HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kondensatorbank?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/18 :  13:59:44  Show Profile Send twostroke a Private Message
kan man bygga en kondensatorbank mellan eluttaget och förstärkaren?

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:10:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
NEJ...kondensatorbank kan du bara använda efter likriktarbryggan i förbrukarens nätdel.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:11:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
Njae. I eluttaget (om vi pratar elnätet) kommer det 230 V växelspänning och då pratar man normalt inte om kondensatorbankar utan dessa sitter i förstärkarens nätdel där det är likspänning.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/01/18 :  21:23:13  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
rätt mig om jag har fel men om man sätter en kapasitans i elnäntet kommer fasen att förskutas och bli problem. därför det finns en konding i tex alla lysrörsarmaturer för att faskompnsera deras induktans.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/19 :  00:19:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jovisst, men det är inte lysrör som avhandlas här.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/01/19 :  05:10:41  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
tyckte det va relevant att förklara varför man sätter kondensatorer i elnätet när frågan var uppe och lysrören var ett exempel. men det va funktionen jag ville framhäva, nämligen att kondensatorer fasförskuter och att det inte är nå bra.

men vist jag kan ta bort det :-\

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/19 :  09:42:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kondensatorer är bra om man vill tvinga den positiva fasförskjutningen som bland annat elmotorer, lysrör skapar till ett mera neutralt värde. Om spänning och ström inte ligger i fas så bränns det bort energi i ledningarna utan att komma till någon nytta och detta får elbolagen inte betalt för. Elmätaren mäter wattimmar, inte VA-timmar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/01/19 13:39:45
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:16:14  Show Profile Send gongken a Private Message
twostroke: Varför?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:37:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det var väl ett utslag av att ha hört någonting någonstans men inte riktigt greppat det hela. Och som svar eller snarare uppmaning: Glöm allt vad faskompensering heter! Ingenting för noviser att syssla med.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/01/19 13:38:56
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/19 :  12:03:51  Show Profile Send twostroke a Private Message
det vara bara nått som kom upp i huvudet och så ville jag veta omd et skulle gå att göra nått sånt:)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000