HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare PRE30 vs. Advantage S2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/22 :  23:32:18  Show Profile Send NewMount a Private Message
När man läser beskrivningen av dessa försteg och dessutom vet att det är samma konstruktör och samma kontrollsystem inbyggt, tycker man att de ser väldigt likartade ut. Inte kan det väl vara så att de är identiska under skalet (förutom typen av switchar på framsidan)?

Är det någon som känner till skillnaderna mellan dessa produkter?

Primare PRE30
-------------
Analogue Inputs:
2 XLR (L & R),
5 RCA (L & R)

Analogue Outputs:
1 XLR (L & R),
2 RCA (L & R)

Analogue Record Output:
1 RCA (L & R)
Balanced (XLR) Input:
560 mVrms
Unbalanced (RCA) Inputs:
280 mVrms
Sensitivity Adjustment:
+/- 20 dB
Tape Output:
280 mVrms
Other Outputs:
Trigger

Gain:
16 dB
Frequency Response:
DC to 100 kHz + 0.1 dB
THD:
< 0.01 %
Signal-to-noise-ratio:
118 dB
Mains:
100 / 115 / 230 V
Dimensions (WxDxH):
430 x 385 x 100 mm
Weight:
9,5 kg
Color Option:
Black or Titanium
Whitepaper: http://www.primare.net/redir.asp?id=85

Advantage S2
------------
Specifications: 2 sets of balanced inputs
5 sets of unbalanced inputs
1 set of tape out
2 sets of unbalanced outputs
1 set of balanced outputs
Thd less than 0.05% 20-20000hz
System Remote control in machined aluminum.

The S2 has a complete balanced signal from input to output with
no conversion used.

The Preamp operates in pure class A with single ended gain stage,
Single stage amplification and mosfet outputs. DC coupled with no
capacitors, no servo, and temperature compensated Current sources.
Volume control of shunt to ground type. Large toroidal transformer
with multi stage active regulation and multi stage Passive filtering.

Dot Matrix Display with possibility to name inputs etc. Possible to
adjust input sensitivity for each input. Special surr mode for easy
connection to surround processors.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2006/01/22 23:41:19

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/01/23 :  09:14:56  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Väldigt långsökt tycker jag...
Pre 30 är ju byggt i Kina och S2 Sverige
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/01/23 :  09:41:38  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Pre 30 och Advantage P1, dvs det "gamla" svarta Advantageförsteget ser likadana ut under locket. Hur det förhåller sig gentemot S2 vet jag inte. Någon som har en bild på insidan på P1, S2 och Pre 30 att lägga ut?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/23 :  10:19:53  Show Profile Send NewMount a Private Message
Mycket intressant. Då kan man fråga sig vad som skiljer S2 från P1, förutom det tjusiga aluminiumhöljet. Min gissning är att det inte är så mycket... Jag har dock läst kommentarer från folk som föredrar det gamla P1 (identisk med PRE30) framför S2, så någon skillnad borde det vara. S2 är trots allt mer än dubbelt så dyr som PRE30.

Jag har varit intresserad av en S2 då den verkar vara bra specad och har många bra funktioner. Det har dock rapporterats att PRE30 brusar en del, vilket S2 rimligen också borde göra om de är i princip identiska.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2006/01/23 10:34:10
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/23 :  12:07:02  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
NewMount:

Det har genom åren förekommit en del mindre begåvade gissningstävlingar och fotoövningar där allt "ser" lika ut.

Grunden för dessa gissningar "om att allt är samma i kraft av samma konstruktör" är en smula ranglig.

Primare har anlitat Bladelius som konstruktör. Det tillgår på så sätt att han för en viss strikt summa pengar skall göra en konstruktion som låter på ett speciellt sätt. DVS Primare vill att deras produkter skall gå att känna igen klangmässigt, helt naturligt. Men det är ett beställningsjobb.

Bladelius egna produkter är hans egna helt igenom. Det är hans ljudideal, hans lösningar (som säkert på många ställen ser eller är lika Primares) och han kan lägga hur många sena timmar som helst för att ta fram produkterna på det sätt som han själv vill ha dem.

Att så är fallet kan vi som hört och kontinuerligt säljer båda märkena vittna om och det överensstämmer ju dessutom med att du hört om de som bättre gillar PRE 30 framför S2. De är olika , låter olika och vilket som är bäst får var och en lyssna sig fram till.

Måste också göra förbehållet att jag inte har full koll på de första produkterna Micke gjorde för Primare. Kanske tog han konstruktionen rätt av från P1 och anpassade, om detta vet jag inget. Men generellt är det helt olika produkter, tillverkade på olika platser och grundkonstruktionen kommer från samma ritbord. Liksom de gör på både VW Beatle och Bugatti EB10 Veiron... (inga likheter i övrigt )

mvh

.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/23 :  12:57:53  Show Profile Send NewMount a Private Message
Tack för dina kommentarer Hifi Consult. Det må så vara att de är konstruerade och tillverkade på olika orter. En konstruktion kan dock vara mer eller mindre identisk med en annan, även om det är ett beställningsjobb. Jag är själv i mjukvarubranschen och vet att man som kontruktör återanvänder sina lösningar på flera uppdrag. Om förstegen rent elektroniskt och mekaniskt (förutom hölje och typ av kanalväljare etc.) är lika, då måste de väl också låta lika? Ingen har hittills lyckats besvara frågan om hur pass lika de är.

Även om det är ett beställningsjobb och tillverkningsorten är en annan, kan de vara i princip identiska.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/24 :  08:32:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har P1:an och den brusar bara om jag inte hittar någon kanal på min tuner.
Faktum är att det blev ett lyft jämfört med ett påkostat passivt försteg jag hade innan, med mer detaljer som kom fram i ljudbilden. Jag hade ändå en bra DA-omvandlare inkopplad till det passiva försteget som i sig kunde fungera som försteg om man ville acceptera en digital volymkontroll, så den borde inte ha något problem med att driva det passiva försteget. Trots det blev ljudet renare med P1:an inkopplad. Jag blev imponerad och har varit mycket nöjd med det.
Så brusar det, så måste det vara något fel med just det exemplaret.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/01/24 :  11:38:26  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Primare PRE30 under locket.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/01/24 :  17:12:32  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
NewMount:

Det har genom åren förekommit en del mindre begåvade gissningstävlingar och fotoövningar där allt "ser" lika ut.


En mycket pedagogisk och säljande inledning.......

Det är inte första gången man ser smått dryga och ej särskilt ödmjuka inlägg från dig Hi Fi Consult. Är det en vinnande attityd när man representerar en butik?
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/01/24 :  17:20:04  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:

En mycket pedagogisk och säljande inledning.......

Det är inte första gången man ser smått dryga och ej särskilt ödmjuka inlägg från dig Hi Fi Consult. Är det en vinnande attityd när man representerar en butik?


Personligen anser jag att om man läser vad det står istället för att tolka, så underlättar det förståelsen av innehållet.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/01/24 :  17:22:44  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Skapligt onödigt inlägg i topicen jos.
Varför pm:ar du inte sladd o frågar rent ut vad han menar????
Sånt här skitsnack är det som får trådarna att "balla ur"




Jag tyckte hans inlägg var bra då han faktiskt har eller har haft ganska bra koll på dessa grejer.

Mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/24 :  18:23:14  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej igen!

jos m fl:

Ursäkta, ibland tenderar jag att skriva som jag uttrycker mig i tal. Öga mot öga är det ytterst sällan någon tar illa upp och detta var egentligen inte illa ment.

Just den produkt jag tänker på är CD-driven av den första svarta akrylserien. Tar man av locket på den ser den identisk ut som en pioneer för en femtedel av priset ca. detta var runt -1996. Då valsade det runt en uppfattning om att det bara var höljet som skiljde, underförstått så placerade man Advantage i samma fack som Peter Belt och andra ormoljeförsäljare. Detta spreds även av branchfolk och s k "DIY-are".

Mindre begåvat då anledningen till prishöjningen satt på undersidan av original Pioneer kretskorten. Av kostnadsskäl är det enklare och billigare att låta korten sitta kvar och bara klippa dem och som i detta fall sätta de egna kretsarna underst.

Det är både av godo och av ondo att plåta insidor och spekulera hej vilt. Forumet är fritt för debatt och frågeställningar men några gånger har Advantage/Bladelius varit utsatta för "expert"-utlåtande av ganska ensidigt negativt stuk.

Det verkar också vara ett mode att lyfta locket och spåra ursprung och konstruktioner och "avslöja" vad som kan kallas för "luft" i systemet, dvs att någon tjänar för mycket pengar på inget eller ringa mervärde reellt. Skall detta undersökas så gäller det ju att hålla tungan rätt i mun och jag vet inte om den balansakten skall skötas av andra hififöretag som åtminstone inte får negativa effekter i ifrågasättande av andras produkter. Jag säger inte att t ex akkelis menar att använda denna metod eller har någon baktanke men om man tänker efter en smula så känns det i alla fall lite konstigt för mig. Jag tror Stefan får inse att han är företagare nu

No offense för mitt uttalande, många känner till det där om Pioneer-driven och att de påhoppen var mindre begåvade är också fastlagda i historieböckerna.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/01/24 :  18:31:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Sladd,
quote:
rung och konstruktioner och "avslöja" vad som kan kallas för "luft" i systemet, dvs att någon tjänar för mycket pengar på inget eller ringa mervärde reellt. Skall detta undersökas så gäller det ju att hålla tungan rätt i mun och jag vet inte om den balansakten skall skötas av andra hififöretag som åtminstone inte får negativa effekter i ifrågasättande av andras produkter. Jag säger inte att t ex akkelis menar att använda denna metod eller har någon baktanke men om man tänker efter en smula så känns det i alla fall lite konstigt för mig. Jag tror Stefan får inse att han är företagare nu


Du ska kanske själv även tänka på detta i framtiden. Om jag ej minns fel har du deltagit i vilda gissningslekar runt produkter från andra världsdelar. Tror inte de "drabbade" företagen heller är särskilt glada över dem...dubbelmoral kan det kallas. Jag kan minnas fel, men tror inte det


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/01/24 18:32:49
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/24 :  18:42:06  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Mangew:

Jag vet inte vad du pratar om. Tror det var länge sedan jag var inblandad i något liknande. Jag har gått från att vara enbart hififreak och nätvilde till hififreak, butiksägare och ovilde.

Gå och gräla med någon annan. Ditt favoritobjekt ställer inte upp längre.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/01/24 :  18:47:26  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Sladd, du har aldrig förnekat dig och det lär du fortsätta med


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/01/24 :  18:49:32  Show Profile Send jos a Private Message
Orpheus: För det första tror jag att han kan försvara sig själv. För det andra så ser jag inget konstigt med att jag kommenterar Hi Fi Consult via inlägg när det ändå är hans inlägg jag kommenterar...?

Om jag skulle uppleva Hi Fi Consult som dryg mot mig i ett pm så skulle jag kommentera det till honom via pm....

Hi Fi Consult: Ok... Jag förstår iofs vad du menar. Det har ju faktiskt hänt mer än en gång att folk, i sin jakt på att intala sig själva att de gjort ett kap, slår fast att två olika märken har heeeelt identiska innanmäten. Att det sen skiljer en konding, drossel eller annat brukar spela mindre roll.

Ett bra exempel på detta är när folk hävdade att Korsun V8i och Red Rose Affirmation var exakt lika. Bara för att chefdesignern för Korsun (som nu leder Dussun) gjorde OEM-jobb för Mark Levinson betyder inte det att han gjorde dem exakt lika (vilket de faktiskt inte var heller...)





Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/01/24 :  19:02:10  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Here we go......
Det var inte meningen att försvara någon alls det klarar de nog allra bäst själva

jos:jag tyckte bara att ditt inlägg inte tillförde nått konstruktivt i denna tråd förutom en stor smaskig paj til Hifi-Consult o att inlägget därmed var ganska onödigt.

Det var min åsikt!!!

tack o hej!

Åter till topic!!!!!!!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/01/24 :  19:04:44  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
I vissa fall är det ett elände att nu vara företagare och inte längre en glad entusiast. Ränderna går inte heller ur så lätt.

Tidigare har jag villt gissat på ursprung, letat tweaks, mm. Jag har också under årens lopp samlat på mig en imponerande databas med produktbilder, både på utsidor, insidor, framsidor och baksidor. Kul att ha då man vill spekulera i konstruktion, släktskap eller kanske inför ett begagnatköp.

Den stora ”nackdelen” med att nu vara företagare och medlem på forumet är att allt jag skriver tolkas som ett affärslinlägg för Akkelis Audio (hihi, där fick jag reklam). Det innebär att tidigare erfarenheter, eventuell kunskap, osv, osv, kan jag inte längre dela med mig av eftersom det alltid kommer att antas ha andra, affärsmässiga syften.

Så är det, och det är bara att inse. Mycket kul följer ju också med företagandet, annars hade jag ju lag ned efter år 1.

Väljer att inte kommentera mera om produkterna denna tråd handlar om.


Vänligen

StefanB

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/01/24 :  19:21:59  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Here we go......


Tja... Vill du inte vara med finns det säkert en annan tråd.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/01/25 :  00:32:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Slänger in en gissning här. Kan det vara så, att precis som i mjukvarans värld, så återanvänds grejer, precis som någon tidigare skrev. Men, det betyder ju inte att det är eller gör samma sak? Så, att man återanvänder ett kretskort, det får ju onekligen innehållet att se likartat ut, så betyder det ju inte att det är samma rakt igenom? Jag kan förstå att man återanvänder saker, det gör alla, i alla branscher, när man gör det bra, då verkar det nytt, och man slipper testa lika mycket eller vara rädd för buggar, för att det har ju redan testats. Gör man det fel, då ser det återanvänt ut och kunderna undrar vad fan de betalar för. :) Så jag ser inget problem i att återanvända saker. Var något bra, varför kasta bort det? Så, bara för att det är samma kretskort i, nu antar jag att det är fallet mellan pre30 och p1, så är det ju inte nödvändigtvis samma innehåll? Jag menar, mycket kan ändras, komponenter och så vidare, för att optimera konstruktionen till det "ljudideal" man är ute efter och då lär ju konstruktionen se likartade ut men ändå inte vara samma. Som sladden skrev med, ibland så ser man inte det som ändrats för att det sitter på undersidan. Samma sak med mjukvara, på ytan kan det ju se likadant ut. Jag menar, jag kan ju ha samma interface till en snutt kod som returnerar en mobil användares position, den ena returnerar bara en snutt text "någonstans" medans en annan version kan använda en LAM och returnera en användares riktiga position. Hmm, får inget logiskt slut på det här så slutar här. Släpp gärna allt agg och diskutera mera, det här är intressant. StefanB eller Akkelis Audio, fram med de tankar du har, sladd fram med mer av det du har, jag gillar det här. Klart intressant att se hur bra återanvändade fungerar i elektronikens värld, respektive dåligt återanvändade.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:43:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Akkelis:

Jag har gjort den resa du nu pratar om. Man begriper inte först hur saker kan uppfattas för man är ju själv säker på att man inte menar något illa. No hard feelings härifrån.

Claes Ireland:

Jo, precis så kan det ju vara. Återanvändning eller så använder man en bit av något och eftersom det är dyrare att ta bort än att bara låta hänga kvar så blir delen/koden/kortet kvar.

Jos:

Jag kan inget i detalj om Korsun, Mark Levinson och Red Rose men har såklart hört många gånger om hur "avslöjande" det var att få reda på hur det "egentligen" gick till.
När det gäller vinnande säljstil (jag begriper din reaktion om att mitt inlägg såg drygt ut) så är det mest vinnande konceptet att alltid svara som man själv tycker, att alltid föreslå kunden det man tror på, inte det som är politikst mest korrekt för stunden eller har mest marginal för tillfället. Jag hatar själv smöriga säljare utan substans.

Vi har en konstruktör som hjälper oss med QRS. Ursprunget till hur en högtalare låter kan delas på 3 brukar han säga. Låda, filter och elementval tar var sin tredjedel. Men näste man kan få i huvudsak samma komponeneter att låta gräsligt illa, alltså krävs en 4:e kraft och det är know how. Min poäng med att vara en smula skeptisk till locket-av-kort på internet är att det hitintills mest handlat om "samma element = samma högtalare" eller översatt till elektronik "samma kretsar (för ögat) - samma produkt under skalet". Detta har i princip alltid fått till följd misstankar om övervinster, lurade konsumenter och såklart ett gäng som är tekniskt duktiga som är de främsta uttolkarna. Inte sällan har dessa uttolkare egna firmor och så vidare och så vidare..

Men sund nyfikenhet gör ju ingen skada, tycker inte alls att något förbud skall införas

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/01/25 :  14:55:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Min poäng med att vara en smula skeptisk till locket-av-kort på internet är att det hitintills mest handlat om "samma element = samma högtalare" eller översatt till elektronik "samma kretsar (för ögat) - samma produkt under skalet". Detta har i princip alltid fått till följd misstankar om övervinster, lurade konsumenter och såklart ett gäng som är tekniskt duktiga som är de främsta uttolkarna. Inte sällan har dessa uttolkare egna firmor och så vidare och så vidare..


Bland elektronik bla. så finns det OEM fabriker som säljer samma vara, konstruerad av samma konstruktörer och samma komponentval till olika företag med olika klisterlappar. Detta finns i många branscher inte bara Hifi, så det är egentligen inte så konstigt att det ibland finns apparater som ser helt lika ut och troligen också låter helt lika...detta måste man också vara medveten om, ofta är det okunniga personer eller personer som har vinstintresse på något sätt som bara rabblar om att det är billiga(sämre) kopior, att det inte alls är likadana produkter då samma produkter kan finnas att köpa från Asien istället för europeiska/amerikanska företag.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/01/25 14:56:43
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/26 :  11:06:05  Show Profile Send NewMount a Private Message
Björn-Ola, i tråden nedan behandlas flerkanalsförsteget P30, där det konstateras brus p.g.a. att man (Bladelius) "kopplat bort en avstängningskrets till strömmen".

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45868

Om P30, PRE30 och S2 är snarlika konstruktioner kanske även S2 brusar "på tomgång". Med vanliga trögdrivna högtalare (ca 90 dB känslighet) är ju lite bakgrundsbrus inget som stör. Med effektiva högtalare som jag har (104 dB) är dock minsta brus ett stort problem, särskilt vid lyssning på låga nivåer. Alla försteg brusar, det är bara frågan om hur mycket.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000