HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Inkoppling av gammal transformator till rörförsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PHermansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:58:10  Show Profile  Visit PHermansson's Homepage Send PHermansson a Private Message
Har tänkt använda en transformator från en gammal rörradio till mitt RIAA-bygge men har lite problem med inkopplingen. På primärsidan finns 5-6 anslutningar, har ett minne av att man på radions baksida kunde välja vilken nätspänning man har. Resistansen på dessa ligger mellan 17-40 ohm. På sekundärsidan finns även där 5-6 anslutningar, men av dessa är tre ihoplödda.
Om jag kopplar nätspänningen till lindningen med 40 ohms resistans får jag ut 6,9 volt på en av sekundärlindningarna vilket efter likriktning passar bra till glöden. Men då blir spänningen på den andra lindningen typ 400 volt, lite mycket för anodspänningen. Jag gjorde ett test att koppla anodlikriktaren till en av glödlindningarna och en av de andra lindningarna vilket gav 290V likriktat. Detta gjorde dock att transformatorn blev våldsamt varm under belastning. Tänkte att det var avtappningar på en och samma lindning men där tänkte jag nog fel...
Eftersom jag läst att primärlindningen ska ha en resistans på 15-30 ohm testade jag även att koppla nätspänningen på en lindning med 19 ohms resistans. Ljuset i rummet dimmade men proppen höll...
Någon som har någon idé om hur jag ska kunna använda transformatorn?

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  17:10:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Den primärtappning som ger 6,9V på glödlindningen är förmodligen avsedd för 220V och mer rätt än så blir det nog inte med en gammal trafo.
Det är inte så att anodspänningslindningen har ett mittutag?
I så fall kan du helvågslikrikta och få ut ca. 200V

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:17:17  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Om du har tillgång till en annan trafo med ca 6V AC kan du koppla in desssa 6V på din lindning med 6,9V.

Sen kan du mäta de andra spänningarna.

Vad du har för likströmsresistans på primären säger väldigt lite...(beror på hur "stor" trafon är) men beroende på hur många "tappar" du har så brukar den mest högohmiga vara 240 eller 220V .


Jag GISSAR att du har en centertapp på din sekundärlindning: dvs 2*200V eller nåt sånt. Summra eller ohmmät HT (högspänningeen) lindningen och se om du har resistans mot något annat. (Halva)

Ibland hittar man trafos där centertappen ligger dold (iallafall inte lätt synligt) till trafons "jord ".

lycka till

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:11:19  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Vet du hur gammal trafon är? Finns där två glödlindningar är den ena troligen avsedd för rörlikriktare, vilket i så fall bekräftas av tidigare resonemang om 400v och mittuttag. Likriktarglöden på radioapp. brukar vara
4v (direktvärmda rör som AZ1, AZ41). Under 50-talet blev EZ80 (6,3v) vanligt
men det är indirekt upphettat och matas från samma lindning som övriga radion. Lite senare slogs likriktarrören helt ut av selénbryggorna.

Så, vi antar att du har en trafo från 1940-tal till tidigt 50-tal.
Två glödlindningar, en 4v och en 6,3v.
Primären brukar kunna kopplas om mellan 110, 127, 220 och 240v.
Du kan prova att koppla ihop alla primärsektioner i serie och se vad du
får ut. Finns isolerrören kvar runt trådarna borde du se vilka tåtar som hör ihop. -Löd ihop trådparen i rörstumparna.

Är det bara en hopplös samling nakna trådar kanske det går att se vilket från "djup" av bobinen de kommer ifrån.
Det riskabla här är att du kopplar en eller flera sektioner i motfas
och då lär det bli strömrusning... (kanske det som hände?)

Ett (nästan) riskfritt sätt är att som Gammelnalle säger köra trafon baklänges och mata in
några volt AC genom en av glödlindningarna. Mät sedan det du får ut på
primärsektionerna. När dessa är rätt ihoplänkade får du en högre spänning
mellan dem än när en är felvänd. Två identiska och felvända sektioner
ger noll volt.

OBS! Matar du in 6V AC i glöden får du naturligtvis ut farlig spänning både på primären och anodsekundären!

Om du sedan ska köra trafon i 220-läget eller 240 beror på vad du får ut
på glöden under full belastning. Utan de tänkta rörens glödtrådar blir
glödspänningen högre. Testa med en rejäl glödlampa eller effektmotstånd först. Koppla sedan in rören, men börja med trafon i 240v-läget för säkehets skull.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2006/01/13 23:42:28
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:15:09  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jo förresten, de tre hoplödda sekundärerna är troligen de två sekundärhalvorna som bildar mittpunkten för anodlindningen samt en jordning eller elektrostatisk skärm mellan primär och sekundärer.
Dessa tre tåtar är allstå din nollpotential.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

PHermansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/01/14 :  01:06:52  Show Profile  Visit PHermansson's Homepage Send PHermansson a Private Message
Tack för alla ideér och tips! Det verkar logiskt att de tre hoplödda på sekundären är mittpunkt på anodspänningen. Jag kan om jag kopplar primären på 40 ohms lindningen få ut 200 volt från 2 olika anslutningar gentemot mittpunkten. Samtidigt kan jag få ut 6,9 volt mellan denna mittpunkt och en tredje anslutning. Men det var precis så jag testade tidigare, en helvågslikriktning på anodspänningen gav 290V ut och ett par dioder+kondingar för glöden gav ca 12 volt. Fungerar fint utan last, men med lite belastning kan man grilla korv på transformatorn.
PSU'n kopplas så här:



Funderar på om jag vänt på någon av anslutningarna? Kanske mittpolen är kopplad till D1 istället för till C1/C2? Har tyvärr inte grejerna här så att jag kan kolla nu.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/14 :  11:08:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det du visar ovan är ju voltdubbling och inte helvågslikriktning med mittapp?!?
Ojdå det var ju glöden. Flåt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/01/16 :  11:57:54  Show Profile Send megajocke a Private Message
Men du använder bara ena högspänningslindningen nu eller? Transformatorn kommer ju att utnyttjas bättre om du gör en helvågslikriktare med mitttapp. Mittpunkten på trafon blir minus, och två dioder med anoden mot varsin lindningshalva och katoderna ihopkopplade blir + ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000