HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare upp till 100 000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:26:31  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Toppsystem = avsedda att köras med basmoduler och delas vid 80hz.

Tänket bara tydliggöra det så ingen trodde att det är dom bästa högtalarna i sortimentet som kallas toppsystem.


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:48:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Apropå B&W Nautilus 800, det är inte så att du inte själva verket menar 802D?För när jag hörde 800:n så talade Johan på Hifiklubben om att det var dubbla priset mellan 802D och 800D.
Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/01/12 13:18:32
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/01/10 :  19:37:09  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
i56s såg ju inte helt fel ut...


De är förstås ganska visuellt påträngande pjäser, man jag tilltalas faktiskt av estetiken. Man kanske bör betona att högtalarens form är mycket mycket mycket genomtänkt för att ge systemet goda utstrålningsegenskaper för den tänkta applikationen.

Sedan sade någon att det var overkill att kombinera dem med basmoduler. Så är icke fallet. Högtalarna delas nedtill vid 80 Hz, och måste kombineras med basmoduler! Kanske tycks underligt att använda fyra stycken boomerelement (bas-mellanregister i samma element), men det är en indikation på de närmast perversa ljudtryck dessa högtalare kan leverera utan en tillstymmelse till distorsion.

Jag har för övrigt aldrig någonsin hört ett system spela så kraftfullt, ofärgat och distorsionsfritt som i56 + Profundus Z-4... Men de kräver förstås ett stort rum för att fungera - hur stort är farsans rum, Gustaf?

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/10 :  19:56:41  Show Profile Send drkim a Private Message
Givetvis ett par Vienna Acoustics Mahler - ca 75.000 till 80.000 Kr beronde på utförande









http://www.vienna-acoustics.com

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/10 :  20:25:29  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Morgan: Jag menade inte att det var overkill med att kombinera basmoduler med i56 då jag vet att de är avsedda att delas vid 80hz, utan jag påtalade att det nog är överkill med så kapabelt toppsystem för de flesta.

Mina pi60 + Bs60 spelar så jäkla högt utan att dista(vad jag hört) att jag inte ens kan fantisera om megamastodontoppsystemens prestanda med ett gäng basmoduler.


Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:03:28  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Jag menade inte att det var overkill med att kombinera basmoduler med i56 då jag vet att de är avsedda att delas vid 80hz, utan jag påtalade att det nog är överkill med så kapabelt toppsystem för de flesta.

Mina pi60 + Bs60 spelar så jäkla högt utan att dista(vad jag hört) att jag inte ens kan fantisera om megamastodontoppsystemens prestanda med ett gäng basmoduler.


Ah, då förstår jag alldeles utmärkt. Säkert räcker det med i28s för de allra flesta, det är klart. Men det är alltid kul att liksom sitta trygg och veta att ingen annan lirare sitter på ett system som är mer kapabelt än mitt eget... Med i56s + Profundus Y-4 får man ju ett system som utan minsta tvivel lirar brallorna av allt annat som föreslagits i den här tråden. Inte nog med att man får ett renare och mer ofärgat ljud, man får också kapaciteten att spela så högt att de andra högtalarna helt enkelt hade brunnit upp vid halva volymen. Bara därför, alltså.

Sedan menar jag att fördelen med toppsystem + basmoduler framför fullregistershögtalare med basstöd är att det tidigare ger en något bättre kapacitet att uppnå låg dist, eftersom boomerelementet avlastas från det lägsta basområdet. Dessutom kan det med fyra basmoduler bli betydligt lättare att undertrycka vissa rumsresonanser.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2006/01/10 :  23:27:41  Show Profile Send Allison One a Private Message
http://martinlogan.com/summit_speaker.html#none

Mitt val för ca 100.000:-
Behöver inte ens lyssna först, de låter nog ruskigt bra.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/01/11 :  14:51:31  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Med tidigare erfarenhet av Montana måste jag instämma med R.H.

Montana EPX tror jag att är mycket svårslagna i prisklassen, ifall man talar om nypris.

Sen får man ju t.ex. ett par Thiel 7.2 begagnade för det priset...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:19:31  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message
Eller også Montana EPS2....disse er mine. Spiller utrolig bra. koster endel under 100', men spiller laaaaaangt bedre enn mange til godt over 100'. !!!
MÅ HØRES !!


My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300
Go to Top of Page

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:21:36  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message
....jeg ville også bla anbefale disse, en eller annen modell i prisklassen din:
http://www.wilsonaudio.com/products/maxx/index.html

My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000