Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 10:34:36
|
Nu är det så att jag funderar på att uppgradera filmljudet, dvs om det är möjligt. Jag kör film från datorn och musik på transport+DAC, är nöjd med det så jag kommer inte spela CD-skivor från datorn. För närvarande kör jag med 3,5mm-RCA och misstänker att det finns en del förbättringar som kan göras med det ljudet. Jag har dock en del funderingar om det går att genomföra.
DACen som ska användas är en Sonic Frontiers Processor 3 (20-bit, ingen upsampling) med Coax-RCA, COAX-BNC, AES/EBU, OPT-st och OPT-TOS ingångar (även i2Se, men den är upptagen). Alla ljudkort med digitalutgång är av 5.1-typ (eller?), kan jag ändå ställa in det så att det skickar en signal som DACen kan ta emot (dvs. motsvarande stereo-signal) när jag tittar på film med 5.1-ljud? Skillnad om filmen har möjligheten till stereoljud? Hur är det med inkommande signaler? Jag antar att min DAC bara kan ta emot 16/44-signaler, innebär det att jag inte kan använda kort som kan skicka 24/96- eller 24/192-signaler eller kan man ställa in det på datorn? Några andra problem som kan uppstå?
Jag är inte så påläst vad gäller PC och hemmabio så mina frågor kanske är dumma? Hoppas isf att ni har överseende med det. Jag har i nuläget inga planer på att köpa någon ny DAC eller gå över till 5.1, det blir alldeles för dyrt. Går det så går det, går det inte så får jag nog leva med ljudet jag har nu...
Om det går kanske någon har förslag på vilket ljudkort man ska köpa? Jag har inga jättekrav eftersom det är filmljud (vilket inte är lika viktigt för mig) och DACen ändå kommer göra merparten av jobbet, men skulle föredra en COAX-utgång på kortet...
Tack!
MVH Erik |
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
|