HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Naturliga basfällor...!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/22 :  07:06:27  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej allihopa!

Jag och min familj har flyttat och sen dess har ljudet inte varit sig likt. Innan hade vi mer bas än vad vi klarade av, vilket justerades med 2 st. heimholtz basfällor vilket gav en perfekt avhängd bas. Men nu med exakt samma system i den nya lägenheten så kan man tro att högtalarna förvandlats till stativare. Basen är helt borta, tunt och tråkigt. Lägenheten är byggd som sådan:


Snedstrecken betyder en dörr, de röda fyrkanterna är högtalarna och den gröna är jag. Ritningen är inte skalenligt, men ögonmåttad.


Men går man in i något av rummen i hallen så hittar man mängder av trevlig bas i olika register. Den stannar dock där. Måste jag skjuta ljudet åt andra hållet alt. ifrån långväggen. Hjälper ens detta? Finns det något botemedel??? PANIK

Önskar jättehjälp. MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2006/01/22 07:11:26

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/01/22 :  08:09:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Förmodligen bara pga utsläckningar inne i rummet, dämpning på rätt ställe och i rätt frekvenser så råder du bot på det.

Har du mätt upp en frekvenskurva för rummet? I så fall ser du ju exakt vart du har problem och kan dämpa i rätt område. Helmholtzarna måste förstås justeras in för det nya rummet där du har dina nya lågfrekventa problem så om du har dem där inne, kasta ut dem och mäta upp rummet så du börjar från "scratch" igen

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

PerR
Starting Member

31 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:52:44  Show Profile  Visit PerR's Homepage Send PerR a Private Message
hur hade du det möblerat i gamla lägenheten?

Admin på Diyforum.net
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:30:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag skulle försöka mig på att rotera placeringen 90 grader. Som ett första försök i alla fall. Att spela på diagonalen kan också vara en lösning.

Edit: graderna

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/01/22 12:49:56
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:32:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om vi delar in rummet i två halvor. höger-vänster ochtittar på den högra högtalaren så ser den ut att vara placerad där du får minst basförstärkning av rummet. Det samma kan sägas om lyssningsplatsen. För den vänstra delen är det tvärt om, där borde du få förstärkning, eller kanske inte. Knepigt det här.
Jag tror du får vända allt 90°.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/22 :  13:19:58  Show Profile Send Tomas a Private Message
Tack ska ni ha! Jag ska prova att vrida paketet 90 grader medsols.

Euphonic:Jag har inte mätt upp rummet ännu, men skall göra det. Men om jag ska dämpa rummet som kompensation så måste jag dämpa i stora drag allt över 250 Hz. Ovanför 250 låter det toppen. Kan behövas dämpas lite runt 10-12000Hz.

PerR: Det gamla rummet såg väldigt annorlunda ut och hade mkt större problem!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000