HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mäta rum och/eller högtalare, parametrar???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/11 :  21:20:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Om man vill mäta rummet, eller en högtalare man bygger på, så tror jag mig ha förstått att man bara behöver ett ljudkort och en mik. Vad för typ av mik är att rekomdera? Kan alla mikrofoner ha 10-20 m kabel?

Vidare undrar jag vilka parametrar man mäter när man mäter sin anläggning i rummet?

Samt vilka parametrar använder man sig av när man man vill mäta enskilda högtalarelement? Vilka är viktigast?

Slutligen så, vilka parametrar används när man mäter sin färdiga, eller snart färdiga högtalare?

Vad har jag glömt, övriga kommentarer?

J. Ullberg

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/01/12 :  12:45:40  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Du behöver en mätmik, ECM-8000 från Behringer är ett prisvärt alternativ. Sen behöver du en mikförstärkare med fantommatning. M-Audio har ett USB ljudkort med inbyggd mikförstärkare som borde funka, MobilePreUSB heter det.
Du behöver sedan lämplig mjukvara. Speakerworkshop är gratis och det borde finnas en del hjälp till det, dels i programmet och på nätet.

/Jesper
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/13 :  10:41:14  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jo, hårdvaran är det nog minst problem med, och jag skall kolla upp miken från Behringer. Är det speciella mät-mickar, eller är det "vanliga" mickar som man även använder för mätning?

Vad gäller programvara, jag är Macanvändare, och jag har nu ett par, tre olika program att kolla upp, som jag tycker skall fungera till en hel del, så jag vill helst slippa lära mig en ny plattform bara för att mäta ljud, för mer än så blir det inte jag skulle använda den till. Det var därför som jag frågade om parametrar, vad är det man mäter (och hur, skulle ju förstås vara ett plus i samma sammanhang) så att jag kan se vilket program som passar bäst.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/01/13 :  19:31:22  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Du kommer långt med att mäta pulssvaret lämpligtvis framtaget via MLS mätning. Ur detta kan du sedan plocka ur frekvenssvar, fasssvar, cumulative decay, mm. Du kommer långt med detta. Mer intressanta mätningar kan vara THD, impedans, och TS parametrar på dina elemet om du inte redan har dem.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000