HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 ztenlund's Veckans Spontanskiva! (602)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:13:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tänkte att jag såhär när det inte är någon Veckans Skiva skulle kunna skriva ihop en lite om någon av mina skivor som ett litet tips för variation eller upptäckande för er här på forumet.

Som lite bakgrund så har jag en relativt diversifierad musiksmak som innefattar bland annat ett stort tycke för kvinnliga vokalister av olika sorter, country, lite klassiskt, gospel osv. Jag född 1983 och således ett rätt orginellt inslag i åldersgruppen med tanke på vad jag lyssnar på för musik som ni ser nedan.

Artister som finns bland skivorna är bland annat Elvis Presley som spänner över hela karriären, Bruce Springsteen, Dolly Parton, Alan Jackson, Tanya Tucker, Diana Krall, Rod Stewart, Kelly Willis, Lara Fabian och Emma Shapplin. Listan är säkerligen inte helt representativ utan bara lite som kom upp i huvudet. Nu över till en skiva med en annan artist som också finns med:


Emmylou Harris - Blue Kentucky Girl


Tänkte att detta kunde vara ett lite annorlunda inslag med tanke på hur gammal den är och att ni som enbart hört hur Emmylou låter på den prisbelönta och nyskapande Wrecking Ball och därefter. För syftet med dessa musiktips/recensioner måste ju vara att inspirera till att gå utanför det spår man normalt tuffar på utefter. Ni som enbart hört skivorna efter Wrecking Ball kanske kommer få lite av en kulturchock.


Emmylou Harris föddes 1947 i Birmingham, Alabama och upptäcktes 1971 av Chris Hillman som släpade dit Gram Parsons till en liten klubb i Washington D.C. där han hört henne sjunga. Parsons ringde henne 1972 för att han ville ha henne med på sitt första soloalbum. Tyvärr dog Parsons 1973 på ett motelrum i Joshua Tree, CA så hon gick tillbaka till att sjunga på den lilla klubben till 1975 då hon bildade den första inkarnationen av The Hot Band och släppte sin första skiva "Pieces Of The Sky”.



"Blue Kentucky Girl" släpptes 1979 och Emmylou belönades med sin andra Grammy för “Best Country Vocal Performance Female”, den första var för "Elite Hotel" i samma kategori och hon har sedan dess fått ett flertal Grammy's bland annat för tidigare nämnda “Wrecking Ball” då i kategorin "Best Contemporary Folk Album”.

Omslaget visar den ännu relativt unga Harris klädd som en ung Loretta Lynn från början av 60-talet vilket ger en fingervisning om skivans innehåll:



Till skillnad från många av hennes andra album innehåller detta inte en enda låt som hon skrivit själv utan det är många låtar som var välkända redan då skivan släpptes:

1: Sister's Coming Home
2: Beneath Still Waters
3: Rough And Rocky
4: Hickory Wind
5: Save The Last Dance For Me
6: Sorrow In The Wind
7: They'll Never Take This Love From Me
8: Everytime You Leave
9: Blue Kentucky Girl
10: Even Cowgirls Get The Blues


Låtvalet är väl sammanhållet och har klara drag av kärlekskrankhet, det är gott om sorgliga inslag i texterna och det handlar en hel del om att bli lämnad av sin älskade.

Vad sägs om dessa rader från “Beneath Still Waters”:
quote:
Even a fool could see
That you'll soon be leaving me
But each and every heart
Must take its turn at misery

Fjärde spåret “Hickory Wind” är skriven av Gram Parsons och Bob Buchanon och vald för att hedra Gram och som ett uttryck av sorg över hans alltför tidiga död några år tidigare.

En av mina personliga favoriter på skivan är “They'll Never Take His Love From Me” som handlar om att ha blivit av med sin älskade som hittat en annan, men att precis som i titeln så kommer alltid kärleken finnas kvar i ta

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/01/13 00:48:14

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:16:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ett annat tips gällande Emmylou Harris and The Hot Band är Last Date som är en liveplatta från 1982:



Jag vet inte om den finns att köpa i Sverige men den finns i alla fall på Amazon.com eller Amazon.co.uk
Inte ofta den näms så jag tyckte det kunde vara kul att peka på den.

Edit: Skulle länkat till amazon.co.uk för där finns den verkligen att beställa... Låter den andra stå kvar eftersom den har bättre provlyssningsmöjligheter. Där den finns till vettigt pris är alltså den brittiska varianten.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/01/11 22:46:47
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:38:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Ååååå Emmylou mitt hjärtas Dam! Live plattan var ett braaa tips skall inhandlas. Finns mycket bra med denna kvinna. Luxory Liner tex, har ingen lyssnat in duetterna på Grevories Angel Med Gram Parson gör det, Magi!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:48:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
svejk:

Kul att det uppskattades! Har ändrat ovan med en länk till den brittiska också där skivan verkligen finns att beställa till vettigt pris.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/01/11 :  23:28:09  Show Profile Send hal a Private Message
Härlig recension med en av mina favoriter
Min favoritskiva med E.H är Wrecking Ball som jag hade som min första recension här på forumet:
Länk:
här!

Har många av hennes skivor, med dock inte "Blue kentucky girl" som genast skall inhandlas, återigen tack för en fin recension.

Var inne på att starta en tråd om alla artister som Emmylou Harris sjungit med eller samarbetat med. Men efter att jag fått ihop en lista på nästan 100 artister efter bara några minuter, insåg jag att uppgiften var övermäktig .
Hur hinner hon med, hon har t.o.m varit med på en av Beth ortons skivor, likaså Bright Eyes senaste.
Jag vet att hon intresserat följer baseball-ligan på sina turneér, annars så är det väl artisteriet som gäller.
Finns nog ingen som samarbetat med så många artister som E.H. Mycket imponerande kvinna, som även engagerar sig mot landminor.

En favorit med andra ord.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2006/01/12 01:14:33
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/13 :  00:44:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tack hal!

Jo, jag håller med om att det är svårt att förstå hur hon hinner.
Hon stöder väl även Humane Society som väl är typ RSPCA i USA som jobbar mot vanvård av djur etc.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/13 :  03:15:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Måste tacka för detta privata inititiv från Ztenlund.

Jag har aldrig lyssnat nåt speciellt till E.H, även om jag vet att det finns ett antal skivor i närheten.
Det får helt enkelt bli att låna några efter detta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/13 :  09:16:01  Show Profile Send edison a Private Message
Kanske ska ta å 'åter'lyssna på 'Luxury Liner' innan jag premiärspelar "Spyboy" från förra veckans reahög...var lääääänge sen jag spelade 'LL'-LP'n...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:55:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Zalve:



Jag tycker personligen du missat något om du inte lyssnat speciellt mycket på henne. Finns en rätt stor produktion med relativt stor variation, så låna hem lite olika årtal och se om det är något (eller allt ) du gillar.
Av de senare skivorna jag hört är de jag gillar mest för närvarande "Wrecking Ball" och "Tucson Sessions" som är ett duoprojekt ihop med Linda Ronstadt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/14 :  18:57:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Anthology är en bra samlingsdubbel som är utmärkt som ingång till de äldre grejerna. Julplattan är inte dum heller om jag gillar jul, vilket jag inte gör. Men julskivan är bra. Duets är Emmylou med Gram Parson, Roy Orbison Neil Young mfl. Lägger man dessutom till allt hon vart med och körat på, oerhört mycket plattor. Hör jag bra körsång på någon amerikansk platta ja då är det mycket ofta Emmylou Harris. Den damen har all min respekt.

Lite OT Lennart Person Svedalas ( i mitt tycke) bäste musik journalist döpte sin dotter till Emmylou!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/15 :  01:04:55  Show Profile Send edison a Private Message
Halkade in på "Spyboy" innan LL plockats fram...

En liveplatta jag borde köpt för "100 år sen"...

Fina låtar och trevligt utfört både av damen & bandet på scenen och vid "spakarna"!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/15 01:06:39
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/18 :  15:38:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Satt och surfade runt lite och drömde om alla skivor jag vill beställa och fick syn på en sak:
Anthology som svejk tipsar om kostar bara runt £6 på amazon.co.uk!

Det är ju som taget om man ändå ska beställa något annat därifrån!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/03 :  00:23:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Har ingen lyssnat in duetterna på Grevories Angel Med Gram Parson gör det, Magi!

Nu har jag!
Plockade på mig en CD med både GP och Grevious Angel på när jag passerade U-A Skivbörs idag.
Magi, onekligen!
De berömda nackhåren står i givakt medan kårar av välbehag strålar i ryggraden.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000