HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätsladd lösmeter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/07 :  23:24:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Vill ha tips på braaa nätkablage som går att köpa i lösmeter. LoRad Ölflex känner jag till. Mera? Kan tänka mig betala upp till, tja 400 kr meter. Skall lödas i mina gamla ARC pryttlar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/08 :  00:30:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Furutech...?Svalander säljer på lösmeter.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:53:54  Show Profile Send Peter J a Private Message
Transparent hos Hificonsult(tror jag)
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/08 :  11:22:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Någon med erfarenhet av tex Furutech eller annan bra lösmeter kablage snäppet över Lorad Ölflex?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:45:10  Show Profile Send mayro a Private Message
jag skulle bygga in nätbrunn så jag kan exakt utprova vad som passar in bäst .. Detta med att en kvalitetsnätbrunn förstör så mycket är mindre problem än att bli fixerad vid ett val..

Fast jag är alltid för friare urval än endast ett förutbestämmt eftersom minsta lilla förändring i kedjan kan förändra val som passade in tidigare..

Så nätbrunn är val 1.. Sedan utprova olika varianter tills du finner exakt den eller dom nätkablar just du trivs bäst med i ditt system..

Vill du inte montera in fast nätbrunn så gör en utanpåliggande dylik.. och prova ut.. sedan då du finner ditt val.. Och du vill ha fast montage så är det bara att fast inmontera ditt val av nätis..

Fast du kommer nog finna det sistnämnda onödigt troligen..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/01/08 14:45:25
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:19:41  Show Profile Send lbstr a Private Message
Någon som testat dessa?
http://www.oxboll.dk/hga/catalog/index.php?cPath=31_39&osCsid=50e63b2804339020568daef3160505e5

Edit: stavfel

Edited by - lbstr on 2006/01/08 21:20:20
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:01:22  Show Profile Send sker a Private Message
>svejk
Jag använder bla "Master Snake One" som är en sammansatt nätkabel från Ljudmakarn i Stockholm. Själva kabeln är en tysk Ölflex liknande sak som jag köpte på lös meter. Kommer inte ihåg vad jag betalade men som kit med kontakter kostar den ca 800kr i 1,5m utförande. Tyckte denna kabel gav klara lyft för pengarna så den kan jag rekommendera.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/09 :  16:48:51  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Den kabeln, som är lite grövre än Ölflex, tror jag heter Ölmass.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:30:24  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har prövat Furutechs billigaste nätkabel (245 kr/m) med furutechs fina stickpropp i ena änden och Supras apparatkontakt i den andra. Den låter dynamiskt och välupplöst men Audioquest NRG-2EU eller Signal Cable digital reference låter bättre som helhet.
Signal Cable Magic Power är egentligen en vattentålig gummikabel från en tillverkare som heter Carol. Den finns hos Parts Express. 3x10 awg SJOOW. Priset verkar vara en dryg dollar per lösfot. På köpet slipper man den billiga Biltemakontakten som Frank brukar montera.
Supra Lorad har jag också prövat men den är avsevärt sämre än alla de uppräknade.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:35:26  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Örjan: Har du skalat en Magic Powercord och kollat att det verkligen stämmer?

Hmm, 27 dollar för 25 foot?? Blir många nätkablar det!
http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=100-580

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:42:17  Show Profile Send Snoop a Private Message
Om detta är sant det du säger Örjan, så är det ju ett klipp, då jag anser denna magic power vara väldigt prisvärd.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:51:30  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Ja speciellt när man behöver långa kablar!
Jag är villig att beställa om det stämmer till 100%

F-n man kanske ska dra Magic från proppskåpet för 250:-
Men detta låter för bra för att vara sant..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2006/01/10 :  19:31:17  Show Profile Send aleks a Private Message
man kan ju alltid testa,250kr är inte mycket..

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/10 :  22:09:45  Show Profile Send U1 a Private Message
Eftersom Signal Cable använder samma kontakter som Kjell & Co säljer för ett par tior så förvånar det inte om det är Carol som ledare.

/J
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/10 :  22:11:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Som jag fattar det, enligt deras "kalkylator" så har de ingen Carol-kabel grov nog för att fungera utan för högt motstånd/spänningsfall om den är över 5 meter. Men de sätter ju en rätt hård gräns på max 0,5V spänningsfall.

Sedan kan man väl bara få den skickad med kurirpost, kostar ju lite också...?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:05:43  Show Profile Send mayro a Private Message


Om det vore samma så vore det rätt underligt att man på velodyne köper magic powercord av frank?? ingen mer som tycker det verkar rent underligt? jag gör då det i varje fall.. För jag tror dom på velodyne har lite koll på vad dom köper in. Och inte köper dom troligen en lagerkabel för mer än den kostar om det vore samma. Så tror inte jag i varje fall..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/01/11 :  00:03:31  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har faktiskt öppnat en Magic Power cord. Det hela började med att "biltema"-kontakten blivit felmonterad vid tillverkningen så att ett av stiften åkte in i höljet. Det var bara att öppna och se efter. Man får ju komma ihåg att i Franks pris ingår ett kabelhölje, kontakter och en del krympslang. Priset är ju inte så högt jämfört med andra motsvarande produkter.
Jag passade naturligtvis också på att byta kontakt på min Digital Reference och där får man nog konstatera att den inte består av någon standardkabel. 7 st grova kardeler i varje ledare omgivet av riktig teflon. Om det är försilvrat eller förtennt vet jag inte. Clas Ohlsons 15-kronors stickpropp med rena mässingsstift blev lagom snyggt. Tilläggas kan att kabeln låter utmärkt när den driver min Edison Triod trots att den inte är avsedd till förstärkare.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/11 :  00:15:51  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Örjan: Men hur kunde du se att det var just den kabeln då? (i magic power'n) Stod det på den?

Och finns det inte något skäl till att man inte ska köra tjocka kardeler i en strömkabel? Eller minns jag fel, vill minnas något säkerhetsskäl.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/11 :  10:44:21  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Örjan: Vore nog bra med tunga bevis, såsom en bild eller dyligt..

Men samtidigt förstår jag att inte Frank sitter och konstruerar och tillverkar nätkablarnas innandömen för hand, det vore naivt..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:06:10  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Var hittar man ölmass i Sverige? Har kollat hos Elfa och Googlat, men det gav inget......

J. Ullberg
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:55:35  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Helt omöjligt är det väl inte? Frank har förmodligen lagt ner mycket tid och möda på att testa ut vilken konstruktion som är bra. När han sedan funnit den vill han naturligtvis ha betalt för sitt kunnande. Jag kan tänka mig att det finns fler tillverkare som vill ha betalt för R & D (research and development) som är förknippat med en produkts sammansättning. Det är visserligen inte lika komplicerat att bygga en nätsladd som att bygga t.ex. ett försteg men det är inte omöjligt att kopiera ett försteg till en bråkdel av vad det kostar att köpa det från någon känd tillverkare. Det man betalar för är då bl.a. R & D. Eller är jag helt ute och cyklar. Velodyne kanske inte vet vilken kabel som sitter i och de kanske inte bryr sig. Magic powern ger bättre resultat i deras subwoofer och dessutom ett mervärde. Det mervärdet tar Velodyne ut i form av ett högre pris. Skulle de köpa kabeln på partsexpress skulle det inte se lika flott ut.

Data om kabeln ser rätt lika ut. Skillnaden som är tydlig är att Frank skriver att det är en twisted design, det skriver inte parts, kanske det är det ändå. Volt 300-600 hod Frank. 300 hos parts. Vem vet? Kanske Frank!? Nån som vill fråga?

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/01/11 12:00:49
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/11 :  13:17:15  Show Profile Send mayro a Private Message


Ölmass säljer Crative Audio.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/01/11 :  13:18:37  Show Profile Send Örjan a Private Message
Det är bara att läsa innantill på gummihöljet när man dragit tillbaka nylonstrumpan somm sitter ytterst. Kabeln tillhör en kompis och jag kan inte ta några bilder på den nu. Dessutom krävs demontering vilket känns onödigt - ni får helt enkelt tro mej. Vem som helst kan ju testa att byta kontakt på sin Magic Power ,t.ex. till en Furutech. Det blir mycket snyggare och det är dessutom möjligt att det låter bättre.
Grova kardeler inom rimliga gränser kan vara bättre ljudmässigt. Se Audio Quests hemsida för information. Det som påverkas negativt är kabelns böjlighet vilket naturligtvis kan vara ett säkerhetsproblem om man försöket knäcka kabeln för tvärt. Men vi Hifi-entusister är väl försiktigaa av oss?
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/11 :  13:20:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har du nyss vaknat,Mayro?
Ditt inlägg är aningen hafsigt och förvirrande

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/11 :  13:32:13  Show Profile Send Snoop a Private Message
quote:
Ölmass säljer Crative Audio.


Hmm jag som trodde Creative Audio sålde Ölmass och inte tvärtom

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/11 13:32:39
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/11 :  16:04:03  Show Profile Send mayro a Private Message


Så det kan bli va

Jag skall kapa ner en sådan signal cable kabel framöver.. Den skall ändras till att bli två st kortare.. Så då ser jag garanterat vad det är om namn osv står där...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000