HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Egypten -- Sharm El Sheik.....Info Någon??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:13:24  Show Profile Send mace a Private Message
Min bror och Jag har blivit bjuden till turist"paradiset" Sharm El Sheik av min mor

Undrar om någon här varit trakterna ??

Nyfiken på mat, kläder(bomull) och snorkla + alla goda råd när det gäller artighet och respekt.

TAAAAAAAAAAAACK

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/09 :  23:26:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

1. Där är fullt med araber

2. Alla Taxibilar är Peugeot 504 kombi från tidigt 70-tal. Ingen, upprepar ingen skulle klara en svensk besiktning

3 Snorklingen är i världsklass

4 Ta en Taxi till El Fanár beach. Längst ut på udden finns inhägnat område för oss rika turister med bra restaurang, toppensnorkling och bra möbler att slappa i hela dagen.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/10 :  05:04:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har inte varit exakt där men däremot bott på andra sidan röda havet. Snorklingen är helt sagolik!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/01/10 :  07:33:52  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hej!
Maten ska du vara jätteförsiktig med iallfall.. Ät inte färskt överhuvudtaget då får du magsjuka. Jag klraade mig när jag åt bröd, men frukten ska du akta dig för, och när min bror drack lite av kranvattnet så spydde han blod sen. Pengarna är också jättesmutsiga. Mitt förslag är att ni köper alcogel på apoteket, och desinfecterar händerna så ofta som möjligt.

Ja, för det andra är det fullt med araber som sagt. Men låt det inte avskräcka er. Har varit i Egypten två gånger och den stora behållningen är ortsbefolkningen. Den riktiga, inte de här som klänger på er för att sälja papyrus, så även om de inte kan engelska så är det jätteroligt att försöka prata med de på kroppsspråk. Men kom ihåg att inte visa fotsulorna för dem för det är riktigt oartigt.

Har inte snorklat och vad gäller kläderna så kan jag tipsa dig om att inte vara så sär turistoartig som folk i allmänhet är. Man ska ha åtminstone en t-shirt/linne på kroppen även om man är man. (Okej att ni har mindre på stranden, men inte på stan, snälla!;))
Egyptierna har på sig "klänningar" som kallas gallabeior i bommullstyg på sommaren och gjorda i något annat material på vintern.

Annars vet jag inte.. Kliv inte på deras bönemattor, men det är väl i allmännhet fölkhyfs som gäller.. Lycka till och ha det så jättetrevligt!!

Kram /Helena, Stereo Audios flickvän
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/10 :  12:35:31  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Alla Taxibilar är Peugeot 504 kombi från tidigt 70-tal.
UNDERBART !!!!!



quote:
Där är fullt med araber
VA ??!!!!




quote:
Snorklingen är helt sagolik!
Mmmmmmmmmm, Vår 11-åriga dotter kommer strypa mig, det är ju HON !!! som går i dykarskola



quote:
Maten ska du vara jätteförsiktig med iallfall
Läser i Lonely Planet. De säger precis som Du, enbart frukt som kan skalas och vatten på flaska med O!!öppnad kork



quote:
den stora behållningen är ortsbefolkningen. Den riktiga,
ABSOLUT !!!!



quote:
Mitt förslag är att ni köper alcogel på apoteket
Kärestan är SSK så "It's in the bag" på flera sätt



quote:
Men kom ihåg att inte visa fotsulorna för dem för det är riktigt oartigt.
TACK !!!! hade för mig att det var något med fotsulor eller händer som var aja-baja !



quote:
vad gäller kläderna
Jag har inga planer på att visa knän eller armbågar !!
Planerar att köpa bomullsbyxor mm. dag ett



quote:
väl i allmännhet fölkhyfs som gäller
Precis



quote:
Lycka till och ha det så jättetrevligt!!

TACK !!! till ER alla

M - Avfärd på Torsdag


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/10 :  12:46:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vi får väl hoppas att du kommer tillbaka

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/10 :  13:21:32  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Mace: Jag säger bara en sak! Jag är avundsjuk nu
Att dyka/snorkla i rödahavet är något av det underbaraste man kan göra.
Ska du prova på att "provdyka" så akta dig för inhemska dykarklubbar.
Kommer inte ihåg namnet på den klubben jag tog cert på men den var svenskägd eller åtminstonde jobbade det svenskar där.
Inhemska klubbar vill bara tjäna pengar, och din och din familjs säkerhet sätts således inte i första rum.
Colona eller calana divers ringer lite som en klocka men jag är inte säker.
Men det vet jag är en bra och säker dykarklubb.
Drick ALDRIG kranvatten, oavsett vad någon annan säger.
Kasta aldrig en sten där nere, inte ens som "pannkaka" på vattnet, du blir tillsagd pronto, och förmodligen avvisad från platsen där du befinner dig.
Sedan kan det aldrig sägas för mycket att hygienen är hemskt viktig.
Ha det så hemst trevligt på semestern!





"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/10 :  13:22:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Jag har inte varit exakt där men däremot bott på andra sidan röda havet. Snorklingen är helt sagolik!"

Vad gjorde du i Jordanien Bernt?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:00:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
"Jag har inte varit exakt där men däremot bott på andra sidan röda havet. Snorklingen är helt sagolik!"

Vad gjorde du i Jordanien Bernt?



Inte Jordanien utan lite längre ner - Saudiarabien. Jag jobbade då för Mobil Oil och Sabic (Saudi Arabian Basic Industries) med petrokemi, polyetentillverkning.
I Saudi var korallreven helt orörda, det fanns ingen turism, snorklingen som var där är ett av mina bästa minnen öht.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:51:30  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Instämmer! Korallreven kan helt enkelt vara otroliga.
Synd bara att så många blev förstörda (av just turister) innan man fick upp ögonen för det.
Att dyka alternativt snorkla är som att upptäcka en ny planet.

OK! Sorry ot här!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/10 :  19:40:55  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
OK! Sorry ot här!


Nähä då

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/11 :  10:55:46  Show Profile Send Bubben a Private Message
Värsta smittbärarna är pengarna. Riktigt äckliga pappersflikar, bruna och fulla med bakterier. Stoppa inte fingrarna i munnen efter att ha hållt på med dem så går det nog bra. Angående maten så håller jag inte med de övriga. Jag äter ALLT när jag är i Egypten. Oskalad frukt, yoghurt, mjölk, sallader osv...allt fungerar bra. Lite konstig i magen blir man, men det går inte att komma ifrån till 100% i vilket fall. Så man kan lika gärna passa på att njuta rejält.

Colona Divers tipsade någon om högre upp, de har både snorkelutflykter och rena dykutflykter. Otroligt trevliga med skandinavisk personal. Närmsta Colona ligger ca 7 km från Naama Bay,
på hotellet Amar Sina. Men vilken del av Sharm ska ni till?

Ortsbefolkningen är otroligt trevliga...så länge du är intreserad av det de försöker sälja. Nej, alvarligt talat, de är jätetrevliga med en god portion humor. Har fått många vänner i Egypten.
När det gäller handel, var artig till en gräns och tro inte att de lugnar ner sig om du köper något för att få tyst på dem. De läser av turisterna med vad de har för klockor, kameror osv, och även hudförgen för att bedömma hur luttrade ni är i den "arabiska köpskonsten" (blek turist=kort tid i solen=oerfaren på kohandel). Sedan är de väl medvetna om att 100 kr är knappt ingenting för dig på semester, men en hel del för dem. Ett fult trick att lägga fram det så, men man måste förstå deras intresse i att sälja också.

Ni kommer att få det otroligt härligt, trevlig resa.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:15:23  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Ett fult trick att lägga fram det så, men man måste förstå deras intresse i att sälja också.


Tja, jag anser att de gör helt rätt i att försöka ta högsta möjliga pris !!! Varför skulle de INTE göra det De är ju inte dumma i huvudet

quote:
Stoppa inte fingrarna i munnen efter att ha hållt på med dem så går det nog bra.

Brukar inte stoppa fingrarna i munnen så ofta

quote:
Jag äter ALLT när jag är i Egypten

Jag lutar nog åt din stil lite Bubben Inte dumdristig, men nyfiken. Maten är en stoooor del av upplevelsen av främmande kulturer

quote:
Men vilken del av Sharm ska ni till?


"Moret" har bokat in oss alla på Hilton Waterfall !?! Min tanke är att fly fängelse....f'låt resortet så fort och ofta jag kan. Snorkla och bussa runt

Om jag inte lyckas i prutningens ädla konst så vinner vi bägge... Jag lär mig och de tjänar på att lära mig

M




mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/11 :  23:30:39  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Tja, jag anser att de gör helt rätt i att försöka ta högsta möjliga pris !!! Varför skulle de INTE göra det De är ju inte dumma i huvudet

Jo, men vad jag menade är just argumentet att 100 spänn är inte så mycket för dig som turist. Att utnytja sin position och smida på barmhärtighet istället.
När man diskuterar om ett pris kan de sluta med att man argumenterar om 100 spänn. Jag menar då exempelvis att jag vill inte betala mer än gränsen under denna hundring.
Köpmannen kontrar då med att varför argumentera om 100 spänn? 100 spänn är ingenting för en person i din possition på semester, medans det för honom räcker till betydligt mer till sin familj.
Att vinkla in det så tycker jag är i nivå med Glocalnet.

Hilton Waterfalls, det ligger inom Naama Bay om jag inte minns fel... Hur som helst, Hilton är stora i Egypten, och bättre boende kan ni nog inte få.
Vill du verkligen se Egypten så ta dig till de mindre förorterna. Där kommer man bort från de putsade fasaderna i turistparadisen och får höra alla minaré-utropp. Man kan få en fantastisk upplevelse med en annan kultur där, men man måste vara beredd på att det är just en främmande kultur.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/11 :  23:39:42  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Om jag inte lyckas i prutningens ädla konst så vinner vi bägge... Jag lär mig och de tjänar på att lära mig


detta var ett av det "mänskligaste" samt trevligaste synsätt på relationer mellan oss mäniskor jag sett tror jag.i alla fall med handel som skäl till ha en inställning..Hmm jaja, hoppas du förstår hur ja menar... Härlig inställning du har Mace!!!

Ha en riktigt fin semester...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/12 :  07:04:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Å glöm inta alla trevliga FICKTJUVAR!! Dom är oerhört smarta!!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000