HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tubetraps
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:02:02  Show Profile Send Loopen a Private Message
Undrar om det finns någon som har kunnande att bygga ett par tubetraps. Behöver lite influenser till ett bygge. Länkar till bra sidor på internet?

Räddade precis de två sista papphylsorna 6tum diameter (tjocklek 10mm) från att kasseras. Hade tänkt dessa som innerringar och ett par 12tum som ytterringar. Dessa skall i sin tur skruvas på svart bottenplatta. Fyllas med isolering och sedan kläs med tyg och avslutas med en topplatta i ek. Höjden kan bli från 0-150cm.

Det jag funderar på är hur mycket man skall perforera ytterringen. Kanske skall man lämna en glipa på ett par cm mellan botten- och topplattan så att bas kan sippra in även där? Många tankar blir det……

Sen vet jag inte exakt vilken frekvens jag har mitt lilla basproblem men det blir till att tesa med en sinusskiva.

//Hepp

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:08:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Att bygga den med en springa på det sättet, då blir det en helmholtzabsorbent, inte en traditionell tube trap som är antingen en helt öppen eller delvis öppen (en sida reflektiv, en absorberande) konstruktion.

ETF Acoustics har en kalkylator för en liknande typ av helmholtzabsorbent som du undrar om, där 6"-röret skall vara porten placerat i locket på ena änden av 12"-röret.

Nackdel? Smalbandig! Fördel? Lågfrekvent!

Tube trap-konstruktionen är bredbandig men absorberar istället inte verkliga lågbasproblem så vida inte diametern på absorbenten är enorm.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:20:38  Show Profile Send Loopen a Private Message
Aha det är klart. Så fördelar och nackdelar med andra ord. Eftersom jag inte vet exakt vilket frekvensområde jag har problem i så borde en tubetrap fungera bra, så vida jag inte har problemen i de djupare områdena.

Vad om man kombinerar dessa konstruktioner? Menar att man kan ju bygga innerröret och bottenplattan klar, fästa dämpmaterialet och sedan perforera ytterröret (5mm små hål) på halva sidan. Innan man fäster ytterröret så kan man kanske testa med att lämna en glipa i botten. Två av de goda egenskaperna kanske löser mitt lilla basproblem.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/11 :  13:30:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM du söker på Tubetraps, så får du en hel del träffar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:40:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här är en länk:
http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:49:12  Show Profile Send Loopen a Private Message
Har letet och hittat en del på forumet men skulle vilja ha lite andra infallsvinklar. Hmmm detta blir till att lösa under byggandet. Får bli till att testa innan man bestämmer hur det skall se ut.

Eftersom jag tänkte ha ett innerrör så funderar man på om detta skall perforeras med? Eller skall det vara intackt och inte fylla det med dämpmaterial.

Ja det blir något att bita i under våren. Skall börja med att testa de olika frekvenserna som Svanå hade att ladda ner på sin hemsida. Testade dem i kompisens Volvo S60 och det var förvånandsvärt lite problem. En hel del skaller i dörrarn mellan 80 och 100Hz dock.

Jag skall försöka lägga in bilder under DYI om någon månad så får ni se hur testandet går vidare.

Tack för goda råd.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/12 :  07:33:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du ska inte ha något rör invändigt. Hela idén med tubetraps bygger på att luft ska strömma ut och in genom tubetrapens väggar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/01/12 :  14:33:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har du sett den här tråden om basabsorbenter?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000