HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpat mellanregister.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  10:02:55  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Oftast när jag suttit och lyssnat en längre tid hemma brukar jag uppfatta det som om mellanregistret låter lite dämpat. Har hört att detta kan inträffa om man försöker ge lite hängmatte-utseende på högtalarens frekvensrespons. Men, frågan är då om detta har med mina Dynaudio 1.3SE att göra eller om det kan vara något som är relaterat till Amplifixen. Någon som har någon åsikt? Har varit inne på att byta ut amplifixen ett bra tag nu, så det kanske börjar bli dags att göra något åt det snar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/13 :  10:21:26  Show Profile Send Mahler a Private Message
Undrar jag om det beror på amplifixen!! Har jag mkt svårt att tro av erfarenhet!!

Den borde räcka och bli över till att driva dina Dynaudio fullt tillräckligt.. Dynaudio har jag ingen erfarenhet av hur de låter så där uttalar jag mig inte.. Men någon slapphet, hängmatte känsla i mellanregistret upplevde jag då aldrig under mina år med Amplifix..

Låter faktiskt mer som en akustik fråga tycker jag.. Hur ser ditt rum ut med dämpning möblering högtalarplacering etc??

Men byt för jösse namn inte amplifixen om det inte är så att du vill göra en uppgradering!! Det är en fantastisk stärkare än idag!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:56:57  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag har precis ditt problem med mellanregisterhäng (speciellt från ena högtalaren) och det är helt klart en akustisk fråga för mig. Det kan avhjälpas med rätt dämpning i rummet och rätt högtalarplacering. Jag har minimerat mitt mellanregisterhäng genom att flytta ut högtalarna längre i rummet men det är självklart ingen generell metod. Mitt tips till dig är dock att fortsätta laborera med dämpning och högtalarplacering. Lär inte bero på varken din stärkare eller dina högtalare.

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2006/01/13 11:57:53
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:02:54  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
ok. Tackar för svaren. Tyckte bara att det var lite konstigt att det var något som kommer efter att ha lyssnat en stund, men det kan ju vara så att man vänjer sig och börjar höra mer på något vis. Lär mig saker hela tiden, senaste 3 veckorna som jag upptäckt hur hemskt det låter innan amplifixen blivit varm t.ex. Nåja, det är en lång väg att vandra, men njutbar sådan.

En annan fråga samtidigt: Hocky-puckar, sätter man spikar rakt ner i dem eller skall man ha bricka emellan så att de inte sjunker ner i gummit? Tycker att högtalarna spelar bättre med sppikar mot stativet än dämpfötter men kanske går att få det bättre om man kopplar bort stativen från golvet.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:52:38  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hihii!

Jo, all elektronik i princip från Bladelius är kinkigt när den inte är varm!!

:)

Låt stärkaren stå på hela tiden vetja..

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/13 :  13:05:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Råd nummer 1A för klass B elektronik. Stäng inte av den.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  14:15:19  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Står i ett skåp, så låter man den bara stå på så blir det en 40-50 grader över ventilationshålen. Tyckte inte det kändes bekvämt med så varm förstärkare....

Hur är det med hockey-puckarna mellan stativ och golv? Skall man ha brickan emellan eller spikarna rätt ner i gummit? Och dämpar de verkligen? Skall iofs testa så får man väl se....

Edit: Med tanke på att basen kommer mer med varm förstärkare låter det rimligt med akustikproblem för mellanregistret om jag tänker efter, i början finns det ju inget som kan resonera (inte jag heller tydligen ). Skall flytta ut högtalarna från väggen en bit ikväll och se om det blir bättre. Och sätta dit puckarna.... Skall bli en trevlig kväll. Lite norah jones, thåström, White stripes.... Kanske lite Depeche och Cure också. Och fippla lite med RIIAts switchar... Hm, dags att gå hem från jobbet nu kanske

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/01/13 14:21:27
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  14:27:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Justja, drömmer lite om en Pathos Classic one, eller logos. Men Classic är lite klen tror jag, och logos lite dyr, men drömma kan man väl alltid göra. Funderar på att fråga om man kan låna hem en Prima luna, kan ju räcka till med lite tur.... fast den är väl klenare än Classic iofs. Nåja, man måste ju ha något att se fram emot. Finns andra mer angelägna saker att lägga pengarna på just nu tyvärr..

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:04:51  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Dina 1.3Se är garanterat inte felkällan iaf. Någon hängmatta i frekvensgång finns inte. De mätte fruktansvärt bra i de tester jag sett. Mellanregistret var dessutom något av det jag uppskattade allra mest när jag ägde mina 1.3Se. Med rätt drivning låter de helt sagolikt! Läste nog rescensionen i High Fidelity 100ggr innan jag äntligen fick tag på ett par. De rådde bestämt mot rörförstärkare för att driva dem. Jag har sagt det i ett antal trådar förut, men om du har möjlighet så testa en Gryphon ihop med dina dyns! Då händer det grejer vill jag lova dig.


De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:07:37  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har hört berättats för mig att dina högtalare gillar mycket mycket stora slutsteg...

DVS jag har inte egen erfarenhet.. Men "någon" har ett stort Krell KSA 250 till sådana högisar med ruskigt bra resultat enligt berättat... Tror i alla fall det var sådana eller liknande Dynaudio du har..

Det är "någon" i Sthlm tror jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:34:05  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Mayro och Unbeliever, precis vad jag har hört också, men rörförstärkare är så ruskigt snygga, och gillar det där med glödande rör på. Men det stämmer nog, inga rör till dessa burkar. Kan ju alltid använda rörförstärkare som försteg? Ett pathos Classic som försteg hmm... Nåja, inga pengar än på några månader så man får väl titta i tidnignar och drömma och fundera lite till.
Förståsigpåare säger alltid att Dynorna bara blir bättre och bättre med större steg. Får väl se om man kan leta upp ett gryphon steg hos någon återförsäljare och låna hem. Men det blir så ruskigt dyrt om man gillar det.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:35:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
fippla lite med RIIAts switchar...

Vad kör du med för källa/källor? Typ av pickup? Last?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:37:39  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Nottingham Analog interspace, interspace tonarm, Dynavector 10X5-pickup, Harmony design RIAA. Last har jag ingen aning om, tror att den är ställd som högohmig (hoppas jag) och medel-gain.
edit: Supra XLR-kabel från riia och conductor audience högtalar-kabel om det nu spelar roll och säger någon något.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/01/13 15:38:37
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:47:27  Show Profile Send mayro a Private Message


kolla vad som händer om du byter ut supran.. Det vore det absolut första jag skulle göra.. Supra har ju inte det mest "glimmrande" ljud som finns direkt i mellanreg o topp...

En hyfsad alroundkabel är det. Men inte en direkt högpresterande..

Men detta sagt utan att kunna vinylgrejor iofs.. Fast tror inte dom skiljer sig där ifrån hur jag i alla fall uppfattar dom vanligtvis..

DVS lite gråa samt outblommande..Men ändå prisvärda..(kanske)..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:54:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Oftast när jag suttit och lyssnat en längre tid hemma brukar jag uppfatta det som om mellanregistret låter lite dämpat.

Öronen kan ställa in sig och vänja sig vid olika tonkurvor. En viss auto-tuning finns...
System med lite stark diskant kan efter lyssningstid upplevas som OK. Samma sak med mellanregister och allt annat också...

Vidare skulle man kunna tänka sig att om du spelar starkt (högt) så kan talspolarna bli varma varför elementets egenskaper ändras (output, basavstämning, etc) varför klangen blir en annan.

Detta är dessutom väldigt svårt att testa praktiskt huvida skillnaden är fysiologisk (dina öron/hjärna) eller fysisk (högtalare). Om man inte har mätutrustning.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:55:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den ska inte ha särskilt högohmig last, över 1kohm bara. Det är långt ifrån 47k som är standard på MM men en del över lågnivå MC som ska lastas ännu hårdare. Har man för lätt last (högohmig) kanske den skriker i toppen skulle jag kunna tänka mig.
http://www.dynavector.co.jp/english/frame_cart/e_10x5.html

Om last: http://www.hagtech.com/loading.html



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:00:35  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Har hört Dynaudio 1.3SE (tror ja det va iaf)drivet av Krell FPB 200 på nån mässa faktiskt å det lät skitbra med tanke på förutsättningarna ute i nån foaje. Pulveriserade Naim-uppställningen i rummet jämte som bra lät skrikigt. Men OK lite dyrt blir det....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:04:59  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Bernt; Utimpednasen är ju 100hm, så >1k följer ju tumregeln om 10ggr. Allt över 1k borde bara göra att PUn spelar mer och mer som den är tänkt väl? Eller görs de så att de skall spelas med last runt 1k? Får erkänna att det iofs är åt fel håll, diskanten har gått ner, inte upp. Kanske vände på switcharna när jag ställde om den så den står på 100ohm istället för >>1k. Kan ju föklara ett och annat (de är induktiva de där PUarna va? Så det blir mer högohmig utimpedans i dem vid högre frekvenser, eller hur?)

Engelholm: Lite det jag tänkte på. Fast system med stark diskant blir bara jobbiga att lyssna på, speciellt om man har lite hög volym. CDn brukar jag aldrig kunna lyssna högt på någon längre stund t.ex., blir bara jobbigt och jag blir trött av det.

Edit: Bernt, Kollade länk 2 så glöm det ovan... ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/01/13 16:22:27
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:06:27  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag måste nog säga att jag tror att det beror på din Amplifix. Då jag köpte förstärkare för några år sedan lyssnade jag på ett par stycken. Jag upplevde att Amplifixen "saknade" lite av vad de andra hade i mellanregistren. Det var främst Audio Analogue och Arcam jag lyssnade på. Däremot slog den det mesta i diskant och bas, samt att jag gillade kraften i förstärkaren. Mitt val blev alltså en Amplifix och jag har fortfarande den kvar, numera till ett par stativare och där spelar den på mycket bra.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2006/01/13 16:07:16
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:28:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dr.Nope, titta i artikeln på Hagtech. Jag är ingen expert på detta, det var bara en tanke jag fick då du nämnde switcharna på riaat. Att de påverkar ljudet är ju ganska klart och hårdare last brukar ge lite dovare ljud och tvärtom.

Vad gäller Dynaudio har jag hört från flera håll att de gillar kraftfulla förstärkare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:33:50  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
CDn brukar jag aldrig kunna lyssna högt på någon längre stund t.ex., blir bara jobbigt och jag blir trött av det.


Stärkaren vet jag. Vad är det för cd du har? tror jag börjar få koll på ditt "problem" faktiskt....

Stärkaren är ett "problem".. Amplifix har en klart analytiskt spelsätt. Vilket på just dynaudio kan bli "för mycket" ..

Detta är inte gnäll på amplefix.. Utan mer på just denna kombo..Den är nog inte den jag skulle välja först.. Eller för att tala klarspråk.. Jag skulle inte ens ha den kombon på plats 100 ens.. i en tänkbar kombo..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:43:42  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
CDn är en Denon 755, har några år på nacken. Men den bryr jag mig inte så mycket om, bedömmer mitt system med vinylspelaren och där spelar man så att man blir förvånad att man inte hör vad sambon säger rätt vad det var utan att märka att man spelat högt, så inte mycket dist eller påträngande diskant där. Och missuppfatta det inte, det är inte massor av hemskt dämpad mellanregister, det liksom är bara lite smygande så att man nästan inte uppfattar det. En hmmm.... vad säger man.... nyansskillnad kanske? Men när man väl sitter där och hör det så blir man rätt uppmärksam på det och upplever dt lite jobbigt att det liksom inte vill blomma ut, eller att det inte klingar ut som man tror att det borde. Antar att andra också varit med om det så ni förstår vad jag menar.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/13 :  17:00:12  Show Profile Send mayro a Private Message



"det" är exakt "det" som medför lyssningströtthet... Just att blommen inte riktigt vill komma.. Synd du bor så långt ifrån. Annars kunde du hört mina dynaodioelement matas med cd här.. Tror du och jag då varit eniga om en sak.. Att dynaudio gör förbannat fina element..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/13 :  17:10:32  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Är övertygad om att problemet med lyssningströtthet på CD beror på CD-spelarens parametrar. Skulle uppgraderat den om inte affären med Freja hade haft semesterstängt när jag var där, vilket medförde att jag köpte vinylspelaren istället.

Så i kort; Kolla över RIAATs inställnignar, kolla vad som händer om man flyttar ut högtalarna från väggen en bit till. Högtalarna är inte problemet, möjligen amplifixen, kanske också Supra-kabeln.

Är så ruskigt ledsen över att det låter bäst på jobbet, med integrerat ljudkort på dator, DVD-spelaren i datorn och så ett par Grado SR80 hörlurar. Känns som om man kan sälja allt och lägga all tid på att trimma bilen istället :-( Fast det är nog de där gamla 50-tals elleddningarna i huset (tydligen låg de på 6A säkring förr, nu bytt till 10A utan att kolla ledningen, så man märker när ugnen blir varm för det blir ljusare i vardagsrummet då *suck*), eller akustikproblemen i betongrummet..... Men ledsen blir man i alla fall... Utrustningen kostade ju nytt bra mycket mer än en dator och ett par hörlurar (varför nu priset skulle ha något med saken att göra)...

Tackar för all input, och ha en trevlig helg på er.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/14 :  13:58:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Vilken Supra-kabel har du och vart sitter den i systemet
Personligen har jag inte några possetiva erfarenheter av supras grejor precis

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/01/14 14:03:46
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/01/14 :  18:03:41  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ingen aning om jag skall vara ärlig.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000