HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LC audio aktivtfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/15 :  00:18:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej
Jag skulle vilja ha tipps på vilka brantheter jag bör kombinera/ välja med LC audios tvåvägs elektroniska filter
Samt vilket av dessa Linkwitz Reily eller Butterworth
Jag skall dela vid 80Hz åt subbarna och kanske 80Hz passar till topparna också
Jag vill dessutom höja 12db vi 20Hz för att för till 20Hz-20kHz och det verkar man kunna göra med dessa filter
Jag har inte erfarenhet av aktiv delning så jag är tacksam för all info jag kan få.
Men snart har jag nog förhoppningsvis bara goda erfarenheter
Det jag vet redan är att jag kommer att köra med 4st 12volts(24v) batteri in i stället för trafon
Bort med enbart transformatorn och in med ren stret i skruvterminalerna så att inte samhällets apparater kommer in på den ledande vägen åtminstone.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/01/15 00:23:35

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/01/15 :  01:22:31  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Måste mätas in vad som passar bäst ihop med dom valda högtalarna i rätt rum. Säker på att du vill ha en så stor bashöjning? Brukar inte låta bra alls att höja så mycket. Drar dessutom en massa effekt och högtalarna måste tåla det. Men framförallt hur låter det? Dessutom så vad händer på flankerna? Massor med rumsresonanser triggas kanske och i början kan dom förväxlas med mustig bas för att efter ett tag bara uppfattas som störande då alla skivor kommer låta likadant i basen. Kanske ett filter med inbyggd parametrisk eq ifrån nån leverantör typ DBX, BSS eller liknande skulle vara mer anpassningsbart och fungera som du vill.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2006/01/15 01:24:04
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/15 :  10:31:12  Show Profile Send U1 a Private Message
12db vid 20hz låter ganska extremt, jag har dipoler och kompenserar inte så mycket. Kanske någon som bor nära dig som har en Behringer utradrive så du kan testa lite olika varianter innan du beställer. Måste även säga att jag tycker filtret är lite väl dyrt, borde gå att bygga billigare.

/J
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:07:09  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
12db höjningen har jag för att få 20Hz-80Hz på subbarna som jag har i ett slutet system,jag har både simulreat och testat i verkligheten och det verkar stämma.
Elementet är god för 18Hz.
Effekt finns det gott om så det lär inte vara ett problem att hitta.
Harry skrev/Alla skivor kommer att låta likadant i basen.
Hur skulle de kunna göra det Harry?
Om jag får ett system som spelar 20Hz-20,000kHz så spelar väll systemet fortfarande de olika skivorna olika i basen, hur menade du Harry_up
Att komplitera med EQ tänkte jag göra om det behövs, vill bara prova så här först efter som jag redan provat att höja 12db vid 25Hz och det var inte några problem då elementet hade mycket kvar att ge och det verkar funka ganska bra nivå mässigt också.
Detta provade jag med endast Aleph 24watt klass A singel end och ändå kändes det fint vid 18Hz fast de hade mera kräm kvar att ge.
Det enda som jag tyckte stack ut var vid 45Hz i form av en liten höjning, men det verkar gå att leva med, vi får väll se sedan när jag kopplar upp det hela på allvar.
Men först vill jag veta hur man kombinerar brantheterna på det dära aktiva filteret som jag måste ha först, kan det funka bra med att köra med 24/24db eller 18/18db, jag har hört att vissa kombinationer inte är bra?

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/01/15 12:24:38
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7824 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:29:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag hade kört på Linkwitz-Riley.

12dB vid 20Hz låter rent utsagt vansinnigt, tänk på att Q-värdet på baskompenseringsfiltret förmodligen skiljer sig ganska markant från Q-värdet i eq:n du provade med förrut.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:39:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Kanske ett säkrare kort att sattsa på EQn i stället för då går det dessutom att fininställa lite till och det går ju att anpassa lite bättre till olika rum i fall man flytter någon gång.
Vi hoppar över förstärkningen då
Linkwitz-Riley är nu klart, det tar vi
Vilka värden på brantheten skall vi köra med då.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7824 Posts

Posted - 2006/01/15 :  13:01:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag vet inte hur LC-audios kretskort ser ut, är det ett vanligt enkelsidigt utan konstigheter så kan man ju själv gå in och ändra om baskorrigeringen inte stämmer.
Själva filterdelen med diskret uppbyggd högpassdel tror jag stenhårt på.

Om jag förstått rätt så har du 12 eller 24dB/oktav att välja på om du ska köra Linkwitz-Riley.
Du får välja mellan dåligt impulssvar eller att höra mellanregister ur subbarna

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2006/01/15 :  15:06:13  Show Profile Send Amatören a Private Message
Då jag själv är en nöjd användare av detta filter, se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40965&whichpage=3 , så hoppar jag in i denna tråd:
quote:
Jag skulle vilja ha tipps på vilka brantheter jag bör kombinera/ välja med LC audios tvåvägs elektroniska filter
Samt vilket av dessa Linkwitz Reily eller Butterworth
Om du har möjlighet så mät upp de enskilda elementen i lådan först.
Sen blir det enkelt att med hjälp av ett filtersimuleringsprogram bestämma delning, branthet och kompensation.

quote:
Du får välja mellan dåligt impulssvar eller att höra mellanregister ur subbarna
Min "tro" är att med ett aktivt filter så kan man dela betydligt brantare än med ett passivt och fortfarande ha ett bra impulssvar.
4:e ordningens LR eller 3:e ordningens Butterworth brukar man rekommendera mellan bas- och mellanregister, men som jag sa ovan, mät!
quote:
Jag vet inte hur LC-audios kretskort ser ut, är det ett vanligt enkelsidigt utan konstigheter så kan man ju själv gå in och ändra om baskorrigeringen inte stämmer.

Det är enkelt att själv ändra delningsfrekvens och baskorrigering i efterhand. Använd programmet på LC-Audios hemsida. För att ändra delningsfrekvens så behöver man normalt bara ändra värdet på några kondensatorer.

Ett bra tips är om man kan låna en Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496 eller liknande för att på ett enkelt sätt bestämma delning och kompensation. Därefter är det bara att mata in datan på LC-Audios hemsida och beställa.

Vill även tipsa om Engelholm Audios "Delo" om du vill ha ett färdigbyggt. Tror detta skulle passa dig som hand i handsken

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2006/01/15 15:17:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000