HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 fujica stx-1n kompatibel med pentax linser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/01/22 :  20:11:41  Show Profile Send ludo a Private Message
Undrar ifall det går att använda kameran tillsammans med pentax linser (bajonettfattning).
Pentax gluggar borde vara lättare att få tag på än fujicas originaloptik. Tyvärr äger ingen optik till pentax o kan därför inte testa...
Någon som provat använda pentax optik tillsammans med fujica x-bajonett kameror (stx1,-1n,-2,ax1,-3,-5,porst cr-1) och kan berätta hur det står till med kompabiliteten?
Vill tillägga att här pratar vi kameror fr tidigt 80-tal...

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/22 :  21:02:32  Show Profile Send edison a Private Message
Jag är till 99% (men inte 100) säker på att Fuji hade en egen bajonett, alltså inget som man kan sätta Pentaxgluggar på.

(Ang Pentax så har dom haft sin K-bajonett sedan ungefär 1975-76 och kör med den även numera på både sina analoga och digitala hus.Före 1977 var det skruvgänga "M42")

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/22 21:04:19
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/22 :  21:44:24  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Enligt den här sidan:

http://www.photoimagenews.com/lens.htm

så verkar STX-kamerorna ha Pentax gamla M42-gänga, men med en extra kam.

quote:

Fuji and Fujica SLR cameras

* Fuji ST cameras use a Pentax thread-mount lens
* Fuji STX lenses are a Pentax thread lens with an extra cam for full aperture metering.
* Fuji AX lenses are a special bayonet mount. With an X-S adapter, thread mount lenses can be used on AX series cameras. They will always have automatic diaphragm operation, and with the X-D adapter will even work in programmed mode. This bayonet mount is not the same as the Pentax bayonet mount lens.




Verkar finnas adapterringar för att använda objektiv med M42 på dessa kameror. Kolla Ebay...



SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/01/23 :  19:39:50  Show Profile Send ludo a Private Message
Tack för era svar och länken.
Anledningen till att jag började undra var just en annons på ebay där det påstods att ax kameror var försedda med k-bajonett fattning.
quote:
* Fuji STX lenses are a Pentax thread lens with an extra cam for full aperture metering.


Innebär det ovanstående att så fort objektivet bländas ner så blir det även mörkt/(-are) i sökaren? Alltså att nedbländningen är på hela tiden?
Så här ser i alla fall x-fattningen ut på en fujinon 50/1.9:


Det jag egentligen är ute efter är att skaffa en pentax smc-fa 50/1.4 autofokusobjektiv

till den här gamla fujica kameran. Just det objektivet påstås ha väldigt god skärpa / låg dist() över hela området men att tro att objektivet kommer att passa är kanske att önska lite för mycket...

Nåja jag kanske får jaga efter fujinon objektiv istället.
Gillar de här gamla kamerorna väldigt mycket.
De är enkla att använda (man ödslar inte energi på tekniken/komma ihåg hur man gjorde för att ställa in kameran si eller så utan kan ägna sig helt o hållet åt motivet), de är helt mekaniska o kan därför användas helt utan batteri, tål kyla o väta bra. Kan köpas billigt på ebay och man behöver därför inte vara "rädd om" kameran på samma sätt som om dagens svindyra högteknologiska vidunder.

Optiken är många gånger lika bra eller bättre än på dagens "moderna" kameror.
Här är ett exempel på bildkvalite med en 50/1.9a :

(1/30s,bl2.8-3,5 konstljus, neopan400, minusframkallad i d-76 1:1, bilden är kraftigt komprimerad)
Och det viktigaste av allt: det är så mycket roligare att hålla på med foto på det här gammaldags sättet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/23 :  19:59:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag antar att du vet att autofokusen antagligen inte kommer fungera om du kör med adapter?
Däremot går det ju att fokusera manuellt.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/01/23 :  20:14:31  Show Profile Send ludo a Private Message
Jo, autofokusen kommer naturligtvis inte att fungera.
Det är endast passformen på bajonettfattningen och den mekaniska bländaröverföringen som måste vara kompatibla.
Har för mej att pentax af-gluggar kan användas på äldre manuella pentax-kameror och då kanske förhoppningsvis även på min fujica (med vissa restriktioner givetvis). Helt utan adapter har jag tänkt mej...

Edited by - ludo on 2006/01/23 20:16:03
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/23 :  23:32:07  Show Profile Send edison a Private Message
Ooops, jag hade inte klart för mej att Fuji i äldre dar körde M42 gänga...

Fin bild du visar, ett gott tecken på den Fujinongluggens potential!

Just 50mm objektiv brukar som regel vara MKT skarpa från alla dom mer seriösa/kända systemkameramärkena, inkl. Fuji.
Ett nutida exempel på Fujis optikkunnande är den mkt fina optiken på deras senaste "hybrid-digitalkompakt" samt att Hasselblads nyaste optikserie till de nya 'bladarna' är från Fujis händer...

Hittar du bara en K-adapter till M42 gängan borde hur som helst inte mkt kunna hindra användandet av K-objektiv på din Fuji ifall du skulle behöva andra brännvidder.

Ett tips på en ytterst skarp 50'a med Pentax K-fattning är Ricoh's 50mm/2.0
Bland de skarpare som finns, men märket var ingen jättesäljare så massor av exemplar finns nog inte att leta fram...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/01/24 :  12:04:56  Show Profile Send ludo a Private Message
Vet inte hur gängade objektiv ser ut (äger inga såna objektiv) men fujis x-bajonett har definitivt ingen gängfattning (se bild på 50/1.9)...så jag tror inte objektiv med gänga kommer passa direkt på kameran. Vill inte använda mej av adapter utan har förhoppning om att det går att montera pentax objettiv direkt på fuji kameran. Det var min plan i alla fall...

quote:
Ett nutida exempel på Fujis optikkunnande är den mkt fina optiken på deras senaste "hybrid-digitalkompakt" samt att Hasselblads nyaste optikserie till de nya 'bladarna' är från Fujis händer...


Ja, fuji gör verkligen väldigt fin optik.
Dels för storformatskameror dels för mediumformatare.
Äger själv 6x4,5, 6x7 och 6x9 fujikameror och den optiska kvaliten slår mycket annat jag testat (mest bronica som påstås vara ett skarpare alternativ till pentax o mamiya mediumformatskameror; h-blad har jag aldrig provat).
Att Hasselblad brutit samarbete med Carl Zeiss viste jag faktiskt inte om. Har Zaiss kånkat kanske?...
quote:
Ett tips på en ytterst skarp 50'a med Pentax K-fattning är Ricoh's 50mm/2.0


Tack för tipset!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:48:57  Show Profile Send edison a Private Message
Fujioptik till H-blad gäller de NYAste modellerna, i övrigt är det samma som förr, Zeiss.

Ang gänga vs bajonett:
Ja, ett gängat objektiv passar aldrig utan adapter till ett bajonetthus, och nån adapter för "gängoptik" till "Fujibajonettkamera" känner iaf jag inte till.
Och om du finner ett Pentaxobjektiv med K-bajonett så kan det INTE fästas på en Fujikamera med (Fuji)-bajonett.

(Inte heller kan ett "K-bajonett"-objektiv fästas till en gängad kamera, detta då bajonetten har större diameter än gängan, optiken skulle isåfall hamna för långt ut från normala stället så det skulle inte funka med avstånds/skärpeinstälningen)

Nåväl, OM du skulle finna (och kunna tänka dejanvända) adapter för gängad optik till din 'bajonett-kamera':
eftersom det ändå inte kommer funka med ljusmätning på full öppning, exponeringautomatik etc etc spelar väl en adapter ingen roll, förresten???
Finns det en som gör sitt jobb (= passar) kommer ju optiken glänsa som avsett ändå...

Det finns ju många gamla FINA objektiv med M42-gänga som (om du hittar dom) oftast kostar LITE stålar!

Enda smolket skulle väl vara om du ska använda flera objektiv, kan bli aningen bökigare att byta - annars borde det inte vara särskilt besvärligt...


MVH & lycka till!


EDIT:
Höll på att blanda ihop det ang bajonetter/gängor, hehe...men nu är det korrekt

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/24 22:59:22
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/01/24 :  23:11:01  Show Profile Send ludo a Private Message
he, he, hann läsa ditt oediterade inlägg o började tro att m42 gänga var samma sak som k-bajonett alternativt att jag fatta noll (vilket kanske ändå är fallet...).
Min aversion mot adaptrar kommer ifrån av att dessa oftast (på nyare kameror) förändrar/ökar brännvidd och stjäl ljus. Det var väl därför jag ville undvika en sån i möjligaste mån...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/31 :  19:52:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
I senaste(?) numret av Amateur Photographer finns an ratt lang artikel om Pentax dar de olika gangorna m.m diskutteras. Kan ju vara vard att skaffa om du kan hitta den i Sverige.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/01/31 :  22:23:32  Show Profile Send ludo a Private Message
Tackar för tipset!
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/02/01 :  07:31:14  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Varför är interesserad av att sätta ett AF objektiv på en en MF kamera? Pentax MF objektiv är lika bra som de nyare AF objektiven och dessutom lättare att fokusera. Ta en titt på följande sida för info om alla Pentax k-bajonett objektiv (och annat matnyttigt). Har du frågor om specifika objektiv så skicka ett PM. Jag tillhör en av de få som fortfarande använder Pentax och inte gått över till Nikon eller Canon. :)
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/02/01 :  19:34:35  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Varför är interesserad av att sätta ett AF objektiv på en en MF kamera?

En fixide bara. Inget annat.
Det här med fokuseringen har du helt rätt i. Det är inget kul att fokusera manuellt med ett autofokusobjektiv.
quote:
Ta en titt på följande sida för info om alla Pentax k-bajonett objektiv (och annat matnyttigt).

Tyvärr har länken inte kommit med...

Jo, Pentax har gjort små väldigt fina kameror genom åren...LX och MX tänker jag närmast på.

Edited by - ludo on 2006/02/01 19:38:22
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/02/02 :  09:31:34  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Oops! Här kommer länken

http://www.bdimitrov.de/kmp/
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/02/02 :  11:30:04  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Här har du en annons för (bla) en M 50mm f/1,7. Det borde inte kosta många kronor.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=36637
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000