HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En ny dipolbas klar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:27:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Provspelar nu det senaste bygget, en dipolbas med fyra Peerless SLS 12-tummare. Det ska ju såklart bli två stycken när det väl blir färdigt.

"Färdigt" - vilket märkligt ord...

Jag tyckte det såg så maffigt ut med både den nya och en av de gamla basarna så jag måste bara visa hur det ser ut. Varsågoda!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:32:52  Show Profile Send U1 a Private Message
Snyggt Bernt! Klart du skall ha samtliga kvar, de gammla kan du använda vid film, det ger de 3db extra som jag tycker film behöver.

/J
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:42:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Väldans snyggt Bernt!!!!
De ser mycket stabilare ut än de gamla.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:50:24  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tror också det blir lagom trots att jag själv skulle ha valt element med högre kapacitet som tex XLS.
Tycker väl själv att mina Orions största brist är att basen inte räcker till när man spelar "tokhögt" med lågfrekvent material. Basarna bottnar och nån skyddskrets i slutstegen slår ifrån dom. Spelar man bara akustisk och "gammaldags" musik är det hela förstås inget problem.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:13:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med, fast XLS blir ju liiiite dyrare. Orion har två XLS 10", så man kan ju tänka sig att de
får jobba mycket hårt jämfört med fyra 12" för det blir ju bara en tredjedel av membranytan.
Detta blir tredje generationen dipolbasar för mig, först hade jag två tolvor och de bottnade lätt.
Sen blev det fyra tolvor i varje och de har jag aldrig lyckats bottna. Den här gången blir det
mycket bättre element och det jag kan märka redan nu är att de spelar renare. Mycket arbete
återstår dock innan det blir färdigt. Det aktiva filtret får byggas om en del bland annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:50:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det var på tiden!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:59:06  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Toksnyggt, det börjar ju likna köpehögtalare snart
Dom gamla lät ju bra och dom här bättre det måste ju bli hur bra som helst.
Jag funderar på om jag kan pressa in mina 24st 8 tums bilbasar i två liknande lådor?
Hur högt i frekvens kan en sån spela tro?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/09 :  18:13:41  Show Profile Send U1 a Private Message
Hoktuna: W-baffel bör nog inte delas högre än 100hz gärna lägre.

/J
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/09 :  18:35:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Blev det samma yttermått (bredd) på dom nya ?

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/09 :  19:02:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, den blev lite djupare men bredd och höjd är samma. 435x630x530mm BHD. Det är nog svårt att få
det tajtare och ändå kunna montera i och ur elementen. Ena sidan sitter med möbelskruv pga detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/09 :  19:48:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Snyggt bygge

Tror att jag snart får ta o boka in ett nytt besök

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:02:19  Show Profile Send Resonans a Private Message
..och mycket vackrare i verkligheten är dem!

Lustigt, ditt musikrum verkar bli mindre och mindre...

...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/11 :  17:55:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
..och mycket vackrare i verkligheten är dem!
Tack!

quote:
Lustigt, ditt musikrum verkar bli mindre och mindre...
Det är ju en naturlig följd av att jag lassar in mer och mer grejor hela tiden.

Idag har Lenn Art varit här och mätt på den nya basen, jag ska posta mätningarna sedan när jag
får bilder på kurvorna. Tack så mycket Lennart, din hjälp är värd så väldigt mycket för mig!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:10:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hoktuna skrev:
quote:
Jag funderar på om jag kan pressa in mina 24st 8 tums bilbasar i två liknande lådor?
Hur högt i frekvens kan en sån spela tro?
Jag tycker precis som U1 att man bör hålla sig under 100Hz.

Jan Nielsen hade ett bygge som hette "Delta" i High Fidelity för några år sedan. Finns online (på danska) också: http://www.soundimage.dk/DANSK/Delta.htm
Det är en intressant artikel, kanske något som kan ge dig lite inspiration. Du kanske kan bygga en veckad dipol med dina 8-tummare om de har passande data, kanske Q på 0,5-0,8 och Fs på 25-30Hz. En sådan här låda höjer Q och sänker Fs. Min nya bas hamnade på Fs=20Hz i baffeln, data på elementet är 25Hz tror jag. De gamla basarna hamnade på 17Hz, elementets Fs var 26Hz. Varför sänkningen blev olika vet jag inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:18:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Varför sänkningen blev olika vet jag inte.


Massan som "lådan" adderar är samma men membranet är tyngre i de nya och samma adderade massa till ett tyngre membran ger mindre proportionell skillnad.

Hoppas det blev begripligt...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:21:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaha, ja just det så måste det ju vara. Tack för det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:48:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så här ser det ut:




Delas aktivt vid 73Hz med 24dB. Kommentarer?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:57:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kvartvågsresonansen är rätt elak, den syns t.o.m på impedanskurvan!

Är det med dämpmaterial i "lådan"?

Hur ser dipolkompenseringen ut?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/11 :  21:03:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I ditt anvandningomrade ar det finfint, Bernt!

Mannoterar 2 problem:
1) 86hz - natt hander har. Synns i alla matningar!

2) 200hz - samma sak har!

Om dessa problem har med matning att gora (tror jag inte), med just DINA element, elementmodellen i sig eller natt med just din konstruktion vet jag inte.
Skvallrar Tymphany's hemsida om samma resultat?




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/11 :  23:53:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, man ska definitivt hålla sig under 100Hz och dela brant.
Dämpull ska i lådan, men de här mätningarna är gjorda utan ull.
Ingen dipolkompensering ännu, men att lyfta 6 dB från 40Hz borde ju bli bra.
86Hz och 200Hz har med den veckade baffeln att göra, på databladet finns inget sånt.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=38

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/12 :  07:23:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tyckte att det såg ut som en mätning utan dämpull och utan dipolkompensering så jag tyckte det var bäst att fråga. Skall man ha ut så mycket som möjligt bör man nog stoppa in ull och lyfta från 40Hz precis som du skriver, blir nog jättebra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000