HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bild på Quad's L-serie!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/08 :  02:47:59  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag söker frenetiskt efter en bild på nån högtalare i Quad's L-serie i rosewood-faneren.

Någon som har ett exemplar som kan fotas eller vet nån bildlänk?

Uppskattas å det varmaste

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/08 :  04:24:11  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Varsågod!

quote:
http://www.laboitenoire.net/images/produits/QUAD/IQL-11L-RW-B.jpg


Mvh / En fd. 12L-ägare(fågelögonlönn)


Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/08 :  06:26:41  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
TACK!!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/08 :  06:34:17  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hmm... efter en liten titt funderar jag fortfarande. Ett par 11L skall beställas. Men på bilden ser de väldans mörka och "tråkiga" ut. Bilden på subwoofern däremot har en väldigt flammig ådring i faneret...



Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/08 :  13:30:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag läste någonstans att 12L är att föredra framför 11L, därför att på den mindre modellen hade man kompromissat med mellanregistret för att hyfsa basen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:09:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Rosewood är mörka. Jag har sett dem i verkligeheten och tycker bilderna ger rättvisa åt det intrycket. (Men det är ju på min dator med min bildskärm, med mina inställningar, med mitt komihåg av verkligenheten...)

Flammig ådring i faneren ger emellertid liv åt ytan, så de är inte alls så tråkiga som man kan få intrycket av.

11L är ingen dålig högtalare, men jag håller med guldfisk; har du utrymmet och pengarna - satsa på 12L.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/01/08 14:11:41
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:35:14  Show Profile Send mantra a Private Message
Vad kännetecknar egentligen Quad´s högtalare? Det jag frågar mig är hur de spelar, drar de åt ljust eller mörkare hållet, är de engagerande eller analytiska mm? Vilken sorts musik lämpar de sig till mest?

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/01/08 :  16:10:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
mantra:

Kort kan Quad 11L - och framför allt 12L - beskrivas som mycket bra högtalare för det pris de betingar i Sverige. Det har viktiga egenskaper när jag bedömer högtalare. Återgivningen är detaljerad och neutral, känns varken ljusa eller mörka. De har inga konstigheter för sig: inget register som dominerar eller något annat speciellt.

Men det finns högtalare i samma prisklass som jag tycker är minst lika bra och prisvärda. Är till exempel storleken och möjligheterna att placera högtalarna tight kritisk, finns det alternativ som jag tycker är bättre, till exempel Totem Dreamcatcher. Därför föll valet på dessa när jag valde högtalare för ett halvår sedan. Men Quad 11L var de sista icke Totem-högtalare som fanns med innan jag bestämde mig.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/08 :  19:29:29  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag läste nånstans att 12L är dyrare än 11L - skämt åsido, budgeten håller helt enkelt inte för ett par 12L. rummet är obehandlat rent akustikmässigt och högtalarna spelar på ungefär 15 kvadrat. Ett par AE Evo one hade inga problem att fylla ut rummet.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:15:15  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Min invändning rör ju kvalitet mer än kvantitet när det gäller ljudet. Här är en jämförelse mellan 11L och 12L som du kan studera.

http://www.tnt-audio.com/casse/quad_11_12_e.html

---

För mig såsom stockholmare blir det sannolikt piP med billack (racing green eller Volvo gryningsblå metallic) som ersätter mina Aegis One. Ungefär 5500 kr för dessa också. Tillkommer gör naturligtvis väggdämpning för 800 kr, men det skulle nog du också ha nytta av.
.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:41:46  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Kan inflika med min uppfattning om ljudet från 12L.

De är ganska mjuka och gosiga i karaktären och inte så analytiska vilket gör de de flesta inspelningar lättlyssnade men samtidigt inte särskilt spännande.
För min del tycker jag det saknas lite upplösning och den lägsta basen.
För priset är dom dock konkurrenskraftiga och har en finish som är jäkligt bra.

Dock skulle jag hellre rekomendera Ino piP vilka i mina öron är mycket bättre återgivare.
Kruxet är dock att de bara finns att köpas i Sthlm och måste köpas i byggsats(låda färdigbyggd) för att itne spräcka din budget.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2006/01/08 22:55:43
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/09 :  15:34:37  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
piP spräcker budgeten som sagt, dessutom tilltalar de inte rent estetiskt.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:02:39  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej MullBenkt!

Jag har haft förmånen att testa ett par 11L i mitt hem ca 3 veckor och blev grymt inponerad! På min inrådan hade skolans musiklärare införskaffat dessa till musiksalen, så jag erbjöd mig naturligtvis att spela in dom... Det slutade med att jag mycket motvilligt fick lämna 11:orna ifrån mig! Jag har tidigare lyssnat på 12L, 21L och 22L i butik, så jag trodde nästan att jag skulle bli lite besviken på 11:orna, men ack nej! Vad som kännetecknar 11L och de andra i L-serien är musikalitet, musikalitet och åter musikalitet! Ett härligt driv kombinerat med en ljudbild som öppnar sig "neråt" och åt sidorna på ett mycket trevligt sätt, tänk vokalisten någon meter framför högtalarna och 3d bakåt... Rosewood skulle vara mitt val om jag skulle köpa ett par själv, men alla har fantastisk finish för pengarna!

Mvh Sebastian

Ps: Hela L-serien vinner massor på att matchas med dyrare elektronik, men det funkar även med skolans tämligen enkla stärkare...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:26:14  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hej Sebastian!

Det låter lovande då jag själv är musiker och gitarrist. Vad gäller den förlusten man kan tänka sig i basregistret så är jag inte så orolig. Hellre kvalitet än kvantitet på den biten. Dessa 11L kommer att drivas av en Xindak A100. Om det anses som dyrare elektronik eller inte må vara, men efter mycket om och men har jag kommit fram till att det blir den.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:04:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nu var det ju inte förlusterna i basregistret jag syftade på utan "a slow treble droop between 1 and 6kHz". Jag tror fortfarande 11L låter bra, men att 12L är den mer lyckade högtalaren totalt, inte bara i basregistret. Nåväl, nu ska jag luta bråka.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000