HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på billig bra analog signalkabel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:19:30  Show Profile Send Micke65 a Private Message
med RCA anslutning för en Primarekombo.
Begagnat är ok, prisnivå max 1000kSEK.
Karaktär gärna mörk till neutral.
/Micke

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:26:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag kör på Supras EFF-ISL och den fungerar bra i mitt system. Tämjer ner den något ettriga diskanten i min Denon CD på ett bra sätt jämfört med de kablar jag haft innan (Tara Labs). Tror den skulle kunna funka rätt bra med Primare också, har nämligen kört den mellan min Denon och en A20MkII innan jag köpte NAD'en med gott resultat.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:26:37  Show Profile Send ryst a Private Message
Silk är helt ok, borde gå att få tag på under 1k beggat.
MarcusCables black silver funkar också. Ungefär samma prisklass beggat, mkI typ halva priset.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:30:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har Marcus Cables billigare RCA-kabel. Den vita/ljusa. Typ 500kr. Superb och inget att klaga på. Då får du pengar över så du kan köpa 3 cdskivor också!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:40:57  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag skulle nog satsa på Marcus Cables Bitfrost för 500kr.

http://www.marcuscables.com/audio_analog_bifrost.htm

Eller kanske Signal Cable Analog Two

http://signalcable.com/analogtwo.html

Sen så har du lite pegnar över till skivor eller några goda viner som du kan smutta på medans du njuter av musiken

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/18 14:43:58
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:19:11  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Nordic Concept, är utan tvekan min rekomendation! 900 kr för 0,6m, finns hos Audio Concept i Stockolm... Mkt neutral och naturlig tycker jag.

http://www.audioconcept.se/


Om du vill ha mörkare-mjukare, kanske "Oval one" från Analysis Plus skulle passa också...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2006/01/18 16:20:28
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:38:30  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Ser ut som vi har en klar ledare, tre rekomendationer för Bifrost.
Tycker även Signal Cable Analog Two ser ut att passa bra. Ngn som beställt från dom, krångligt lr dyrt?
Xindak ser man ju av och till på begmarknaden, tex FA-1, hur är dom i karaktären ?
Och så kom jag på ett krav till , kabeln får inte vara styv som tex Naim NAC-5.
/Micke
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/18 :  19:14:39  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Svår fråga att svara på tycker jag. En kabel som fungerar bra i ett system kan fungera mindre bra eller till och med dåligt i ett annat. Därför blir det svårt att tipsa, men om man ändå ska ge sig på att ge tips, så vill även jag slå ett slag för Signalcables analog 2. Det är en bra kabel men även den kan bli fel. Allt beror på matchning med övriga prylar. Men enligt deras hemsida ska den bidra med en gnutta värme och det gör den jämfört med Silverresolution. Den fungerar bra i mitt system med Signalcables nätsladd digital HC och silverresolution högtalarkablar. Elektroniken är Musichall cd 25.2 och Accuphase E-405, högtalarna är Infinity reference standard 2.5.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:09:28  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Xindaks FA-1 är antagligen lika styv som AC-02 (som är den jag har erfarenhet av) och där snackar vi bångstyrig kabel. Skulle då i så fall gå på de andras rekommendationer.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:22:13  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Då går Xindak bort.
Har mailat Signalcable för att kolla vad frakten till Sverige går på.
Ska man räkna med tull och moms också ? Lr kan man ange innehållet på nåt smart sätt så man slipper det ?
/Micke
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/01/18 :  21:19:18  Show Profile Send ryst a Private Message
Tull&moms kommer du garanterat att åka på, det har iaf jag gjort de gånger jag har beställt.
Dock så kan du skriva ner värdet på paketet.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/01/18 :  21:47:10  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Inköpspriset för Analog Two är ju ca 350SEK så det blir ju inte så mycket moms & tull att det är värt att krångla för.
/Micke
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/18 :  22:22:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Naqrefs signalkabel, skall enligt uppgift vara bra.
http://www.naqref.com/cables.html

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/18 :  23:46:26  Show Profile Send mayro a Private Message

fasiken...Jag har ju glömt bort....
Jag har nagrefs RCA också hemma här. Mina nuvarande högtalare gillar absolut INTE kablar som gör hyss...men jag hade glömt bort dom RCA´na i alla vändor som varit där jag lirat med XLR

Så då zalves inlägg kom gick jag omgående in och satte in dom i stället för Dom som spelade...Vilka inte var analog two just nu. utan andra..

Nagrefs kablar är mycket mycket väl fungerande här hos mig...En solklar rekomendation. Utan någon resarvation i mitt system...Det spelar fasiken rent kanon...

Ska bli mer musik här nu snart.. Tack för påminnelsen zalve...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/01/19 :  00:34:02  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Jag skulle absolut rekomendera Audioquest King Cobra tyvärr så kostar den lite över din budget (1350:-) men för dom pengarna får du en ruskigt bra kabel och som stämmer rätt bra med dina önskemål om karaktären!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/19 :  07:45:22  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
RG62 såklart, kräver lite hemmapul dock. Är inte så sexiga kanske men det blir MYCKET pengar över till skivor. Vill man ha en snyggare variant är Nagrefs kablar ett solklart alternativ.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/01/19 :  09:50:16  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag upplever RG62 som gråare i ljudet än Naqrefs Dark Serpentine. Dark Serpentine är bättre (mer neutral, och musikalisk) än Supra EFF-ISL i mitt system.

Fin Dark Serpentine och ful RG-62! ;-)
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/01/19 :  10:39:04  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Vad är RG62 ? Skivor (och vin) är ju roligare än kablar, men hur svårt är det att göra en signalkabel ? (Lödkunniga finns på jobbet.)
Såg att Signalcable kunde får med Bullet-plugs för 25USD, är dom bra och framförallt värt att kosta på en enklare kabel ?
Frakten från USA var fö 29$ med typ DHL lr 9$ med vanligt brev. Ngn med erfarenhet av att skicka med vanligt brev från USA ?
Naqref ser också ut som ett bra alternativ.
/Micke
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:52:12  Show Profile Send Blue a Private Message
lindvall: Får man den eh... sexiga zebrapläden på köpet eller?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2006/01/19 :  18:58:26  Show Profile Send rynnox a Private Message
Får man föreslå Van den hul´s mycket fina och mysiga 102 mk 3. En helt otroligt fin kabel som kan dra en in i musiken. Nypris ca: 900 kr. Skulle tro att den går att få beggad för en 500 kr.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/01/19 :  19:13:49  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag hade tidigare Silver Resolution Reference Analog Interconnects XLR men Naqrefs Darg Surge XLR gillar jag mycket mer


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/01/19 :  19:50:56  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Har kommit fram till en ranking;
1 Analog Two
2 Dark Serpentine
3 Bifrost

DIY utgår då det känns som för att jag saknar för mycket kunskap.

Ngn som kan ge mig en hint om chucklåsning (Dark Serpentine) lr Bullet plug (Analog Two) lr vanlig RCA har ngn betydelse ?
/Micke
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/19 :  19:52:31  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Bara av intresse, hur kom du fram till den rankingen?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/01/19 :  20:12:13  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Tyckte om beskrivningen av Analog Two's ljudkaraktär på deras hemsida.
Dark Serpentine har kontakter med chuck (låter bra).
Bifrost är vit vilket inte är så snyggt
Dvs löst grundade beslut.
Ska sägas att jag inte förväntar mig ngn förbättring, det är bara en bonus. Kabeln ska lösa ett Primareproblem, nämligen att när man som jag använder digital överföring mellan DVD och förstärkare så missar man dom första millisekunderna på skivan, ibland på varje spår.
/Micke
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/19 :  23:13:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Angående kontakter sägs fjädrande dito vara bra, dvs de ger kontakt i skärm före signal vid inkoppling och vice versa.

Neutrik hos Elfa


...perspektiv...
.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/20 :  08:00:50  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Där har du lösningen, RG62 med Neutrikkontakter + kanske strumpa å krympslang så blir det både bra å snyggt...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000