HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Extern strömförsörjning till riaa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fx
Member

50 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:05:56  Show Profile Send fx a Private Message
Jag har kommit på tanken att modda min Vincent pho-111 genom att göra en extern strömförsörjning. Vad jag har läst så ska den funka bra då dem får mellan 15-16v. Efter att ha kollat runt en del så fastnade jag på denna lösning:
Trafo: 56-132-78 (20VA 2×18 V)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=185981.htm

Likriktare&stabilisering: (15v, 0,8A)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=4659.htm

Frågan är om detta skulle funka? Finns det enklare sätt att lösa likriktningen och sabiliseringen? Har inget imot att göra en egen variant men har tyvärr inte tillräckligt med kunskap för göra det. Mottar gärna tips.

edit: länkfix

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super

Edited by - fx on 2006/01/16 00:09:25

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/16 :  07:23:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Shuntregga!!!!!!!!!!
Det är den ultimata lösningen.
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2006/01/16 :  07:56:00  Show Profile Send fx a Private Message
Om det är en smidig lösning så är jag klart intresserad.
Förklara gärna för en novis vad det går ut på. Har sökt lite utan framgång.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

PHermansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/01/16 :  08:00:19  Show Profile  Visit PHermansson's Homepage Send PHermansson a Private Message
Det borde väl funka men till vilket pris? Själv skulle jag köpt 41000215 Ringkärnetrafo 30VA 2 x 15V / 2 x 1.00A för 163.75 från Elektrokit.se. Sedan skulle jag läst http://sound.westhost.com/project05.htm och byggt en reglerad nätdel. Vill man göra det lite enklare kan man använda 'Strömförsörjning dubbel +/- universal' (169:-) från elektrokit vilket gör det enkelt att bygga stabiliseringen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/16 :  09:27:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Detta är en enkel shunt reg.

Anledningen till just shuntreg är att den låter enligt många mycket bättre än en serieregulator. Serie reggar är bra för mät data, shunt är bra för ljud.
Har själv provat en något mer komplicerad version av ovanstående nätdel till en förförstärkarkrets och det blev en stooor skillnad. Mycket lugnare, mycket mer dynamiskt. Man kan nog säga att allt blev bättre.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:11:38  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
utan att känna till vad fx behöver (SPÄNNING/ar STRÖM)
quote:
Vad jag har läst så ska den funka bra då dem får mellan 15-16v.


så undrar jag om era lösningar är rätt.... OBS jag säger INTE att det är fel men ni ger OLIKA spänningslösningar...

Den ena +/- 15V (iofs kopplingsbar till 30V)(kolla även den förbättrade varianten: http://sound.westhost.com/project05a.htm
och den andra för 30V... något diffus i beskrivningen (att trafon skall vara 32V (2*16) med centertapp och INTE 16V...

b

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:26:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... men hur är det med brus från denna ganska ofiltrerade zener? När det gäller den STOOOOORA skillnade så vet jag inte om jag håller med. Det är säkert också skillnad på _vad_ man matar med respektive.

För övrigt har jag en artikel på en Vincent modd i pdf. (den som var i Hifi & Musik)

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/01/16 10:27:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000