HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var ligger felet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:14:15  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag skaffade nyligen en XLR-signalkabel som kopplades in mellan CD och förstärkare. Har tidigare endast kört med RCA.

Det som nu har inträffat är att det blir någon form av distortion i den västra kanalen. Vid lite högre volym låter det ibland illa om diskanten. Vid användning av RCA-kablar finns inte detta problem så det är inget fel på högtalaren.

Jag behöver er hjälp med förslag på var felet kan ligga. Själv kan jag tänka mig följande orsaker (mer eller minde relevanta).

Fel på den nya kabeln. (Har ännu inte testa att byta dem inbördes).
Fel på XLR-utgången.
Fel på XLR-ingången.

Vad mer kan vara orsaken till felet och hur åtgärdar jag detta enklast?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:20:15  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Skifta ingångarna och kolla om det ligger kvar i vänster kanal, då är det i förstärkaren problemet ligger. Annars är det kabel eller utgång på CDn, skifta kabel mellan vänster/höger, följer felet med är det kabeln, annars CDn.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:32:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har du kört balanserat innan...?För det låter oerhört likt en groundloop för mig...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:43:18  Show Profile Send Vox a Private Message
Mc Square:
Har inte kört balanserat tidigare.
Vad menar du med "groundloop"?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/23 :  16:44:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
öhhm...vet inte hur jag ska lägga det i ord,men det kan vara jag som valt fel ord bara...

det är anti-effekten av vad man ibland försöker uppnå med skärmade nätkablar som jag kom att tänka på...
Men det kan vara nåt liknande väl...?
xlr-xlr ska ju vara samma på bägge sidor och vad jag vet så kan det variera mellan positionen på två stift,mellan amerikansk och europeisk standard, och stämmer inte de bägge punkterna så skapar man ett oljud...

nu blev jag störd flera gånger medans jag skrev detta,så det kan blivit lite vimsigt

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/01/23 :  17:07:37  Show Profile Send Vox a Private Message
Mc Square:
Tror inte din teori håller i det här fallet då både spelaren och förstärkaren är av samma fabrikat.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/23 :  20:09:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att de är av samma fabriakt spelar ingen roll. Är det en jordloop som McSquare tror så spelar en hel del annat in också,ex. om du har jordade nätkablar eller ej.

men dist i ena kanalen låter inte som jordloop tycker jag, det brukar ge upphov till ett "hummande". Kolla kabeln ordentligt. Får du samma fel med en annan kabel så är det nog in- eller utgången det är fel på, det kan vara så enkelt som en dålig lödning.

Är ut-ingångarna förstärkare och CD balanserade "på riktigt" (=helt balanserade konstruktioner eller någon form av konvertering´på in/utgångarna) eller är de "fuskbalanserade"?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/01/24 :  07:51:10  Show Profile Send Vox a Private Message
Gjorde en del tester i går kväll och kom fram till att problemet finns endast när jag spelar SACD-skivor i balanserat läge. Spelar jag SACD-skivor i CD-läge eller via RCA är ljudet underbart.

Så min slutsats är att felet ligger i spelaren och att kombinationen SACD och XLR inte gillar varandra i min anläggning förnärvarande.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/25 :  10:32:50  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det låter som om du får distorsion pga för hög signal in i försteget. Inget konstigt alls. En balanserad utgång har 6dBu högre signal. Har då försteget en hög gain så kan signalen spricka. Dock underligt att det bara uppenbarar sig i den vänstra kanalen!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/01/25 :  16:46:40  Show Profile Send Vox a Private Message
Tomas:
När jag kör SACD och XLR är det distortion i bägge kanalerna.

Jag har nu med förslag från min leverantör bestämt att byta ut SACD-spelaren mot en annan spelare.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/25 :  20:12:58  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Jag har nu med förslag från min leverantör bestämt att byta ut SACD-spelaren mot en annan spelare.



Låter vettigt! Försök att kolla så mycket data du kan för att kunna matcha in och utnivåer samt impedanser!

MVH och lycka till Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000