material. det finns ju väldigt få som använder det. kanske fanns ett skäl til detta.? vad skall man använda istället som kanske inte kostar skjortan.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/01/24 :  15:29:47  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
(Har varit inne på marmor och granit men kostnaden skulle bli allt för stor).


Har du varit inne och kollat på Silvan bygghandel? De brukar ha granitskivor från ca 300kr och uppåt. Kanske blir lite dyrt om du ska ha till en hel bänk.

quote:
det finns ju väldigt få som använder det. kanske fanns ett skäl til detta.?


Lite jobb för en privatperson och ett material som kanske inte känns så exklusivt för "hifimöbelföretag" att använda sig av. Men om man har utrymme och tid så är det ett mycket bra och snyggt material. Går att slippa och få upp en mycket fin yta på.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2006/01/24 15:31:47
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/24 :  15:45:26  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
men frågan är mer riktad till om betong är bra som material. det finns ju väldigt få som använder det

Att få använder det?
Tja, lite meck med bygget samt så blir det ju tungt om man skule få för sig att möblera om... Eller flytta...

Som material?
Med tillräckligt stor massa så lär "bänken" vara förhållandevis dött, vilket knappast är direkt negativt... Undvik för stora hålrum så att det inte kan bli någon direkt "klang" så varför inte?

Har själv haft sådan funderingar, men... Hm?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/24 :  15:47:09  Show Profile Send jaejin a Private Message
Silvan bygghandel? har du någon länk möjligen. om granit är inte är så kostamt absolut kan det vara ett alternativ. kanske inte en hel bänk men som underlag till en del av elektroniken iallafall.

Vad jag menade med det ovan så tänkte jag på privat personer för det finns ju så många duktiga och företagssamma människor som kunde gjort det tidigare än mig. men jag har faktiskt inte sett någon i betong som varit rejäl.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/01/24 :  15:59:29  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hejsan!

Kolla in Engelholms, då "epkpeng" gamla bänk:


Mer bilder här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9515

Riktigt stabil och snygg bänk om du frågar mig. Den kan kanske ge lite inspiration iaf....

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/01/24 :  16:04:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
Varför inte använda Lecablock enkelt att jobba med och stabilt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/24 :  16:10:35  Show Profile Send jaejin a Private Message
Lecablock är fult fult fult....

Var inne på silvans hemsida och det verkar inte som om det fanns granit skovor på hemsidan iallfall men jag har ju 10 mil till örebro som har en butik.

Elitico: den bänken är "stenhård" men en aning för tuff tycker jag för att ha hemma.

Jag skulle hellre vilja ha mer åt detta hållet.


dock ganska så kostsamt men smart då allt är ner monteringsbart.
Mycket snyggt och kaxigt.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/01/24 :  18:47:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
jaejin

Görs det rätt kan det bli hur snyggt som helst med Lecablock, och till en rimlig kostnad

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000