HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Uttrycket "Ta bladet från munnen"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/01/20 :  13:26:58  Show Profile Send Roq a Private Message
(inspirerad av arcams fjor/fjol-tråd)

Funderade igår på vad det är för ett blad man tar från munnen, i uttrycket.

Edited by - Roq on 2006/01/20 13:27:36

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/20 :  14:15:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tittade på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Det är okänt var det kommer från.

quote:
ETYMOLOGI: [jfr d. tage bladet fra munden, ä. d. äfv. tage blad fra tungen, nt. keen blad vör de mund l. vör't muul nemen, holl. geen blad voor den mond nemen, t. kein blatt var den mund nehmen. Talesättet är ej på tillfredsställande sätt förklaradt, det är därför ovisst, om det hör till 1 l. 2. Förklaringsförsök finnas framställda hos GRIMM Wb. , WRIGAND Wb. (1909), FALK o. TORP Etym. Wb. (1910)]

BETYDELSE: i uttr. taga bladet från (i Finl. äfv. ur) munnen o. d., säga sin mening rent ut, sjunga ut, ej sticka under stolen med sina åsikter.

M. G. DE LA GARDIE (1685) hos ANNERSTEDT UUHist. II. 1: 242.
Skal jag ej en gång taga bladet från munnen och tala så at stockar och stenar sku röra sig? DALIN Arg. 2: 171 (1734, 1754)
Man bör straffa hvad orätt är, taga bladet ifrå munnen, och icke se genom fingren med det onda. BORG Luthe 1: 676 (1753).
(Det) är och blir oförlåtlig feghet af ständerna, om de ej taga bladet ifrÅn munnen och upplysa vederbörande om landets verkiiga tillstånd. TEGNÉR 5: 257 (1822).
Fersen tog ändtligen bladet från munnen och sjöng nt. ODHNER G. III 1: 83 (1885).
En dag tog han .. bladet ur munnen och lade ut för mig sina tankar och åsikter i denna .. sak. AHRENBERG Män. 5: 162 (1910).

BRUK: (†)


Jag satte krukan qvar, och lopp med hast i staden, #643; der jag omsider fick frå munnen lossa bladen. KOLMODIN Qv.-sp. 2: 76 1750; yttradt of kvinnan vid Sikars brunn). )
BRUK: (†)

BETYDELSE: i uttr. hålla blad för munnen o. d., icke säga sin mening rent ut, yttra Sig försiktigt.
(Lärare i församlingen försynda sig mot sitt ämbete) När the icke mz alt alffwar förfechta Gvdz Ord, emot allehanda wrångwijso, oansedt hwem thz är emot eller medh: Vtan för weld och wenskap, wredhe och ogunst, hot och förfölielse, etc. Halla bladh för munnen. P. J. GOTHUS Rat. bene viv. 267 (1633).
Förståndet .. hördes alfvarsamt, när Parter viste buldra, #643; Med orden biuda dem på Munden läggia Blad, #643; Så at Beskiedlighet dem lärde föra ordet. ELDH Myrt. 87 (1724, 1725)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/01/20 :  15:01:41  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack Bernt, det var ju skönt att höra. Jag tänkte att nu kommer nån med en självklar förklaring som man lärde sig på lågstadiet eller så

Enligt texten så kan man alltså också "ta bladet UR munnen också"
Kanske ligger nån ledtråd i det? Tobaksblad?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000