HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Man kanske skulle skaffa sig en stereo?-bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  00:18:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
God afton.

För några timmar sen inträffade nåt som känns som en liten vändpunkt i mitt DIY-hifiintresse.
Jag skulle skruva i elementen i ett par baslådor som skulle bli fundamentet i min kommande anläggning.
Jag ids inte beskriva i detalj vad som gick fel, men det handlade om islagsmuttrar som satt snett och gängor som gick sönder.
Inga större katastrofer egentligen, efter lite möda fick jag faktiskt dit elementet men kvar fanns en känsla av misslyckande som jag vet kommer att sitta i ganska länge.

Ungefär där slogs jag till marken av insikten att man kanske borde minska ner istället för att utöka. Baslådorna skulle ingå i en anläggning med aktiva delningsfilter, öppna bafflar ner till en viss frekvens osv osv.
Mängder av apparater som ska samverka alltså.

När jag tittar på hur kvoten mellan antalet projekt jag påbörjat och inte avslutat/blivit missnöjd med och antalet projekt som faktiskt avslutats till belåtenhet inser jag att det nog är dags att börja skala bort tramset och koncentrera sig på väsentligheterna istället.

Vad är det jag behöver egentligen?
En signalkälla ska man ju ha, och det har jag:
En Pioneer PD-S707 som utsatts för hårda moddningar utan att klaga.
Jag klagar inte heller, den låter faktiskt bra.
Vinyl vore säkert roligt, men av en massa olika anledningar tänker jag inte ge mig i i det träsket.

Efter signalkällan kommer det ofta ett försteg.
Såna uppfinningar har jag alltid betraktad som onödigt krafs, men eftersom jag tappade signalnivån då jag rev bort utgångssteget i CD´n vore det kanske på sin plats med någonting som ger lite förstärkning.
Jag byter slutsteg lika ofta som jag byter strumpor, och det vore ju bekvämt om man hade nånting efter CD´n som ser till att det alltid stämmer med impedanser och nivåer.

Eftersom dagens (och förhoppningsvis framtidens) tema är minimalism så tänker jag mig någonting enkelt i stil med en bra volymkontroll följt av ett simpelt anodkopplat triodsteg. 12B4A i RC-koppling sägs låta mycket bra som linjesteg och det tror jag på.
Alternativt ryska 6C19, men då blir det ingen förstärkning att tala om även om det skulle vara bättre om man blandar in utgångsimpedans och linjäritet i ekvationen.
Nåt i den stilen i alla fall, en volymkontroll (stegad) och en anodföljare.

Slutsteg: Jaharu... Att bygga slutsteg är för mig den stora behållningen i DIY:andet, så här är det nog ingen idé att sia om framtiden.
Trioder är ju kul, men oavsett teknologi så ska det vara klass A och helst SE. Transistorer i klass AB kan ON/OFF pyssla med och pentoder i PP gör mest nytta i gitarrförstärkare

...och så var det högtalarna, the curse of my life.
Analog elektronik har jag vissa kunskaper om, men när det kommer till högtalarna har jag ärligt talat mest gissningar att komma med.
Jag har byggt otaliga varianter enligt vitt skilda principer och alla har orsakat luftrörelser (a.k.a ljud), vissa har till och med låtit bra men alla har hittills blivit utbytta mot något annat.

För några år sedan började jag experimentera med bredbandare och det var en stor vändpunkt. Delningsfilter, i synnerhet passiva med delning långt upp i mellanregistret, är djävulens påfund.
Att använda aktiva filter för att dela av nere i basområdet har funkat bättre för mig, men det är inte problemfritt det heller.

Bredbandarna parades ihop med horn för att kunna användas fullrange och där började det brännas ordentligt!
Tyvärr har horn den lite tråkiga egenskapen att de är stooora, alltså stooooooooora om de ska jobba vid låga frekvenser.
De horn jag pysslat med har varit i samma storleksklass osm ganska normala golvhögtalare och det är på tok för litet. Det funkar, men frekvensgången studsar hit och dit och nån riktig botten blir det inte.

En kort sväng satt bredbandarna i ett par öppna bafflar också.
Där saknades basen totalt men å andra sidan var perspektivåtergivningen i absolut toppklass.

Kort och gott: Jag har provat runt och hittat en massa kvaliteter överallt, men det har alltid skett på bekostnad av något annat.
Självklart, perfekt finns inte.
Jag är som person lagd så att jag vill att mina idéer och konstruktioner ska vara lite udda och spektakulära.
Hellre än att klona en erkänt välfungerande konstruktion (vare sig det är en förstärkare, en högtalare eller en maträtt) så ger jag mig hellre in på att koka ihop nåt eget med risk för dyrbara och pinsamma misslyckanden.

Det jag ska försöka ändra på här är alltså egentligen mig själv:
Jag ska tillåta mig att bli konventionell.
I det här fallet handlar det om att jag ska försöka fixa ett par högtalare som jag faktiskt orkar leva med ett bra tag framöver.

Kriterier:
Billigt
Enkelt
Bra...

Sådärja, då var det spikat.

Billigt...
...blir det om man tar det man redan har betalat för.
Det bästa jag har hemma är ett par Fostex FE167E bredbandare.
Dessa var tänkta att sitta i öppna bafflar och få stöd av de tidigare nämnda (och förhoppningsvis snart glömda) baslådorna.

Enkelt.
Den enklaste lådkonstruktionen är en skiva med ett hål för elementet, alltså en öppen baffel.
Fullt så lat tänker jag inte vara av tidigare nämnda anledningar, utan jag siktar på det näst enklaste; slutna lådor.
Basreflex skulle säkert bättra på frekvensgången ordentligt, men jag har aldrig varit sams med basreflexer.

Rent fysiskt kommer det att bli ett par välstagade lådor byggda i 22mm spånskiva (för det har jag hemma) och dämpade med fårull invändigt.
Internkablaget får bli enkardelig koppartråd, det sägs låta bra och det är enkelt att handskas med. Thats it.

Bra?
Ja, jag tror det.
Jag har läst MÅNGA rapporter från folk som spelar på FE167E och så gott som ingen har tyckt att de låtit illa.
Jag inser naturligtvis att det inte kommer att bli några basmonster, men lika glad för det är jag.
Hellre en lite klen basåtergivning som är ren och precis (slutna lådor, gott folk...) än nåt elände som jäser över och slår an rumsresonanser och beter sig illa...(feldimensionerade horn och andra underligheter som jag provat).

Helst vill jag väl förstås ha ren och tajt bas som går avgrundsdjupt, men under de här premisserna väljer jag att offra djupet och satsa på renheten istället.
Välstagade slutna lådor dämpade med fårull brukar ge just ren bas enligt mina erfarenheter.

Sådärja, nu har jag dragit upp konturerna för ett projekt som jag faktiskt tror att jag kommer kunna ro iland utan hela eller halva misslyckanden längs vägen.
En sak jag alltid brukar falla på är ytbehandlingen, men där vet jag i alla fall om mina begränsningar och har lärt mig leva med rollermålade ytor...

Och en sak till:
Grunden för det här projektet är inte som man skulle kunna tro bredbandarna utan faktiskt åtta små spånskiveskruvar med insexskalle som jag har liggande.
Utan dessa hade jag varit dömd att använda islagsmuttrar igen, och då hade jag inte ens orkat fundera på ett nytt högtalarprojekt utan hellre köpt ett par på ON/OFF...

Sayonara
/Fuling




"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/01/17 22:09:25

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/13 :  01:05:40  Show Profile Send ohmega a Private Message
När du nämnde fostex FE167e så kom jag att tänka på att levande faktiskt har byggt dessa i en basreflexlåda...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668&whichpage=4

Själv har jag funderingar på att bygga ett par FT-1600mkII(Fostex FE167E Mass-Loaded TL)

http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/FT-1600_MkII/Main.html

Konstruktionen anses dock optimal tillsammans med en BSC.
Nu är det mest frågan om att skall få tummen ur..



Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/13 :  01:07:55  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Skönt att kunna skriva av sig lite i bland, speciellt i dessa mörka dystra vinter tider.
Men det blir ljusare och ljusare och snart kan vi dra fram släpvagnen och bygga riktiga gregor
Eller hur Uling

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:16:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ohmega:

Jodå, Levandes BR-lådor har jag sett.
FT-1600 kollade jag på igår, men jag tror inte jag vill betala 25 dollar för ritningen dock.

Levande:
Ja för f*n. till våren drar vi med Lord, hyr ett släp och bygger Idiothorn 2000! Väsnas lite...!
Vi får åka direkt till tippen med eländet sen när vi spelat oss trötta innan nån får ieéer om att släpa hem grejorna

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:31:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Får en katt säga något bland DIY hermelinerna???

När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt trafo försteg-Orion-ICE i botten och något kul rör för toppen. Sedan såg jag det där med billigt. Tusan också.

Nåja man kan kanske modifiera förslaget lite:
Fostex i slutna lådor
Dipol bas (enkelt och billiga element finns ju att köpa här på forumet)
ICE eller något liknande kan du ju bygga för att driva dom.
Så har vi försteget. hmm byter man ofta så det ju alltid säkrare med något som orkar driva lite vad som helst.....jag hamnar på trafon i alla fall. Det finns ju billigare alternativ än Billington.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:42:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Snälla snälla snälla Fuling, plåga inte så ädla fina högtalarelement med en massa bas! Slutna lådor i all ära men dela av dem vid minst 80 Hz och bygg ett par dipoler (eller 4 st Imperial horn) till dem.

Läs och begrunda följande:http://www.decware.com/paper49.htm
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:09:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
MickeY och Circlo:
Tack för förslagen, men nej tack!
Hade jag kunnat möblera anläggningen på andla ledden i rummet så hade dipolbasar varit ett seriöst alternativ, men nu skulle de hamna alldeles för nära väggen.
Fyra Imperialhorn är heller inget alternativ, märkligt nog

Hela vitsen var liksom att förenkla och offra petitesser som djupbas på enkelhetens altare.
Jag är mycket medveten om att det kanske blir FÖR lite bas ur de här högtalarna, men jag tänker prova helt utan krusiduller först.
Skulle det inte funka alls så blir nästa steg att byta ut högtalarstativen mot ett par slutna baslådor, rimligtvis med det par SS8545 jag redan har.

Slutsteg att driva baslådor med har jag i överflöd, så det är inte där skon klämmer.

Nej, jag kör igång med ett par slutna lådor till FE167:orna så har jag förhoppningsvis en god grund att stå på.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:17:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jahapp, då var det igång.

De där spånskivebitarna jag hade skulle inte ha räckt såg jag, så det blev en tur till byggvaruhuset.
Jag hade sån tur att nån lämnat en halv skiva 16mm MDF som jag fick köpa till ett vettigt pris, sen passade jag såklart på att använda bordssågen som fanns på plats.

16mm kan tyckas lite klent, men med dubbelt virke i bafflarna och gott om innerväggar/stag så blir det nog helt ok.
Funderar eventuellt på att klä hela lådan i ytterligare ett lager tunn MDF när det är klart, dels för att styva upp och sen för att få till snyggare kanter. Återstår att se hur det blir med det.

Yttermåtten är ca. 46 x 20 x 27 hbd, volymen drygt 17 liter innan stagning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/01/13 16:21:03
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:27:01  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
quote:
...dags att börja skala bort tramset och koncentrera sig på väsentligheterna istället...

Jag tycker att den här snubben gör det. >>> http://www.nutshellhifi.com/

/Benn

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:53:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
http://www.nutshellhifi.com/




Bygger maffiga förstärkare gör han i alla fall!
Wow!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/01/13 :  17:09:55  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Kul att höra dina tankar. Jag har kommit fram till att jag (åtmindstånne så länge jag bor kvar där jag bor) satsar på rent ljud och offrar djupbasen, dvs precis som du kommit fram till.

Jag har inte testat att bygga med bredbandare ännu, men det kommer.
Har du funderat över att dela vid ca 80Hz och köra bredbandare i öppen baffel och sluten låda till basen?
Eftersom du redan har gott om slutsteg så är det bara ett enkelt filter för delningen som skall tillkomma.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  17:17:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jadå, jag hade långt gångna planer på att köra bredbandarna i öppna bafflar och möta upp med baslådor. Det var det som var tanken fram tills igår då det sket sig (mer eller mindre) med baslådorna.
Hade dock tänkt dela högre än 80Hz eftersom jag inte ville ha meterbreda bafflar.

Anläggningens framtid är som alla säkert känner ingen inte huggen i sten, det kommer nog att hända en massa saker framöver.
Nu satsar jag i alla fall på att få ihop ett par ytterst okomplicerade men ändå bra högtalare så att jag har något vettigt att utgå från.

Jag känner mig själv såpass att jag vet att byggklådan kommer med jämna mellanrum, då kan det ju vara passande om man kan dra igång med subwoofers samt filter och slutsteg till dessa istället för att behöva byta ut hela högtaleriet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:58:25  Show Profile Send Lord a Private Message
Men va F..n ger du upp så lätt !?
I och försig så har nog enkelheten en den fördelar .
Skall du inte köpa mina FE206:er istället ? du får bra pris om du hämtar dom .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:18:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, jag ger upp så lätt!
Nejdå, som sagt så fick jag faktiskt ihop baslådej*vlarna till sist men det är just den där känslan av att man inte gjort ett gott arbete. Jag vet sen tidigare att den känslan sitter kvar och liksom förpestar hela bygget även om det egentligen fungerar utmärkt och ingen annan märker nåt...

Jag fick som sagt en liten nyväckelse igår kväll när jag retade upp mig, nu ska jag prova att pyssla lite med enkla prylar utan finesser och blingbling.
Går det åt h*lv*t* med det här så köper jag en vevgrammofon och börjar samla frimärken istället...

Tackar för erbjudandet, men jag har fått för mig att FE206 är skräddarsydda för horn och då blir det nog jobbigt i slutna lådor.
Man kan iofs kompensera det låga Q-värdet genom att höja utgångsimpedansen i slutsteget, men ändå.

Lite kompensation av den sorten har jag förresten tänkt dra dra nytta av även med FE167E, bredbandare låter generellt mycket bättre med låg eller obefintlig dämpning från förstärkaren jämfört med då de spelar ihop med super-hitech transistorprylar med dämpningsfaktor 1000.

SET:ar har ju låg däåmpning, och börjar man titta på strömåterkopplade trasistorsteg så kan man lätt åstadkomma ren strömutgång dvs ingen dämpning alls.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:49:01  Show Profile Send Lord a Private Message
quote:
super-hitech transistorprylar med dämpningsfaktor 1000.


Låter någontig bra med sådana

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:49:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Näe...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/13 :  22:03:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
Rolig tråd det här!

Jag gillar folk som gör lite mer ovanliga grejor, det vanliga är så vanligt så det får man nog av ändå.

Om jag skulle bygga något med en Fostex bredbandare och var tvungen att ställa den nära bakväggen så skulle jag bygga en transmission line. Det finns en hel del beskrivningar på nätet och de verkar rätt nöjda med resultaten de får.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/13 :  22:16:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag hade TL och MLTL i åtanke ett tag, det finns gott om ritningar och mätningar online. Dock är det samma sak där som med allt annat:
Det är inte basic!
En bredbandare i en sluten låda är liksom elementär teknologi, det kan (nästan) inte förenklas och det kan (nästan) inte misslyckas!

Jag måste erkänna att det är ytterligare en faktor inblandat:
Utseende.
Även om jag lyckats få sambon att begripa att ljud och bild är mina domäner och vi har nått någon sorts terrorbalans i den debatten så vore det inte helt fel att slippa jättelika högtalare och en bänk fulltravad med apparater.

Personligen har jag förstås ingenting emot åsynen av tekniska prylar, jag hade gärna slängt ut TVn för at få plats med större nätdelar till färstärkarna. Däremot känns det lite besvärande då icke hifiintresserade gäster betraktar bröten och sen tittar på en som om man vore en idiot (sic)...

Men...
En vacker dag tänker jag skaffa en kåk med en stor källare, då blir det annat!
Kleinhorn...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/14 :  10:34:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Kleinhorn...!

!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/14 :  10:45:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
...fast jag låg vaken inatt och började fantisera om hur anläggningen skulle se ut om man hade obegränsat med tid, plats och pengar.
Vad sägs om fyrvägs frontladdade horn med subhornen nedgrävda i golvet? Krellslutsteg till dessa och 6 x monoblock med AD1 SE till resten? Första ordningens aktiva delninsgfilter med oljekondingar?

Men nä, här står man med en budget som tar allvarlig skada om man impulsköper en kexchoklad och ska försöka åstadkomma något vettigt som får plats mellan TV:n och kattklätterställningen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/14 :  10:47:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ok..."bredbandare i sluten låda"...kan inte låta bli att visa ett byggprojekt (tyvärr med helt andra element).

http://www.visaton.de/english/artikel/art_787_6_25.html

Ritning:
http://www.visaton.de/english/artikel/art_787_6_25_2.html

Enklare än så här blir det knappast.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/14 :  10:52:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tank för länkarna!
Intressant låda, snedställer man locket också så har man helt tagit bort problemen med stående våg inuti lådan.

Trallallaaa, snart är det kväll och då får man gå hem och limma lådor!
Visst uppskattar jag att ha ett arbete, men arbetstiderna är lite dumma ibland...

Uppdatering:
Jobbade lite med högtalarna igår kväll och i morse.
Har kommit en bra bit på vägen nu, förhoppningsvis får jag upp en bild eller två i morgon kväll.

Vad bekvämt det är förresten att bara limma ihop fyrkantiga träbitar, lite skillnad mot att snickra horn!
Sågningen gick mycket bra den här gången, hittills har allt passat ihop utan glipor eller överlappningar

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/01/15 12:23:18
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:43:37  Show Profile Send Larsen a Private Message
Tänkte på upphovet... islagsmuttrar är ju kalasbra, bara man inte SLÅR in dom. Kräver iof att det finns mer än ett hål i lådan...
Vet ju inte hur du gjorde men detta brukar funka bra:
i med elementet, trä igenom skruvarna, gärna med en bricka emellan, på med islagsmuttern från baksidan (då genom det förmodade "andra" hålet) och SKRUVA fast muttrarna via skruven.

Slår man i dom i hålen kommer dom garanterat liiite snett med följd att skruven tar felgäng och det blir gängmos.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/15 :  13:07:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Helst vill jag inte höra/läsa ordet islagsmutter igen, men ok
Så här brukar jag göra: först borrar jag skruvhålen, sen borrar jag med lite överdimension från det håll muttern ska sitta så att gängdelen får plats.
Därefter stoppar jag dit muttern och knackar till lätt så att jag får fyra märken efter piggarna.
Enligt dessa märken borrar jag sen fyra hål med en tunn borr så att muttern går ner utan våld.

På med lite epoxylim överallt utom i gängorna, sen knackar jag muttern på plats med en hammare. För att kolla att det blivit rakt brukar jag skruva in en skruv innan limmet härdar, nånstan här måste det ha skett vissa missar i baslådebyggandet...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:12:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ser fram emot å se vad du kokar ihop, fuling..hur går det?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:33:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som sagt så går det bra och det går framåt, dock inte i den takt jag önskar eftersom jag har hysteriskt knepiga arbetstider.
Det första jag ska göra efter jobbet i morgon är att montera polskruvarna och löda fast internkablaget på dessa, jag skulle kunna göra det senare men det blir mindre bökigt att göra det nu innan lådan limmas ihop helt.

Det är några större bitar plus ett antal mindre stag kvar att limma, sen ska jag fräsa hål i bafflarna och få dessa på plats.

Ytbehandlingen får bli rollad svart servalack, det fungerar skapligt och jag har varken pengar, kunskaper eller verktyg att åstadkomma något bättre. Dock ska jag lägga en slant på en burk sprutspackel för att få bukt på ändträet, alternativt klä lådorna i 8mm MDF och rundfräsa kanterna med 10mm radie, då hamnar fogarna mitt i rundningen och borde inte synas så mycket.
Vet inte ens om det finns 8mm MDF att få tag på!

Edit: Kollade på byggvaruhuset idag och det finns 6mm MDF, en skiva kostar 155:-. Perfekt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/01/16 12:46:21
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000