HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Magnepan med dipolbasar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/01/20 :  23:37:38  Show Profile Send Peter A a Private Message
Är det någon som har koll när det gäller Magnepan och dipolbasar. Kör just nu med en "vanlig" subwoofer men har fått för mig att det finns en hel del att hämta med dipoler i basen.
Kan ett hembygge med Proaudio SW12 vara något kanske?

Åsikter?

Peter Afzelius

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/20 :  23:49:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det tror jag säkert!
Vart bor du? Jag har en del billiga (men bra) 12"or över om du vill testa.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/01/21 :  00:29:36  Show Profile Send Peter A a Private Message
Jag bor i Tranås, Småland. Själv då?
Vad är det för element du har?
Funderar på lite olika modeller men det vore smidigt om man kunde bygga nåt enkelt för att testa först. Å andra sidan kanske det är svårt att få någon uppfattning om man inte gör det ordentligt.
Kanske lika bra att vara seriös från början...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/01/22 :  19:26:27  Show Profile Send Peter A a Private Message
Jag minns att Bernt Jansson tidigare hade dipolsubbor med två SW12:or per kanal men kan inte hitta mycket om dom.

Någon som vet om det finns en byggbeskrivning på dessa här på forumet...?

Peter Afzelius
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/22 :  21:27:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Han har nog alltid kört med fyra per kanal.
Kolla på linkwitzlab.com de flesta verkar snegla på hans ritningar och modifiera efter eget bevåg.
Eller titta lite efter gradient-basarna till quad-elektrostaterna. Borde hitta ritningar på nätet.

Jag tror du får bra resultat även med något enkelt. Det är i alla fall vad jag erfarit.
Både Bernt, Jag, U1, ESL mfl. har använt billiga element med gott reslutat men uppdaterat mest efter vad som verkar vara sinnesfrid plus lite till kanske.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/01/22 :  23:17:18  Show Profile Send Peter A a Private Message
Tackar så mycket för svaren. Det lutar åt Linkwitz konstruktion...

http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm

...just nu med SW12:or. Jag vet inte hur det kommer att låta då han själv kör med dyrare (bättre) element. Är otroligt spänd på resultatet tillsammans med mina moddade Maggies. Har börjat leta efter något att driva subborna med så har ni något liggande som kan passa får ni gärna höra av er.

Lovar också att snarast lägga mitt bidrag till tråden "medlemmarnas system".

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/23 :  01:03:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var så jag byggde mina första basar med två SW12 i varje. Det är mycket stor skillnad på två och fyra element i en sån här låda, det är lätt att köra elementen i botten på den med två. Observera att SW12 funkar fint UTAN dipolkompensering. Frågan är dock om inte SW1230 är ett bättre element för detta, jag tror det. Det är inte så värst mycket dyrare.

Jag bygger nu tredje generationen med fyra Peerless SLS 12" per sida. Den måste dock kompenseras elektroniskt under 35Hz eller så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000