HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brum i stärkaren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/14 :  16:51:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Ni som har eller har haft en NAD S300 kanske kan hjälpa mig med denna till synes enkla fråga. Det är så att min NAD brummar, vilken den gjort sedan jag köpte den - inget som uppkommit under min tid som ägare. Frågan är om den ska brumma? Är ett vanligt 50-60 hz brum som jag har härlett till trafoavdelningen i främre delen av stärkaren. Jordat, ojordat spelar ingen roll, ej heller att vända på stickproppen. Är ju rätt störande att den brummar om man ska spela väldigt lågt och det är tysta passager i musiken för brummet hörs, är inget man måste luta örat mot maskinen för att höra. Det hörs helt enkelt rätt friskt i rummet när det är tyst. Fel på den eller låter den så? Kan det vara något i strömförsörjningen som är på G att rasa eller är felkalibrerat?

Har drulleförsäkring på den, så det är ju inga problem att fixa om så skulle vara fallet.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/14 :  17:24:28  Show Profile Send CC a Private Message
Brummar det även om inga signalkällor är kopplade? Tanken med frågan är om det kanske är en jordloop...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/14 :  17:42:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jordloop kan vara ett aber !
Koppla loss den så den får stå själv som CC skriver , försvinner det då har du råkat ut för det tyvärr.

Koppla in allt igen men koppla stärkaren via förlängningssladd till en kontakt på en annan propp , det kan hjälpa. Eller koppla via en sladd där jord är bort kopplad. Du kan även testa det på dom andra prylarna för det kan lika gärna vara dom som väsnas.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/14 :  17:54:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tror ni missförstod OcA, för detta handlar väl om trafobrum som kommer från själva förstärkaren och inte ur högtalarna?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2006/01/14 :  18:26:07  Show Profile Send Mats h a Private Message
Ska inte "brumma". Har en sedan många år och där finns inget "brumm".

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

P_H
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/01/14 :  18:51:33  Show Profile Send P_H a Private Message
Om det brummar från trafon kan detta tyvärr vara ett aber att bli av med (utan att byta trafo). Vid service av denna typ av problem brukar man ofta prova med någon sorts flytande lim som hälls/sprayas över trafon men med varierande resultat.

Hade ett Proton slutsteg en gång som brummade och det var stört omöjligt att bli av med det. När steget var helt kallt var det tyst, efter några sekunder började det brumma och när det var riktig varmt minskade det något men var fortsatt relativt högt. Detta oavsett om endast steget anslöts till väggutag, dvs utan vare sig högtalare eller annan elektronik inkopplad.

Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/14 :  19:53:03  Show Profile Send CC a Private Message
Tja, är det trafobrumm så är det la till å nyttja din drulleförsäkring...

Du kan eventuellt öppna å kolla om några skruvar går att spänna... (efter att nätsladd bortkopplats)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:26:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen! Det är alltså trafobrum jag har och inte brum ur högtalarna. Ska höra med Hi-Fi klubben och se vad man kan göra åt saken.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:24:40  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har ingen direkt erfarenhet av detta från HiFi-sammanhang men ett i min branch (elkraft) välkänt fenomen är att tranformatorer kan börja brumma om de går i mättat läge (inte sannolikt i sammanhanget såvida det inte rör sig om en trafo anpassad för 60Hz eller annan spänningsnivå...) eller då den utsätts för 3:e övertonen vilket i så fall kan avhjälpas genom att mata från annan säkring som nämnts. Om detta är fallet och det inte är dina egan prylar som genererar övertonen kan brummet komma och gå lite hur som helst under dagen. Om detta är fallet råder jag dicg att mäta upp och logga spänningen i ditt vägguttag och vid förekomst av 3:e ton kontakta din elleverantör (nätägaren) och informera dem om förhållandena. De har vissa skyldigheter i sammanhanget...

EDIT: Låt gärna en fackman hjälpa dig med att mäta, logga och analysera spänningen då det krävs viss utrustning för att göra detta på ett säkert och tillförlitligt sätt!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Edited by - indoles77 on 2006/01/15 19:27:04
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:29:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Stärkaren brummar oavsett väguttag, tidpunkt, säkring osv. Det verkar alltså vara något i själva stärken som orsakar det hela och inte några yttre faktorer. Har skickat mail till Hi-Fi klubben för att se vad vi kan göra åt saken!

Frågan är om detta brummet kan påverka ljudet i negativ mening?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000