HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 AC/DC-tråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:02:51  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
Antar att det finns fler frälsta Ac/dc-fans här på forumet Jag är nyfiken att höra era åsikter om deras skivor/dvd:s och ja allt som har med ac/dc att göra öht

Hos mig har dem alltid varit husgudar, i alla fall de senaste 15 åren. Förutom att de levererar själva essensen i rock (lyssna på t ex. "Let there be rock" - så härligt rått och skitigt!) så har de alltid hållt stilen, med Ac/dc vet man vad man får

...Dessutom låter några deras senaste skivor riktigt bra rent hifi-mässigt också. Dra på "ballbreaker" till exempel. Underbart!

avslutar med att ranka deras skivor, topp 5.
1. Back in black
2. Let there be rock
3. Razors edge
4. Flick of the switch
5. Highway to hell

Edited by - Bysse80 on 2006/01/15 21:46:36

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:17:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jag har struttat runt som Angus sen jag var 7 ungefär Men jag vet i 17 om jag kan rangordna skivorna. Blow up your video , Maximum Overdrive var inga höjdare men resten gungar på bra

För att ha funnits så länge så har dom ganska få dåliga plattor.
Det enda jag inte gillar med dom är att se dom live för där har inte hänt mycket under dom senaste 20 åren. Dom kunde iaf spela lite andra låtar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:26:14  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
AC/DC är giganter. Lyssnar med jämna mellanrum på dem, dock inga plattor efter For Those About To Rock. Häromdan åkte Jailbreak '74 på. Vilken grym cover på Baby please don't go!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:41:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Tycker de gamla plattorna är bäst. Dom tappade mycket med Bon Scotts död. Let there be rock är min favorit. Gissa vem som såg dem i september 1977? För lite plåtar sålde till folkparken i Örebro. Konserten flyttas till konserhuset istället. Vi var ca 250-300 som mötte upp, om det var drag? Gissa!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:00:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Stiff upper lip, ingår numera i min lyssnings mapp.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:05:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag gillar faktiskt skivorna med Bon lika mycket som dom med Jones. Musikaliskt sett blev dom vuxnare från o med Highway to Hell o framåt.
Ballbreaker o Stiff upper lip är mer back to basic vilket är helt underbart.

Zalve
Jo jag har märkt det

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/15 :  23:34:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Funkade väl fitn hemma hos dig.

Back in black - Är nåt man borde plocka fram oftare..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/01/16 :  01:59:04  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
Svejk: Aaaaaah! gissa om man e avis! du tog inga kort eller nåt sånt? bilder och sånt från den perioden kan man tydligen få bra med pröjs för idag

filikoster: yep, "74 jailbreak" är kanon! angående "baby please don´t go" så har du väl sett videon på "family jewels"-dvd:n? helt lysande

johan_björklund: "jag har struttat runt som Angus sen jag var 7 ungefär" hehe, samma här! härligt att köra "duckwalken" när man rockar på som bäst framför hifin bara en liten rättelse Skivan hette "Who made who" och var soundrack till filmen "Maximum overdrive", som för övrigt var första (och sista?) filmen Stephen King regisserat. En riktig b-film, men rätt komisk

Btw snackas det om både ny skiva och turné i år , men har inte hört några konkreta datum än.

Edited by - Bysse80 on 2006/01/16 02:03:49
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/16 :  05:59:13  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det inget härligare än när vi i vårt coverband drar allra sista låten (Whole lotta Rosie). Med så mycket energi det finns i den så är det skönt att veta att efter den behöver man inte orka med något mer. Bättre in-your-face-rock finns inte!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/16 :  07:49:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bysse80, du rankar alltså plats nr. 2-4 högre än 5 , min lista över deras topp 5 nedan. Underbar grupp som framförallt funkar på grabbfester

1. Highway to hell
2. Back in black
3. Powerage
4. Let there be rock
5. High voltage

Japp, jag föredrar plattorna med Bon Scott. Skivorna med Brian är väldigt ojämna enligt mig efter BIB, mer spridda bra låtar än helgjutna plattor. Både Stiff upper lip och Ballbreaker är bra exempel på detta, liksom Razors edge, Flick of the switch och For those about to rock. Klart sämst är väl Fly on the wall och Blow up your video, trots ett par bra låtar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/01/16 :  09:56:04  Show Profile Send poppen a Private Message
Knaster torr ljudbild.

Men det är väll det de vil eftersträva.

Edited by - poppen on 2006/01/16 10:00:59
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/01/16 :  11:19:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bysse80

Tack för rättelsen

BonFire får ni absolut INTE missa !!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/16 :  11:48:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Var seriös fan hela 80-talet och såg dem på Scandinavium 1991 (med King´s X som förband).
För övrigt Razor´s edge-turneén.

Har inte lyssnat mycket på senare år, men Family Jewels förra året var en nostalgikick utan dess like.

Favoritskivor i utgivningsordning:
Let There Be Rock (Helst vinylen med Crabsody in Blue)
Powerage
If You Want Blood You've Got It
Highway To Hell

Bortsett från några låtar, som "Heetseaker" och "Who made who" så är det med andra ord Bon Scott som rockar...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/01/16 :  22:12:39  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jag ger mig inte in på att göra någon topplista, efterssom den skulle skifta efter humör alltför mycket. Personligen gillar jag Brian Johnson ett uns mer, än Bon Scott. Det beror dock antagligen på min ålder.

Min åsikt är dock kristallklar => AC/DC rockar fett. Brukar själv dra på riktigt högt och njuta i soffan

Måste bara fråga, hur ni anser de remastrade plattorna håller mot de gamla Och vi pratar just nu digitalformatet cd... inte vinyl...

Passerati
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/01/17 :  18:07:20  Show Profile Send TBA a Private Message
De remastrade låter mycket bättre än de första utgåvorna. Hade även turen att hinna få tag på nästan alla med vinyl replica fodralen. Jag vill inte heller göra någon lista men Matte76 har väl de skivor jag anser är bäst men ordningen varierar med humöret.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/01/20 :  11:28:21  Show Profile Send Jonas a Private Message
Älskar Let There Be Rock! Finns ju många album som är bra men detta är det bästa...
Stiff upper lip är också riktigt bra och låter faktiskt också riktigt bra tycker jag. Kör spår 4 "Safe in NY city" och kräma på ordentligt ska ni få höra hur bra smutsig rock kan låta!

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/01/21 :  11:32:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Snurrade runt lite efter info om den nya plattan o jag sprang på lite pics. Angus e ju för 17 en gammal gubbe nu

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/01/21 11:33:04
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/21 :  13:33:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Japp! Ful frisyr och hur fan ser Malcolm ut på kortet, som en gammal städkärring

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/01/21 :  13:52:31  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
Haha! Angus har skaffat sig en Jack Nicholson-frilla ...Malcom har väl alltid sett rätt sliten ut

matte76: angående min lista, har alltid sett "Flick of the switch" som en underskattad höjdarskiva. Det var faktiskt den av alla skivor som fick mig att börja lyssna på AC en vacker dag runt -90 ..."Higway to hell" är iofs kanon den också, men saknar lite av draget som var på de tidigare skivorna med Bon. Typ "Let there be rock"

Passerati: tänkte förnya hela katalogen med de senaste utgåvorna, de i digipackformat. De är både vansinnigt snygga och påkostade (med trevliga booklets) samt att de låter klart bättre än tidigare utgåvor. Billiga också, De flesta finns för 79:- st på cdon t ex.

Förresten, nån som ser vad det är för högtalare på kortet

Edited by - Bysse80 on 2006/01/21 13:57:33
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/22 :  00:16:18  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Är man så gammal som jag så är det AC/DC med Bon Scott som gäller, fast "Back in black" är inte så dum, bäst är dock "Let there be rock" och "Highway to hell".

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000