HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med ljudkort (digitalt till "äldre" dac)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/01/07 :  10:34:36  Show Profile Send Skurt a Private Message
Nu är det så att jag funderar på att uppgradera filmljudet, dvs om det är möjligt. Jag kör film från datorn och musik på transport+DAC, är nöjd med det så jag kommer inte spela CD-skivor från datorn. För närvarande kör jag med 3,5mm-RCA och misstänker att det finns en del förbättringar som kan göras med det ljudet. Jag har dock en del funderingar om det går att genomföra.

DACen som ska användas är en Sonic Frontiers Processor 3 (20-bit, ingen upsampling) med Coax-RCA, COAX-BNC, AES/EBU, OPT-st och OPT-TOS ingångar (även i2Se, men den är upptagen). Alla ljudkort med digitalutgång är av 5.1-typ (eller?), kan jag ändå ställa in det så att det skickar en signal som DACen kan ta emot (dvs. motsvarande stereo-signal) när jag tittar på film med 5.1-ljud? Skillnad om filmen har möjligheten till stereoljud? Hur är det med inkommande signaler? Jag antar att min DAC bara kan ta emot 16/44-signaler, innebär det att jag inte kan använda kort som kan skicka 24/96- eller 24/192-signaler eller kan man ställa in det på datorn? Några andra problem som kan uppstå?

Jag är inte så påläst vad gäller PC och hemmabio så mina frågor kanske är dumma? Hoppas isf att ni har överseende med det. Jag har i nuläget inga planer på att köpa någon ny DAC eller gå över till 5.1, det blir alldeles för dyrt. Går det så går det, går det inte så får jag nog leva med ljudet jag har nu...

Om det går kanske någon har förslag på vilket ljudkort man ska köpa? Jag har inga jättekrav eftersom det är filmljud (vilket inte är lika viktigt för mig) och DACen ändå kommer göra merparten av jobbet, men skulle föredra en COAX-utgång på kortet...

Tack!

MVH
Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/01/07 :  12:16:26  Show Profile Send crion a Private Message
Tänk på att film är 48KHz. Kolla bara upp att din DAC ordnar detta. Men i och med att din dator kommer göra DD/DTS dekodning blir det ändå omsampling av ljudet.

Du väljer ett 24/196 kort enbart för att den är av nyare modell och har förmodligen lite högre spec. Detta gynnar ditt välljud också. Den kommer inte skicka iväg 24/196 utan att du gör något så du kan vara lugn..

Det är DVD uppspelaren som kommer vara din DD dekoder/mixer sedan skickar den vidare ljudet till ljudkortsdrivrutinerna med windows mixer inblandad, så det uppenbara sättet du får bättre ljud är givetvis att bara skicka DD/DTS strömmen direkt ut från ljudkortet till en processor.

Du kommer endast få ut 2st PCM kanaler (stereo) med din nuvarande setup så du behöver inget fancy 5.1 ljudkort, bara ett tvåkanaligt med coax eller toslink.

Edited by - crion on 2006/01/07 12:20:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000