HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector M3 vs B&W Nautilus 803
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/01 :  01:44:49  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag tänkte om någon hört både dessa högtalare vore kul att veta skillnaden på ljudet. Vilka ni föredrar? Jag har själv ett par Audiovector M3 advantgarde idag men jag har aldrig lyssnat på B&W 803orna ... Är det mer rymd och bas i dom än Audiovector?
Nyfiken .....

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/11/01 :  09:23:53  Show Profile Send J a Private Message
Jag jämförde N804 med M3 och då vann N804 i mina öron. Visserligen var detta inte dom nya avantgarde utan dom gamla, vad dom nu heter. Tydligen skall dom nya vara myyycket bättre (självklart ;).

Vad gäller basmängd så är väl M3 och N804 på samma nivå, så N803 borde vara värre. Troligen är nautilus serien kräsnare vad gäller elektronik, vågar inte säga säkert men mina (begränsade) erfarenheter pekar mot det.

Skulle kunna sitta nöjd med båda alternativen. Kortfattat så tycker jag att nautilusarna är mer levande/trovärdiga, har en mer realistisk klang osv, men detta kan bero på elektroniken vid de olika lyssningstillfällena.

Oavsett så tycker jag definitivt att du skall provlyssna 803:orna om du funderar på att byta...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/01 :  13:44:49  Show Profile Send ekman a Private Message
håller med föregående talare...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:03:53  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag skulle inte ha för brottom att byta ut avantgarde mot ett par Natilus utan att ha lyssnat mycket på Natilus först. Jag har lyssnat en del på 804an med lite olika elektronik, innan jag köpte avantgarde. Dom låter i.o.f. bra men jag fastnade ändå inte direkt för dom. Smaken är ju olika från lyssnare till lyssnare . En sak är iaf säker och det är att Natilus serien ställer högre krav på elektroniken än avantgarde. De är nämligen en jobbigare last för förstärkaren att driva.

803:orna har jag bara hört som hastigast. De har iof mer bas än 804 men de lät ändå inte spec. bastunga då jag hörde dom.

I ditt fall skulle jag också provat med annan elektronik än HK till avantgade innan jag byter ut dom mot Natilus. Utan att ha testat så misstänker jag att Natilus och HK inte är en perfekt match heller.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:58:38  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har lyssnat pa den nya M3 och aven en hel del pa B&W 803, 804.
Personligen tycker jag att Nautilusarna later "mindre hogtalare" an M3, dessutom aningen mer homogent.

Ska val kanske tillagga att jag aldrig varit ngn storre fan av Audiovector, M3 ar det basta jag hort hittils, men jag tycker dem later aningen hart..

VhBjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/01 :  20:31:25  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag upplevde Nautilusarna som inte fullt så dynamiska som avantgarde. Avantgarde diskanten faller mig också mer i smaken än de i B&W. Men vissa gillar ju jodgubbar mer än kiwi och tvärt om

M3 Avantgarde är inte på något sätt vek eller tunn i basen iaf. Upplever du detta så kan det mycket väl vara rummet eller elektroniken som spökar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000