HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensatorer i nätdel på två sätt. Vad är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:40:18  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har en liten fundering på nätdelen i ett slutsteg.
Trafon har två sekundärer som i normala fall driver var sin kondensatorbank och slutstegskanal. I det här fallet skall fyra kanaler drivas på två sekundärer och totalt 4 kondesatorer.
Det jag funderar på är uppdelningen av kondensatorerna.

I början kommer dessa 4 kanaler driva 2-vägshögtalare bi-ampat (passivt delat i högtalarna). Ska bli kul att se om det ger någon positiv skillnad mot icke bi-ampat, men tanken är att det senare ska delas aktivt och då kommer det nog mer till sin rätt.

Nåväl, två kanaler kommer alltså att dela på en sekundär matning från trafon, MEN ska de även få dela på två kondesatorer eller skall dom få en var? En enkel bild kanske underlättar...

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:49:45  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det du har ritat är ju egentligen samma sak om du tänker efter...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/18 :  21:23:03  Show Profile Send Larsen a Private Message
Du har så rätt så... ibland är man blind

Kom på en sak till angående kopplingsexemplen. Läste på Svalanders sida att en konding inte skall kopplas i en "återvändsgränd".
Läs under "koppla lytarna rätt" här:http://www.svalander.se/tips/lytar.htm
För det första: ligger det verkligen något i vad han påstår? Har en skeptisk inställning, men minns elektronikkurserna för dåligt
Svalanders vänstra exempel motsvarar mitt alt 1 om man ska se med avseende på EN av slutstegsmodulerna på en kanal. Om det ligger något i vad Svalander påstår så borde mitt alt 2 vara bättre... eller?

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/01/18 21:35:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/19 :  00:15:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, trådens resistans är ju liten men den finns och därför är Svalanders resonemang helt riktigt. Men dina exempel följer ju båda Svalanders råd för ingen konding sitter i en "återvändsgränd" i något av fallen. Jag skulle koppla enligt 1.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2006/01/19 :  09:26:42  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag tycker du bör koppla enligt figur 2, eftersom det knappt kommer gå någon effekt till diskanten, så där är behovet av glättningskondensatorer inte så stort. Istället tjänar slutsteget som ska driva basen på att få dubbelt så stor kondensatorbank, enligt figur 2.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/19 :  09:30:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är faktiskt skillnad mellan kopplingarna. Lovan, ibland är det just det praktiska som kan addera lite extra prestanda alternativt försämra i onödan. Ledningarna har inte noll impedans. Alternativ 1 isolerar mer mellan stegen men är det kompakt och bra kabelarea så tippar jag att skillnaden inte är dramatisk men kan man välja så tar jag alternativ 1. Ett annat alternativ är att plocka spänningen i separata kablar direkt från lytarna, sätta "Y:et" alldeles på kondinganslutningen. Fattar ni?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/01/19 09:33:41
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/01/19 :  23:14:13  Show Profile Send esl a Private Message
Lovan. du kommer ändå att ha mindre elektrolyter på själva slutstegskorten eller?
I alla fall några uF och då spelar inte en decimeter extra kabel någon roll om du har några kvadrat millimeter area på kabeln.
Som Per anders skriver.. alternativ 2 men med Vét nere vid kondensatorn...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/20 :  01:13:47  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det är Larsen, dvs jag, som bygger
Tackar och bockar för alla svar.

Förstärkarkorten är Hypex-moduler.
Det blir kompakt och det blir ca 10-12cm ledning från lytarna till modulerna. Om jag gör alt 2 så hade jag tänkt dela direkt vid lytarna, dvs dubbla ledningar skruvas direkt på kondingen såsom esl och peranders föreslår.

Egentligen har väl tex bassteget tillgång till båda kondingarna även i alt 1. Hmmm...

Är det bara impedansskillnad pga ledningen som gör skillnaden mellan alternativen?

Hur menar du med "mer isolerad", peranders? Har det också att göra med kabelimpedans eller det faktum att kondensatorerna sitter parallellt på ledningen mellan modulerna?

Ev kommer det bli en enkel möjlighet att vid behov bryggkoppla modulerna, förändrar detta ngt?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/20 :  08:55:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vad jag menar är att om du inte har några "förbrukare" på vägen så kan de inte heller injecera störningar. Har man möjlighet så är det bättre att dra en seaprat ledning direkt från kraftkällan, kondingarna i det här fallet. Det är också bra att tänka lite HF-mässigt också. 1 nH per cm ger inte ett försumbart spänningsfall vid högre frekvenser.

Räkneexempel: 1 dm kabel, 10-100 MHz (eftersom vi har att göra med ett klass D slutsteg) => Impedansen = 2*pi*f*L*10= 0,06-0,6 ohm! den korta stumpen, trots massiv kabel.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/01/20 08:56:03
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/21 :  15:18:32  Show Profile Send Larsen a Private Message
Tack för förklaringen. Intressant!
Det blir nog att jag drar separat ledning direkt från kondensatorerna och håller längden så kort det bara går.
Tack igen.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000