HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Valutronic SQ-50
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2006/01/13 :  10:45:47  Show Profile Send byggarn a Private Message
Har kikat lite (på nätet) på Valutronics SQ-50L.Verkar helt fantastiska när man läser om dem och div. insända mail som skriver upp dem till skyarna.

Det lustiga är att när man söker på olika DIY-forum så verkar det som om det är väldigt få som byggt dem och de som lyssnat på dem verkar inte vara lyriska direkt. "Prisvärda" verkar vara den allmänna kommentaren.

Finns det någon som lyssnat på dem eller kanske t.o.m byggt dem som kan ge mig lite mer "kött på benen" med den lite mer utförlig beskrivning av dem vore jag väldigt tackam.

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:19:19  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Valutronics högtalarbyggsatser är prisvärda.
Men ta det dom skriver med en nypa salt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:48:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Har sågat en hel del matrial till såna lådor och har för mig att ritningen säger 16 mm MDF utan stag!
En sak att fundera över lite, om man vill ha välljud ur dem.

Edited by - Circlomanen on 2006/01/13 11:49:53
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:36:45  Show Profile Send byggarn a Private Message
Enligt deras hemsida så föreskrivs just en sådan låda för, vad jag kan förstå, maximalt välljud...(?)

Men det är ju snällt av dem att ändå erbjuda provlyssning så att man kan bilda sig en egen uppfattning men då ska man ju helst bo i Göteborgstrakten. Mystiskt att inte fler diy:are och annat folk tagit sig dit för att lyssna.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/13 :  13:30:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Mystiskt att inte fler diy:are och annat folk tagit sig dit för att lyssna."

Detta kan nog bero lite på att dom just skriver som dom gör på sin hemsida, dvs höjer sina byggen och ideèr till skyarna.
Sedan har ju varken valutronics eller deras byggen någon status precis
Det är nog mer "manligt" att bygga en proac klon eller en hfls-1:a


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:22:33  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Jag har byggt ett par. Använde 22mm mdf, rundade hörnen, flyttade diskanten en bit från centrum, och tog bättre komponenter i delningsfiltret. Hur dom lät står numera i garderoben. till och med mina gamla Heybrook HB1 spelade skjortan av dom. Om du har tid, kunskap och ork (samt innehar en rörförstärkare) så bygg dig ett par Ariel. har inte hört något som låter bättre till det priset, men som sagt det är en utmaning. Kanske kan man få SQ-50 att låta bättre med lite laborerande med dämpning, filter, placering, men jag tappade sugen direkt jag lyssnade på dom.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2006/01/14 :  20:09:44  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag har oxå provlyssnat dem.... dels i ett hem och i "affären"...

Prisvärda kan man väl kanske kalla dem om man betänker att de faktiskt är ganska billiga.

Att lyssna i affären är helt meningslöst då de står tokigt uppställda och man sitter 1 m ifrån dem. Affären är som en telefonkiosk

Mvh

Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2006/01/14 :  23:50:00  Show Profile Send byggarn a Private Message
Det är detta jag menar! Prisvärda...de kostar 1500 spänn och det är vad de är värda. Då kan man ju lika gärna gå till närmaste "hifi"-butik och köpa sig ett par högtalare för 1500 så slipper man anstränga sig och bygga + att man oftast för får en finish som det kan vara svårt få på egen hand.
att någon sen påstår att de spöar b&w i 20´ kr klassen måste vara bluff och båg då de i så fall måste kallas OUTSTANDING i stället för prisvärda...
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/01/15 :  01:12:08  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Kan inte sluta skratta när jag ser priset på deras "förstärkare" nästan 7000 för det där De måste skämta, För de pengarna kan man bygga en Aleph Undrar vad det är för folk som skickat alla dessa email och höjt SQ-50 till skyarna Jag menar titta på konstruktionen, val av högtalarelement samt filtret, JÖSSES. Om det där spelade så bra skulle det med rätta kunna kallas världens åttonde underverk. Högtalaren verkar vara konstruerad på en kvart ungefär. Kan bara rekommendera er att lyssna innan ni köper, tyvärr gjorde inte jag det

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000