HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Repa + modda Cambridge A3i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/01/16 :  22:37:59  Show Profile Send meet_matt a Private Message
Vet inte om det här borde ligga under hifi? iallafall:

Har haft denna förstärkare sen den var ny och lånade för inte så längesedan ut den till en kompis. Han påpekade då att den låter lägre ur högre kanal. Jag hade inte märkt det förut men när jag fick hem den så hör jag det tydligt.

Den låter kanske 10% mindre/lägre och mindre dynamiskt ur höger kanal jämfört med vänster.

Så vad göra?

Känns inte värt att lämna in den då jag ändå tänkt byta snart.

Mottager alltså tips på vad som kan vara fel.

Bild på innanmätet (kan ordna bättre utan blixt): http://www.angelfire.com/planet/mattias/cambridge.jpg

Moddning
Vad tror ni man kan modda utan större problem?
Det jag tänkt direkt är nätkabeln
något mer?

Jag är inte så duktig på det teoretiska men rent praktiskt så är det inga problem med att löda o dyl.

Så ge förslag, vet ni också artikelnr + var man får tag på prylarna så skriv gärna det med.

Tack på förhand

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/17 :  11:34:23  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Tjaa, en sak som felet skulle kunna bero på är själva volympotentiometern. Ger den olika motstånd till vänster och höger kanal så låter det olika högt. Jag har haft samma fel på nån förstärkare men inte brytt mig om att felsöka, men börja med volympotten.

Rör...
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/01/17 :  12:07:38  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag tror också på volympotten. Börja med att mäta upp den och se om det skiljer på höger och vänster kanal.
Om det skiljer vid "normal" volym så kan du prova med att tillfälligt parallellkoppla ett motstånd på den kanal som ger mest motstånd för att kompensera och att se om det är hela problemet. Om så är fallet så är det bara att byta pot till en bättre modell som garanterat har mindre diff mellan kanalerna.

Förstärkaren ser ut att ha en ganska sund och klassisk uppbyggnad, så det är inte så lätt att hitta något uppenbart.
Jag tror inte att det kommer att ge något märkbart att byta nätsladd. Troligen får du mer märkbart resultat om du kan öka på kapacitancen i nätdelen (bör vara de två stora kondingarna). T.ex. genom att koppla in extra kondingar parallellt med dessa.
Kanske lägga lite tid på att följa upp hur strömmatningen till lågnivåkortet sker och om det går att förbättra.
Dessutom kan man följa hur signalen går i lågnivåkortet. Det sitter ganska många små elektrolyter där, och ifall någon av dem sitter i signalvägen och är på få uF så kan man överväga att byta till en annan typ av kondensator.
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/01/18 :  11:35:57  Show Profile Send meet_matt a Private Message
Tack så långt!

Ska byta volympotten till Elfa:64-145-36

Ang kondingarna, hur viktigt/ljudligt är det att de sitter på kretskortet? Tänkte om man ska sätta några parallellt att man höjer upp kondingarna och ansluter i kortet med kopparbleck eller kabel?
Bör extra kondingarna vara av samma värde (50V 10000uF) eller större, mindre?

Var hittar man kondingar med rätt värden? hittade inga på Elfa.

Ang nätkabeln så tror jag inte skillnaden blir så stor men den som sitter där nu är oskärmad o väl klen, byter mest för känslan...

strömmatningen till lågnivåkortet går garanterat att förbättra, funderar lite på om man ska "direktansluta" cd ingången använder ändå bara den.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:06:41  Show Profile Send jerico a Private Message
Glöm bara inte att ta bilder på vad du gör...

Angående kondningar så vet jag att du INTE får gå under på V angående F vet jag inte men det kan nog vara en bra idé att kolla vad likriktningen tål eller byta till bättre sioder där så det inte säger POFF.

Lycka till och glöm inte bilder i MASSOR!!!!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/18 :  23:17:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Modig är du, mannen. Hoppas dina äventyr går väl.
quote:
Tänkte om man ska sätta några parallellt att man höjer upp kondingarna och ansluter i kortet med kopparbleck eller kabel?



Du har ju lite plats bakom trafon som kan komam till nytta. På ELFA finns säkert lytar på 63V 10000uF, som kan passa att parallell-koppla med. Bleck kan vara svettigt att elda tillräckligt för att fästa bra på ett känsligt pcb-kort. Jag hade nog valt kabel. Nu bör ju iofs kablaget (eller benen) på lytar vara så korta som möjligt pga av ev. induktans som blir i kabeln, men jag tror det inte skall vara några problem. Håll koll på plus o minus. Kontrollera gärna en gång extra! Sen kan du på enkelt välljudsmanér koppla en wima-konding över alla lytar du kommer åt - i strömväg som signalväg. En liten wima på 0,1µF brukar vara ypperligt för att ta hand om lite rippel. Kolla bara V (63V är ett bra tal för det mesta, men håll koll!) så det inte smäller. Finns på ELFA. Enkelt ingrepp och sjukt bra resultat...


En nätbrunn i häcken på stärkaren hade väl vart fint? Internt kopplar du med 2,5 kvadrats kablage. Så kan du välja valfri kablage sedan?

Ser tyvärr inte vad det är för dioder på bilden...


Mvh,
M

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/01/19 :  00:56:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Innan du börjar ändra på kretskortet bör du läsa detta http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html
felet kan vara så enkelt. Jag har gjort detta på ett par stycken och det fungerar över förväntan, lycka till.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2006/01/27 :  09:54:54  Show Profile Send meet_matt a Private Message
Får börja med o tacka för förslagen!

För bilder: http://www.angelfire.com/planet/mattias/moddning
(vill ni man lägger bilder i tråden eller som ovan?)

Steg 1
Bytte volympotten och se(hör) det funkade. Den nya alps potten kändes dessutom mycket mer gedigen än den gamla.

Steg 2
Bort med 10000 uF kondingarna och dit med 15000 uF kondingar, blir ju ändå en 50% ökning, tänkte testa med dom innan jag parallellkopplar några.

Provlyssnade lite och den största skillnaden är att allt hänger med bättre på högre volym, ska lyssna mer idag.

Steg 3 (yet to come)
Blir till att byta nätkabeln, skillnaden blir kanske/antagligen inte så stor men kabeln som sitter där nu känns allt för vek.

Steg 4 (samma här)
Flytta ut nätdelen kanske, har ett brummande i högtalarna nu oavsett volym (utan musik då) förslag eller tips mottages.

Steg 5
Spekulera vilt tack! :) Ranngarden kan man få art nr på Wima kondingarna? hittade flera olika och beställde inga.


Som ses på bilderna ska det också bli Piano 6 lågnivåkablage så småningom.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/01/27 :  10:35:12  Show Profile Send Poe a Private Message
Kul tråd. Vore kul om du lade in lite bilder här också.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/27 :  12:40:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Roligt att det rör på sig!

Prova med 65-226-84 På ELFA. Wima konding att parallell-/avkoppla det mesta med. Helt superb!

M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000