HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub eller inte??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2006/01/08 :  11:53:05  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Saknar trycket i dom lägsta frekvenserna,och har inga erfarenheter av subbasar. Har provat att flytta lådorna närmare bakväggen vilket höjer lågbasen(låter mer som det är rummet som spelar än högtalaren dock) men på bekostnad av att mellanbasen dämpas. Rummet är akustikreglerat på 20kvm med betongväggar,där jag lyckats få en hyfsat rak frekvensgång ner till runt 100hz sen rullar den av. Tittar man på en mätning av högtalarna utan rumspåverkan stämmer det rätt bra.
Har lagt ner åtskillig tid på placering av lådor och lyssningsposition och hittat rätt,med några mindre svackor och toppar som går att leva med. Har spelat bas i många år så mina referenser på ljupbas med tryck är nog lite missvisande då det gäller ett vardagsrum. Vill ändå närma mig känslan av ett par 15" som trycker in bröstorgen utan att rummet spelar med för mycket. Tycker att 15" basar är den perfekta basförmedlaren då 18" tenderar att bli för slapp och 12" för tunn. Lekt med tanken att köpa en budgettsub på 15" i 10k-kronorsklassen,men har en obehaglig känsla av att det är utkastade läropengar och att det behövs bättre grejor än så med mina pretentioner.Förstärkaren är en Gryphon Callisto 2100 och högtalarna är ett par Nautilus 802 så det är inga små lådor,men som sagt jag vill skapa tryck med kvalitet ändan ner. Skulle säkert få lite extra bastryck med ett FPB 600,men inte i den utsträckning jag önskar, eller Skulle vara tacksam om ni som har seriös erfarenhet av problemet ville ge mig lite vägledning,så kanske det kan bespara mig mycket tid och svordommar. Tyvärr lär väl råden bli dyra som fxn.

,

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/08 :  13:27:06  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Sök på forumet och du skall finna...
...bland annat att man ska ha minst två moduler.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2006/01/08 :  13:45:09  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Har sökt men ej funnet. Söker därför här någon men snarlik situation som har experimenterat med subbasar. Varje situation är unik beroende på framför allt rummets utformning m.m., söker därför någon som känner igen sig i ovannämnda problem. Rent allmänt om subbar har jag läst åtskilligt, så jag är medveten om att det finns massor av fällor för att få en perfekt integration i övriga systemet.

,
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:18:50  Show Profile Send svejk a Private Message
Det jag gjort och kan rekomendera är ett aktivt delat system. Ett par seriösa basmoduler med Ino Tc Sound JBL eller liknande. Dra dom gärna med ICEPower eller kanske ett riktigt transistor steg största Rotel eller något annat plånboken mäktar med. Delning vid 80hz eller för dig som redan har braaa botten kanske lägre 50-60 Hz. Bra aktiva delningsfilter växer inte på trän Ino har sådana inget jag vare sig sett eller hört.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:30:09  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Det är inte alltid riktigt lätt at jämföra pa med Hifi.Då pa basar har extremt lätta och stora koner fast som ofta bryter upp och kan bidra med endel dist.
Men det fins pa basar som är extremt goda även för hifi.
Ret tekniskt fins det inget som säger att en 18 är svårare än en 15 det är snarare tvärtom eftersom den har högre verkningsgrad vid samma bas kurva. Tror det snarare handlar om att det prioriteras olika när man använder 15 och 18".
Jag hadde med dina krav satsat på kanske 4 stycken 15.Det kommer at bli ganska hysteriska lådor men kanske det inte är ett problem?.
Ju fler basar man använder desto bätre kan man kompensera eterklangen i rummet och korta ner den.
jbl har extrema pa basar som pasar fin även för hifi studi mm.
vilka är samma sak igentligen.
.peerles har även dom kraftiga 12 tummare som har låga priser se på sls. men dom behöver mycket kraftiga lådor men med isobarik montering kan den bli ca häften så stor.

Mät upp och se hur det låter under 100 hz och kanske pressenteran den rafiskt på forumet . då kan fler få en exaktare kunskap och detblir fler förslag.

dom högtalare du har bör kunna spela bra med bas så det borde kunna bli bra med reglering akustiskt i basen.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:38:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Prova sökordet "basmoduler". Jag iofs inte exakt vad du vill veta.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/01/08 :  15:09:02  Show Profile Send gcs a Private Message
För att komma upp i samma verkningsgrad som dina Nautilus 802 bör du nog ha minst två subar. Jag gjorde ett experiment med mina stora JBL:er och satte in en sub från Audio Pro (B39) och visst gjorde det skillnad. Men en sub var för lite om man inte vill driva den för hårt. Två kan bli bra men det har jag inte provat ännu. I min 5.1 kör jag med två från Audio Pro, en B39 och en Bass 2 och det fungerar bra för mig. Jag lyssnar själv mest på musik och jag är inte så väldigt intresserad av filmbas. En sub som verkar intressant är från Genelec. Försök att få låna en sådan men dom är inte så vackra....men dom låter bra.
http://www.genelecusa.com/products/7070a/7070a.php
Kolla lite på:
http://www.dynaudioacoustics.com/
Eller ett par mer rumsrena från REL, men faktum är att Audio Pro inte heller är så dumma om man nu vågar nämna dess i samband med den här divisionen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000