HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur förbättra ljudet med TV mellan högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:04:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kommer att ha en 28-tums widescreen mellan högtalarna framöver, men vet att ljudet blir lite sämre med denna lösning. Hur ska man göra för att förbättra ljudet i denna situation? Förutom då att plocka bort TV:n... Någon som testat att tex lägga en tjock filt över TV:n eller något liknande? Om högtalarna flyttas fram och står med fronterna längre fram än TV:n borde det också hjälpa en del?

En platt tv kommer att köpas men det dröjer nog ca 1-2 år i väntan dels på helt ny teknik (SED) men även på förbättrad befintlig teknik (LCD/plasma). Tacksam för svar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/01/26 07:32:11

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:09:22  Show Profile Send Bubben a Private Message
Läste om någon som hade gjort en tyg-huva till TV´n att trä över vid lyssning...är osäker på om det var på det här forumet dock...
Jag antar att du redan har provat att slänga en filt eller två över TV´n bara för att experimentera. Hur tyckte du själv att skillnaden blev?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:12:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag antar att du redan har provat att slänga en filt eller två över TV´n bara för att experimentera. Hur tyckte du själv att skillnaden blev?


Nej har inte provat detta själv ännu, men ska göra det. Är dock utan högtalare för tillfället så det får vänta lite. Tänkte mest höra om hur andra gjort, en stor TV mellan högtalarna borde ju inte vara helt ovanligt för dem som väntar med köp av platt tv eller projektor.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:53:40  Show Profile Send ninja a Private Message
Te-huva till tv´n=>

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1178&hl=till+tv
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2194&hl=tv%20mellan%20h%F6gtal&st=0





Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2006/01/23 15:54:42
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/23 :  16:14:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Har skruvat upp min klump på väggen samt fällt in absorbenter i hyllan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/01/23 :  17:51:57  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har TV mellan högtalarna men högtalarna står ca 15 cm framför TV'n. Har inga problem med ljudbilden alls.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/23 :  18:06:55  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ninja> Titta, du hittade den lilla överdragspåsen i det stora formatet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/23 :  18:11:01  Show Profile Send CC a Private Message
Jag brukade slänga över en pläd vid "finlysning" vilket hjälpte lite... Dock inte när konserter skulle avnjutas pga att bilden blev lite suddig

Men riktigt bra ljudbild har aldrig infunnit sig förren åbäket kastats (placerats i v-rummet istället) ut...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/23 :  18:41:46  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Om du trär en damstrumpa över tv:n så blir det svartvitt..ha ha ha.

Nä, jag har också kommit på att tv:n försämrar ljudet väsentligt när jag för någon vecka sedan körde den till verkstan. Helt annant ljud blev det. Skall också köåa platt tv så småningom, men inte riktigt nu. Seriöst, är den där tehuvan någonting som fungerar?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/23 :  21:06:13  Show Profile Send CC a Private Message
Placera en tjock filt eller en akustikskiva bakom "tehuven" som absorbentfunktion...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/23 :  22:37:39  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Har oxå TV:n mellan högtalarna å det är ju öken MEN en kompromiss för att öht kunna ha en vettig placering av stereon. Brukar slänga över nåt täcke å en filt när jag ska finlyssna.


Annars brukar jag flytta fram TV:n så framsidan står i linje med framkanten på högtalarna då jag läst nånstans att detta skickar ut reflexerna år sidorna istället för mot lyssningspositionen. Har inget problem med sidoväggar så kanske.....

Köpte fö ett par Svanå Golden horn som jag tänkt tejpa upp framför TV:n vid finlyssning men dom visade sig ju va ganska tunga så det gick inte. Tänkte göra nåra ställningar att sätta dom i som är lätta att lyfta fram vid lyssning men som vanligt när det gäller mig å DIY så ligger det på is....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/01/23 :  23:02:01  Show Profile Send Manga X a Private Message
Harry_up's placering fungerar mycket bra för mig också.
Mina högtalare står kanske 30 cm framför TV'n.




Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/01/24 :  13:31:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är i alla fall helt klart en fördel att slänga en filt över TVn, det jag upplevat som förbättringar är att man får bättre fokus på röster och en mer korrekt ljudbild..

/Martin
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/24 :  15:46:59  Show Profile Send CC a Private Message
det blir inte sämre i alla fall... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/01/25 :  11:10:18  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
..Vad är det hos TV:n som gör att det låter sämre? är det nån skillnad egentligen mot att ha "stereo-racket" där? , frågar bara efersom jag INTE har TV:n i samma rum som stereon.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2006/01/25 :  22:22:34  Show Profile Send Slupen a Private Message
Det jag har upplevt med tv är att det blir jättebra om man säljer skiten =)

Bästa jag gjort

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/26 :  07:31:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Vad är det hos TV:n som gör att det låter sämre? är det nån skillnad egentligen mot att ha "stereo-racket" där? , frågar bara efersom jag INTE har TV:n i samma rum som stereon.


Thomas_Ö: Har ej testat och jämfört ännu, men ska göra det så fort nya högtalare är inköpta. Men har läst att det har en viss negativ påverkan, hur mycket verkar dock åsikterna gå isär om.

quote:
Det jag har upplevt med tv är att det blir jättebra om man säljer skiten =)

Bästa jag gjort


Slupen: Kreativt tips! Dock inte aktuellt förrän om 1-2 år då en platt tv nog köps som jag skrev ovan...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/01/26 07:32:26
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/26 :  09:20:31  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ja, man måste ju inte ha någon tv - själv slängde jag in 14-tummaren i garderoben för tio år sedan. Den tas bara fram vid dvd-tittande. Iofs kan jag se tv i korridorköket om nöden blir för stor.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000