HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjare behöver ny förstärkare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/07 :  22:01:19  Show Profile Send Sweede a Private Message
Hejsan.

Jag är relativt ny på den häringa HiFi-fronten men behöver nu lite tips/råd/allmänna kommentarer då min 15 år gamla Proton 452 integrerade stereoförstärkare har gått sönder. Jag har ett par Acoustic Energy Aegis Evo3 som jag är väldigt nöjd med (6500:- på Radiolagret här i Göteborg). Min gamla, lilla men ganska strömstarka Proton klarade väl att driva de här högtalarna ganska så bra, men jag behöver nu någonting nytt.

Jag var inne en kort sväng på Radiolagret för att sondera terrängen (jag tycker att killarna där är charmiga på ett ganska strävt men sympatiskt sätt) och i min prisklass (2000-4000 eller så) så rekommenderades jag en förstärkare som jag nu i efterhand förstår var en Advance Acoustic MAP-103 för 3500:- samt en förstärkare som jag nu inte kan komma på namnet på (synd att deras websida är så knagglig) för ungefär detsamma. Andra modeller som dyker upp i min skalle är ju NAD C320 BEE som HiFiKlubben säljer för runt 3700:- eller kanske någon av Denons entry-level modeller.

Finns det någon vänlig själ därute som har lust att antingen rekommendera något annat, eller kanske anmärka på någon av de ovan nämnda modellerna?

Som ni förstår handlar det inte om några jättekostnader för prylarna jag tittar på, men man vill ju ändå göra ett någorlunda klokt val.

Tackar på förhand.

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/07 :  22:08:30  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Köp nåt beg. med rör så är du fast i hifiträsket för alltid
Har du högtalare som tillåter rör?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/07 :  22:18:06  Show Profile Send Sweede a Private Message
Hur vet man om ens högtalare tillåter rör? Rörförstärkare känns som väsentligt mindre "barnvänligt" och då jag har tvenne sådana där i 3-5årsåldern är barnvänlighet en faktor som bör tas med i kalkylen, tyvärr.

Kan man flika in en extra fråga här och fråga om vad "Klass A" är? (Advance Acoustics-stärkaren är ju superlik den XTZ A100 som reviewades i HiFi&Music och denna sägs ju vara omställbar mellan "Klass A" och "Klass AB". För mig är det rena grekiskan)

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/01/07 :  22:35:56  Show Profile Send denada a Private Message
XTZ A 100 var jag och lyssnade på i går hos Jerico... och jag tckte den tutade kalas i mina öron i alla fall.
Med ett par mindre burkar så tutar den kalas.
NADen tutar kalas fint med ett par stativare av lite klass.
Ett par B&W 602 låter kalas till en lite mindre stärkare. Ge dig in till HIFIklubben och förklara läget. De brukar kunna hjälpa till en del. Eller så får du börja söka här och på www.hifimagasinet.com efter något som kan passa dig på begagnat marknaden. Ett tipps är ju att snoka runt på forumet här och titta hur folk har det hemma. Det är iof MÅNGA som har system man kan dregla över men inte får råd att skaffa så länge man har smått hemma. Jag har i åldrarna 12, 10, 6 månader.... Så jag vet hur det är det här med att få pengarna att räcka till....
Men det brukar inte vara så mycket problem med små knoddar och stereo prylar. Problemet brukar komma om man inte förklarar för dem att detta är min leksak det där är din leksak och sedan låta dem vara med vid lyssning och så vidare.... få barnen att tycka att det är kul och att de är delaktiga i det hela. Jag har lyckats få mellan grabben att tycka att det är lite kul så han har en skaplig rigg på rummet...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2006/01/07 :  22:39:48  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Nya Harman Kardon HK970 kanske?

Jag har föregångaren, och jag är jättenöjd! Det som skall vara ändrat till denna verion är försteget som är förbättrat och designen.

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/07 :  23:34:00  Show Profile Send Sweede a Private Message
denada: Tackar för barn- och stärkartipsen. Jag har ju ett par högtalare som jag ju tycker bra om, alltså ett par golvare av modell Acoustic Energy Evo3, och dessa låter ju kalas i mina öron, men du menar då att jag kanske borde titta på något ännu starkare än XTZ A100 för att få bra ljud i dessa högtalare? Att köpa nya stativare OCH en ny stärkare räcker inte min goodwill-budget till här hemma, även om pengar inte nödvändigtvis är den trånga sektorn.

Att titta på andras anläggningar här kan ju funka bra, men jag hittar inte många som har just dessa högtalare som jag har själv, och då faller ju lite av nyttan med dessa spaningsrundor. Det är ju ändå kombinationen högtalare-förstärkare som är viktig...eller? (vad vet jag, iofs )

JE Jr: H/Kn är kanske en bra idé, men jag skräms lite av såna där saker jag läser om att den tappar minnet efter längre tids avstängning, osv. Ljudet är ju ändå det viktigaste, men praktiska saker runtomkring är inte att förringa heller. Den ligger ju inom budgeten helt klart och skall ju vara kraftfull så det räcker till. Jag antar att man får försöka prova sig fram.

Tack för hjälpen, båda två.
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2006/01/08 :  00:49:39  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej,

tvivlar starkt på att XTZ:an skulle ha några problem att driva dina högtalare.
Har själv en XTZ Class A-100.
Jag är supernöjd. -Bättre förstärkare får du svårt att hitta för de pengarna, knappt om du lägger till 10.000 kr...


*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:01:23  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ett annat alternativ kan vara Music Hall A25.2

Finns att köpa hos Creative-audio.se och ljud & bild i göteborg

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/08 :  08:51:45  Show Profile Send Sweede a Private Message
Snoop: Tack för tipset. Den ser onekligen snygg ut, men den ligger lite utanför min budgetram. Creative-audio.se vill ha 7.700:- för den och då hamnar vi lite utanför det som är politiskt möjligt att genomföra här hemma.

Hillerboy: Ok, det låter ju bra. Jag har ju som sagt tittat på "lillebror" i XTZ/Advance Acoustics-serien, M103 för 3500:- så det skall bli intressant att lyssna på dem båda. Jag tror att Radiolagret här i Göteborg har i alla fall Advance-serien inne, så en jämförelse mellan M303 och M103 borde ju i alla fall gå att genomföra.

Tackar för alla tips och förslag!

Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/01/08 :  13:07:28  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag har jämfört Advance Acoustic MAP-103 och H/K 970 mot varandra och jag tyckte helt ärligt att den förstnämnde lät riktigt, RIKTIGT dåligt. Så om du tycker att dem är intressanta så hade det varit kul att höra vad du tycker ifall du får tillfälle att jämföra...

mvh Martin

edit: stavfel

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2006/01/09 06:08:02
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/08 :  15:35:20  Show Profile Send Sweede a Private Message
Ok, vad tråkigt. Jag vet inte var i Göteborg jag skall kunna testlyssna HKn och Advance samtidigt, och jag är definitivt inte tillräckligt tränad för att kunna "memorera" en ljudbild ifrån en hifi-affär till en annan. I värsta fall får jag väl kuska runt med mina högtalare för att kunna testlyssna vettigt, eller hur tusan gör man?

åh, vilken ångest jag har. Livet var enklare när jag hade en förstärkare och inte behövde bry mig så mycket.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/08 :  15:50:26  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Att ställa frågan på ett hififorum är nästan meningslöst även om jag förstår ditt behov av hjälp. Här dyker de vanliga upp och föreslår det vanliga och de tycker sällan samma...

I dina kläder skulle jag fortsätta handla av bröderna på Radiolagret, köpa vad de föreslår inom din budgetram och se till att du har ett öppet köp för alla eventualiteter om det inte skulle funka när du kommer hem. Då finns det säkert alternativ de kan skramla fram.

I slutänden så är det viktigare för din totala musikupplevelse att prylarna spelar ihop, att kablaget är vettigt, att allt är uppställt på någorlunda bra sätt och inte minst att det finns någon form av back up i den butik du handlar i framför jakten på den ultimata förstärkaren per tioöring.

Lycka till!

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/08 :  16:04:46  Show Profile Send Sweede a Private Message
Ok, tack, Herr Hificonsult, jag tackar för det lugnande svaret. Visst förstår jag att det är hopplöst att få ett enda, entydigt svar på ett HiFi forum, men det jag tänkte var ju att få lite råd och tips, ungefär som jag har fått i den här tråden, så jag är ganska tacksam.

Men, ja,min tanke har varit att handla vidare hos bröderna på Radiolagret, de vet ju vilka högtalare jag har och jag kan ju testlyssna förstärkare med samma högtalarmodell på i alla fall någorlunda vettiga villkor jämfört med hemma. Jag får helt enkelt ge mig till tåls till på tisdag och hoppas att jag kan åka dit och testlyssna ett par tre fyra olika stärkare. Med min vanliga "otur" kommer det väl betyda att jag kommer hem med en stärkare som spräcker budgeten med 50% men vad tusan, det drabbar ju egentligen ingen fattig.

Jag återkommer naturligtvis om hur det går i den här tråden. Fortsätt gärna kommentera ni andra, jag vill ju ha lite debatt i frågan.
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2006/01/08 :  17:59:50  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Hm, vadå tappa minnet? Vad finns det för minne i en förstärkare att tappa tro?

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:13:05  Show Profile Send Sweede a Private Message
JE Jr: Volyminställningar, toninställningar, vilka högtalarpar som är aktiva, osv, osv. Jag har läst kommentarerna om HKn på flera andra ställen och de flesta siter har ett eller ett par irriterade inlägg om det här problemet. Inte för att jag ser det som ett stort problem, men det verkar som ett onödigt problem.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/09 :  03:09:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
Du bor ju i Göteborg, ta kontakt med Hifitrade:
http://hifitrade.se
Nu ser jag att de nte hade så mkt hemma men de ska visst hålla på att fylla upp sitt lager med en massa trevlig kinahifi. Det kan ju vara värt att kolla några andra av de svenska leverantörerna för kinahifi.
Ihifi t.ex.
http://www.ihifi.se/

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:48:17  Show Profile Send Sweede a Private Message
Hejsan igen. Mitt problem har löst sig på ett oväntat sätt.

Först vill jag dock passa på att tacka alla som kom med tips, hjälpsamma förslag och schyssta erbjudanden via PM. Tack, tack, tack och tack!

Ni kommer nu att hata mig, men jag fegade ur. Jag designade om var jag tänkte använda min förstärkare och möblerade om en smula hemma (med hänsyn tagen till barn som behöver lekrum o.s.v)

Min lösning nu blev att köpa en billig Cambridge Audio Azur 340C för 1995:- på HiFiKlubben, ställa in mina trevliga Acoustic Energy Aegis Evo 3:or som frontar i mitt hembiorum i källaren (vilket ger bioupplevelsen en bra skjuts åt det bättre), ta ut mina skräpiga ultrabudget Proson Conquest 6020 Mk2 ur biorummet och använder dessa lättdrivna men lite tråkiga högtalare till stereon, som nu har förpassats från den tilltänkta gillestugan till ett mindre rum som görs om till bibliotek/musik-rum.

Om det låter rörigt så kan ni kanske ana hur turerna har gått här hemma.

Fördelen med det här är att vi vinner ett stort lekrum i källaren som annars hade fått lov att bli mer off-limits för barnen, med tanke på elektronik, mm. Nackdelen är ju att mitt audiofilande får ligga på hyllan ett tag till, men å andra sidan kan jag ju då nära drömmar om vidare uppgraderingar, kanske bättre stativare som passar mitt nya lyssningsrum bättre, mm, mm.

Jag ber om ursäkt för att jag "vek" mig inför pragmatikens kalla verklighet.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:08:37  Show Profile Send Larsen a Private Message
Känns det bra, så har du gjort rätt!
Lekstugor kan ge mycket glädje
Hifiträsket kommer nog finnas kvar.. ligga och pysa, väntandes på att slå klorna i dig vid ett lämpligare tillfälle

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:15:52  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Så klart du ska ha AE-talarna tillsammans med Cambridgen i ditt musikbibliotek!

Film kräver ju inte alls lite mycket av högtalarna i fråga om fas och klangfärg som musikmaterial. Däremot har du antagligen nytta av hög känslighet till filmeffekter. För musiklyssning vid normal volym i ett litet rum räcker Cambridgen till utan vidare.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/10 :  00:58:04  Show Profile Send Sweede a Private Message
Det kanske är en bra lösning, det jag är orolig för är barnens galna lekar. Jag har ju redan fått byta ett baselement i ena AEn för att ett träsvärd ställde till elände... om Proson-högtalarna möter samma öde kan jag ju istället uppgradera
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/01/10 :  08:29:26  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Den där lilla billa Cambridge-stärkaren ska dessutom var en riktigt underskattad liten pjäs har jag hört...
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/10 :  09:13:09  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
The Leafs, oja!

Sweede, jag håller med guldfisk, AE till Cambridge funkar utmärkt. Jag hade ett par Evo One till min 340A och det lät finfint! Evo Three är ju lite mer lättdrivna så jag tror du kommer få full njutning för pengarna!
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/10 :  12:32:00  Show Profile Send Sweede a Private Message
Mullbenkt: Det låter ju bra det. Jag får se hur jag väljer att göra till slut, halva nöjet är ju att pilla omkring och testa olika kombinationer.

Jag kände mig som värsta HiFi-butiken igår när jag testkörde två olika sorters högtalare, dels via Cambridgen och dels via min hemmabioreceiver för att lyssna efter skillnader. Buskul. Får väl hoppas att jag snart kommer i ordning så att jag kan ta ett par foton och lägga upp här.
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/12 :  08:34:20  Show Profile Send Sweede a Private Message
Hej hej igen.

Jag tänkte bara nämna att jag och sambon nu har kommit mer i ordning i det rum där förstärkaren skall användas och det fungerar utmärkt. Jag har inte bestämt om jag skall köra på AE Aegis Evo3 eller på mina billigare Proson Conquest, men det är ju enkelt att byta fram och tillbaka.

Vardagsrummets soffa är inflyttad i det som tidigare var "arbetsrum", numera "bibliotek/musikrum med datorkapacitet" och en ny, sedan tidigare beställd stor härlig soffa kommer med leverans idag. Mycket bra. När jag fått röjt upp lite kommer lite foton på alla knasiga musikanläggningar jag har i huset. (Jag har ett surroundsystem i vardagsrummet till TV-tittande, XBox, mm, med Canton Movie 6-högtalare och Yamaha 450 receiver, ett "riktigt" biorum med projje i källaren, och nu stereon i biblioteket. )
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/01/12 :  16:13:42  Show Profile Send Peter J a Private Message
jag skulle nog satsa på en reciver från Marantz SR4320 kostar omkring 3500kr. En vettig cd är då Marantz CD5001 OSE för ca 3500kr. En bra och prisvärd kombo.

Sen finns det en massa olika alternativ begagnat!
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/12 :  21:20:21  Show Profile Send Sweede a Private Message
Ok, tack. Jag gick budget-vägen men är ganska nöjd ändå. Det blev en Cambridge Azur 340A, helt ok för mina behov.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000