HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver hjälp med högtalaruppgradering...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/01/20 :  13:30:43  Show Profile Send regner a Private Message
Jag har nu ett tag funderat på att uppgradera mina Golden Age dawn (golvvariant) men inte kunnat komma på någon lämplig ersättare, så lite hjälp på den fronten skulle uppskattas. :)
Golden age Dawn har samma elementbestyckning (thiel&partner 7" bas och diskant) som Mårten Design Mingus 3 men har ett bättre/bättre designat filter (vad jag hört iaf) och är därför lite mer musikalisk. Jag har dessutom moddat mina med signalcable silver resolution som internkablage och fick då ett ytterligare lyft.

Övriga utrustningen består av en benchmark dac1 (agerar även försteg), icepower 500 monoblock, signalcable silver resolution rakt igenom, och en htpc med ett maudio 410 studiokort med rumskorrigering som digital signalkälla.

Mitt övre pristak är strax över 25-30tkr. Finns det överhuvudtaget någon begagnad högtalare (DIY går även bra det också) för de pengarna som kan ge mig ett markant lyft?

Jag lyssnar för övrigt på det mesta i musikväg.

Edited by - regner on 2006/02/02 11:41:00

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/20 :  13:36:53  Show Profile Send Bubben a Private Message
Morello-burkar. En hel del DIY, men resultatet är med största säkerhet bättre än det du har idag.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/20 :  14:10:59  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ett par Ino Audio pi60 kostar ca: 14000 med färdigbyggd men ej lackerad/fanerad låda. För ytterliggare två tusenlappar får du lådorna lackerade.
Dessa byggsatser går att få relativt snabbt till skillnad från om man vill ha helt färdigbyggda(vilket ändå inte verkar intressant i ditt fall) högtalare och/eller färdigfanérade lådor.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/01/20 :  18:29:12  Show Profile Send regner a Private Message
Både Morello och pi60 verkar som intressanta alternativ, och då speciellt pi60. Dämpade bakväggar har jag redan så det kommer nog funka fin fint... Frågan är bara hur högtalarna låter tillsammans med ice. någon som har testat?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/20 :  18:31:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Annars kan du ju alltid (om du har möjlighet) låna hem alternativ och provlyssna tillsammans med din anläggning och i ditt rum. Hur stort rum du har och hur det ser ut i övrigt tex har stor betydelse.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/01/20 :  18:39:48  Show Profile Send regner a Private Message
sant så sant Matte, men jag kommer flytta inom någon eller några månader och efter det säkert igen efter typ.. något år så hur burkarna perseterar i det här rummet känns mindre viktig. :)
Har jag några möjligheter att låna hem så kommer jag helt klart ta chansen.. men tyvärr bor ja inte i något direkt hifimetropol. (karlstad)

Edited by - regner on 2006/01/20 18:42:54
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/20 :  18:46:17  Show Profile Send Snoop a Private Message
Kanske finns några snälla karlstads bor som kan bjuda hem dig på en demo?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/20 :  18:56:24  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag har för mig att Soren här på forumet använder(använde) Embla-slutsteg till sina pi60 och det är väl Ice? Lite osäker.
Hör efter med honom regner.

Mvh / Christian

Edit: Med en budget på strax över 20k har du ju möjlighet att komplettera dina pi60 med BS60. Det är en grymt bra akustikuppgradering för de lägre registren. Det kommer garanterat göra din anläggning mycket mindre rumskänslig i basområdet. Kan ju vara bra då du tror du komemr flytta runt en del.



Edited by - Baltazar on 2006/01/20 18:57:56
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/20 :  19:10:31  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag har själv ett par goldan age Dawn men stativare, och de är otroligt välljudande. Klart värt att lyssna på den kommande uppgraderingen innan du köper.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/01/20 :  19:16:01  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Det finns faktiskt ganska många här i Karlstad med detta intresse. Vi har ju en egen klubbstuga på forumet också.
Du är välkommen hem till mig på en provlyssning på min anläggning.
Pm:a om du är intresserad.

Stereotypen
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/20 :  20:08:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Martin Logan och ICEPOWER var en lyckad kombination hos mig. Ett par begagnade Ascent kanske?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/20 :  20:52:16  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag måste slå ett slag för Vienna här. Utan tvekan en högis som dessutom uppför sig väl i vanliga rum utan att man behöver bygga en "studio" hemma... Fast klart att även dom gillar om man jobbar med dom som alla högisar i övrigt.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/20 :  22:10:47  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Var kan man få ytterligare information om Morello?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/21 :  12:11:51  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Morello hänger på faktiskt. Du kan pm:a honom där.


Mvh


Go to Top of Page

coab
Member

54 Posts

Posted - 2006/01/21 :  12:26:29  Show Profile Send coab a Private Message
Regner, jag har nästan samma anläggning som du men har Quad ESL63.Bättre ljud har jag bara hört hos Mårten Design (1,8 milj) och hos Matrixen på ett annat forum (B&W 800 Matrix). Quaddarna är gamla, så jag ber en bön varje morgon: gå inte sönder idag heller.

coab
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/01/26 :  13:01:57  Show Profile Send regner a Private Message
En vecka utan internet.. alltid lika kul... Tack BBB!

Förresten, kul att se att jag fått så många intressanta förslag.
Jag har funderat en hel del över det hela och konvertionella högtalare är nog ganska uteslutet när bara matrialet till mina dawns gick på ca20000kr.(mycket välkonstruerade med thiel&partner element) Jag tror tyvärr inte att ja kommer hitta några "köpe" högtalare för de 20papp som kommer ge mig ett markant lyft.
Så då återstår hemmabyggen och elektrostater.
I byggväg ligger ino pi60 grymt bra till.. synd bara att de inte kunde vart mer estetiskt tilltalande, men man kanske vänjer sig!?
Elektrostater verkar också intressenta.. men mår inte de bra av att stå långt ifrån bakvägg? Isåfall kommer det bli stora probbs när jag alltid prioriterar att bo så centralt som möjligt så kommer det alltid att bli små lägenheter.
Hur kinkig är förresten Quad ESL63 med placering? Hur djupt går de?

Förresten om det finns någon karlstadbo här med ino högtalare eller elektrostater som inte har något emot ett hembesök, skicka gärna ett pm. :)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/26 :  13:09:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
I byggväg ligger ino pi60 grymt bra till.. synd bara att de inte kunde vart mer estetiskt tilltalande, men man kanske vänjer sig!?


Håller med dig, ino pi60 är inte snygga! Och vänjer sig? Nej. Men ljudet är ju viktigast iofs...

quote:
Elektrostater verkar också intressenta.. men mår inte de bra av att stå långt ifrån bakvägg? Isåfall kommer det bli stora probbs när jag alltid prioriterar att bo så centralt som möjligt så kommer det alltid att bli små lägenheter.


Bor du i liten lägenhet med problem att få ut högtalarna långt från bakvägg rekommenderar jag stativare av hög klass. Du skulle ju tex kunna testa Ino piP som är gjord för att stå nära (dämpad) bakvägg. Eller en snyggare och kanske bättre stativare. En stativare för 20 papp knäcker nog lätt en golvare för samma pengar om man inte behöver den djupaste basen. Du kan iofs komplettera med en eller två subbar senare om du vill ha de sista hertzen. Mellanregister och diskant kommer vara bättre i stativaren om man talar i generella termer.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2006/01/26 :  13:14:30  Show Profile Send Sanoj a Private Message

CABLEGUY
Drottninggatan 16
652 25 KARLSTAD
Bladelius, Transparent, Martin Logan


// Jonas

.



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/01/29 :  22:22:20  Show Profile Send regner a Private Message
Matte76, Stativare är inte något direkt alternativ i nuläget, och det pågrund av begränsade bas och dynamik-resurser. (måste isåfall investera i subb eller basmoduler/extra steg och då springer det iväg)

Sanoj, tackar.. : ) får ta o göra ett besök framöver.

Om man ser till ny och bagagnatmarknaden just nu så ser jag dessa alternativ:

Vienna beethoven concert grand
Ino audio pi60
Infinity Renaissance 90
Martin Logan Ascent/LS3
Thiel 2.3/2.4
JM-LAB MINI UTOPIA

Vilka borde läggas till?
Vilka bör plockas bort från listan?
Vilken av dessa anser ni bättre än de övriga?


För runt 20papp, vika infinity och Martin Logan modeller skulle gå att få tag på?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/29 :  22:30:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
regner>

Ok! Men JM-LAB MINI UTOPIA är en stativare...visserligen en stor sådan men ändå... och Vienna Beethoven Concert Grand kräver ett stort rum för att låta riktigt bra. Är väldigt djup (över 40 cm) och kräver nästan 1 meter till bakvägg. Samma sak bör gälla Infinity. Vad gäller Thiel och ML har jag ingen erfarenhet.

Du hade väl ett ganska litet rum med betongväggar väl? Satsa då på en liten golvare som trivs hyfsat nära bakvägg och som inte är för djup, om du nu inte vill ha stativare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/01/29 22:33:22
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/29 :  23:26:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En mindre golvare, som borde passa, är AUDIO PHYSIC TEMPO



http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4614

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/01/29 :  23:30:27  Show Profile Send regner a Private Message
ah, ok.. då är vienna struken. När det gäller Infinity Renaissance 90 så ska ivf just denna modell fungera fint i små rum och nära bakvägg.

När det gäller thiel så har ja själv ägt ett par 3.6or tidigare och de fungerade riktigt fint ganska nära bakvägg, och krävde dessutom inga massiva rum för att spela ut hyffsat.

Visst är JM-LAB mini utopia en stativare men... en stor sådan.. (2,5 vägare). Så några probbs med taskiga bas eller dynamikresurser lär den ju inte ha. (kan iof ha fel)
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/01/30 :  17:47:29  Show Profile Send ninja a Private Message
Respons ART för 19500 nkr

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1138471362
http://www.responsloudspeakers.com/history/history_1997.html


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:52:33  Show Profile Send hman a Private Message
Det finns ett par begagnade Quad ESL63:or till salu hos Hifi-punkten i trollhättan för 19000:- Dock har jag läst att elektostater inte får vara för nära bakvägen, dock borde "Coab" veta om detta stämmer eller inte.

Annars har jag alltid haft en förkärlek till Stidbeck högtalarna. Jag har själv ett par SL12, men det finns en model med Thiel element som heter 77, som borde vara i 20000kr klassen. Det jag gillar med Stidbecks högtalare är att de är så natrogena och neutrala. Däremot finns det folk som inte alls gillar Stidbeck så en lång demo eller ett hemlån är nästan obligatoriskt.

En annat intresant alternativ är stativ högtalaren Acoustic Energy one MKIII, mycket dynamisk och spännande ljud, dock ligger dem över din budget.


Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:57:00  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag måste påpeka en sak här som jag tror är oerhört viktig.. Matte76 säger helt rätt att för att få ut MAX ur en vienna så krävs ett bra luftutrymme bakom.. Men detta gäller i stort ALLA stora högtalare. Så det är inte modellspecefikt för just Vienna.. Så om man flyttar in en Vienna ELLER en annan stor högtalare så blir resultatet en avägd kompromiss oavsett märke...

DVS att en Vienna på ca 50 cm till bakvägg är inte ett dugg sämre där än en annan motsvarande burk är..

Info blir ju lite tvetydig då man "uppfattar" just ev en modell som utesluten på så sätt som ovan...

Men söker man maximera en högtalare oavsett modell så får man nog anse ca 50 till 100 cm såsom realistiskt mått från bakvägg...

Och därmed så är Vienna inte anorlunda än någon liknande annat märke..eller konstruktion.

Bara ett litet belysande som skall läsas med generellglasögonen på.. Så slipper man petimeterinlägg på detta inlägg... Mitt påpekande är övervägande rätt..undantag finns självklart. Men dom är sällsynta såvida man skall ha maximerat.. Sedan tar som sagt den välkända "kompromissen" vid för waf/woff skall acceptera..

Tips att sköta denna cm faktor är att sedan fru vant sig, Då flyttar man smygande dom en liten bit utåt .. vecka efter vecka tills man hamnar "liiiiite" mer ut.. När man gått för långt vet man då frun frågar så här..

"Sture Stog dom VERKLIGEN så här långt ut förut"

Då svarar man lite nerböjt.... "Ja.... Jag flyttade dom en liten bit. och det blev klart bättre.. Men lovar inte flytta dom mera om dom snällllla kan få stå där"...

Den brukar funka kanon...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:59:56  Show Profile Send mayro a Private Message


Dipoler däremot som quad osv går INTE att ens fuska med då det gäller uppställning... Så inga 50 cm går där inte.. Då är det inte ens kompromiss. Utan ett helgerån helt enkelt..

Jag hävdar att 1 m på en dipol är absolut ett minimum.. Och det ett kort minimum...ett ej förhandlingsbart minimum..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000