HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Elle Interiör hjälper oss att välja stereo!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/01/09 :  15:48:26  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ännu en trevlig artikel som hjälper oss att välja stereo. Från Elle Interiör nr 8 dec 2005:

quote:

... Det viktiga om man vill ha en kompakt stereo som också ska kunna spela upp datorns musik är att den har en aux-utgång. Dessutom bör man ta hänsyn till utseendet (så klart) och se till att högtalarna är tillräckligt bra. Högtalarstyrkan mäts i watt och bör vara minst 50 watt per högtalare.
//
Om man vill ha en riktigt bra stereo bör man köpa separata förstärkare, högtalare och receiver. Bästa tipset vid stereoköp är att ta med sin egen favoritskiva till affären och provlyssna. Köp aldrig en stereo olyssnad.



Tyckte jag var lite kul. Men jag vågar inte lägga det på hififorumet, utan det få bli på övrigt... :-)

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/09 :  18:26:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det var väl iofs rätt vettiga råd. Särskilt den delen om att aldrig köpa en stereo olyssnad och ta med en skiva till butiken.

Vad gäller effekten så tolkar jag det välvilligt som att de menar att uteffekten bör vara 2x50W ut från förstärkaren, inte att högtalaren bör vara på 50W.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:14:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Borde inte Stereon ha en ingång, som kallas "AUX" ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/10 :  08:04:30  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
separata förstärkare, högtalare och receiver


Bi-ampat

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:09:01  Show Profile Send edison a Private Message
Unbeliever:
Även om det inte är separata enheter, så finns några Bi-ampade kompaktstereos från bla Panasonic.Lite kul att dom gör så, då kan dom skippa delningsfiltret i högtalarna, vilket ju ofta är skitdåligt i billiga prylar.

Zalve:
Hehe, just det, AUX-INgång är det vi vill ha så det går koppla in det lilla RIAA't... ;-)
Men det är inte helt sällan det HÄR på forumet skrivits om "högtalarINgång" bak på förstärkaren eller liknande ofrivilliga felskrivningar ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:30:15  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Edison:

Jodå att det finns biampade kompaktare vet jag om. Tycker också att det både är kul och troligen vettigt
Tvivlar dock lite på att Elle Interiör vet vad bi-amp är överhuvudtaget

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/10 :  20:48:09  Show Profile Send edison a Private Message
"Tvivlar dock lite på att Elle Interiör vet vad bi-amp är överhuvudtaget"

Hehe, I'm with you ...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/10 20:48:35
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/11 :  00:16:03  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag vet inte vad "Elle intriör" är ju.... Så jag får nog förlåta dom deras ev brister i stereokunskap med andra ord...

Fast skoj dom ens sa nåt om stereo i sammanhanget intreör trotts allt

Man får glädjas åt detta.. Klart bättre än token på nåt byggprogram som satte in en sk stereo i en klocka..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/11 :  01:13:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
"Elle interiör" kan man väl beskriva som "ett modemagasin för inredningsarketektur"
http://www.elle.se/elleinterior.shtml

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/01/14 :  01:05:17  Show Profile Send Poe a Private Message
Åh, ett inredningsmagasin som gör avbrott från alla bilder med skymtande Bang & Olufsen stereos...

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:38:21  Show Profile Send lindvall a Private Message
Som inredningsmagasinsläsare blir man hjärtligt trött på Bang Olufsen. Som om det inte funnes andra märken som är snygga. Få saker är ju vackrare än en glimmande rörförstärkare. :-)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:40:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Men rörförstärkare anses väl alldeles för "retro", det ska vara kall och steril inredning så det ser "modernt" ut...
Ju vitare dess bättre!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/01/14 15:26:16
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/16 :  00:09:38  Show Profile Send edison a Private Message
lindvall:

Hehe, ja, som gammal B&O ägare (sen några år står dom i kartonger) kan jag bara hålla med dej...likaså i egenskap av Rör-häck-ägare (numera).
Inget är läckrare i stereoväg designmässigt än 'de flesta' rörisar...i synnerhet dom med fritt exponerade rör!

Sen tycker jag iofs att de 80-tals B&O-prylarna jag har i min ägo är mkt snyggare än det mesta dom hävt ur sej under 90-talet fram till nu...

Med andra ord liksom både gamla och nya rörprylar är läckert är i mina ögon gamla B&O sånt dom gärna kunde 'smyga in' i inredningssvängen.

Kan folk 'snajda till det' med (dyra och illajudande, relativt sett)Henry Klossradioar kan dom väl även klämma upp nån Beomaster 1000 här och var på hyllor & bänkar...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/16 00:16:45
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/01/19 :  01:04:45  Show Profile Send Melker a Private Message
BeoCenter 9300 är värdens snyggaste kompaktstereo! Så det så!

Låter rätt bra med canton högtalare dessutom.

M

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000