HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Veckans Sladd och otack är världens lön!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:49:43  Show Profile Send Mahler a Private Message

Halloj,

Senaste Sladd skriften var nog det mest träffande jag läst på länge och ack vad man känner igen sig i sina egna erfarenheter som säljare.

Arbetar som Export Säljare eller som visit kortet snofsigt proklamerar "Area Sales Mangager". Är dom sådan ansvarig för ett gäng marknader ute i Europa och världen för den delen med huvudfokus på Storbrittanien och Irland..

Komiskt nog började även min karriär med ett finfint erbjudande att bli dörrknackare i Göteborg. Produkten var sopkvastar med julmotiv på borsten och jag skulle göra Göteborg och sälja som bara den.. Jag var 18 och hade precis slutat gymnasiet och flyttat till stora staden!! Skeptisk som jag var vände jag på klacken och gick ett annat håll. Svor att jag aldrig skulle bli säljare och dörrknackare och hamnade efter ett stort gäng studentår i Lund med ambitioner om att jobba med 3:e världen frågor och bistånd istället på exportrådets trainee utbildning för unga exportsäljare. Och vips var man säljare igen fast med guldkant i titeln!!

Häftigt som bara den tänkte man och dök in i jobbet med sällan skådad glupskhet. Efter en halvträff och en komplett skräckhistoria företagsmässigt hamnade jag där jag är idag sedan drygt 3 år.

Det som alla dessa år som säljare lärt mig (även om jag ser mig långt ifrån fullärd) att tugget/snacket och resultatet är det enda som betyder något i yrket. Huruvida man verkligen utifrån en genuin vilja och service medvetenhet vill hjälpa kunden "ge kunden vad dom behöver" spelar egentligen inte någon roll. Det som räknas är kulorna som rullar in i företagets plånbok. Därför känner man ofta i hetsjakten efter kunder att man ofta får offra "logiken" (dvs kunden kanske inte är rätt för oss ändå, kanske inte har det behovet egentligen, eller jag tror inte kunden kommer ge oss någon omsättning värd namnet) för den snabba affären och att resan betalar sig. Så känner jag ofta. Därför lär man sig vilket tugg som är nödvändigt för att få den där affären man skall ha.

Inte har jag någon erfarenhet och kundträff så omvälvande som Sladds men jag känner igen mig i tankegångarna han uttrycker! Det roligaste jag vet är när jag hittar en kund som inte har haft något att göra med de produkter vi säljer, med noll erfarenhet av den fast där jag ändå kan se att min produkt faktiskt kan hjälpa denna kund att öka sin omsättning och få fler nöjda kunder i sin tur..

Där lyckades jag verkligen sälja in produkten och behovet fanns.. Lyckan och glädjen över denna kund varade länge kan jag säga.

Nåja, Jag är stolt över mitt jobb. Jag tycker jag gör ett utmärkt jobb även om omsättningen inte var enligt budget och även om den inte gått enligt min Chefs subjektiva "budget mål"!! Varför? JAG har under mina dryga 3 år ensam och från scratch "öppnat" upp en försäljning och NYA marknader i flertalet olika länder jag rest i. Storbrittanien, Irland, Holland, Slovenien, Tjeckien för att nämna några. Från noll kronor i omsättning på dessa marknader när jag tillträdde min tjänst omsätter jag idag närmare miljonen med ett TB på kanske 42%. Alldeles för lite efter 3 år skall tilläggas!

Och här klämmer skon förståss. 50 % MÅSTE jag ha!! Annars gör jag ett "dåligt" jobb.. Och följden av det blir att jag blir av med jobbet och får lufsa vidare mot nya äventyr.

Detta är samtidigt en säljares lott anser jag.. Och det acceptar jag. Jag visste mycket väl att detta var vad jag fick acceptera om jag ville ha detta jobb..

Men samtidigt retar det en ändå att det enda som avgör om jag gör ett bra jobb är om budget uppnåtts i slutet av året.. Allt som hänt däremellan är egalt.. Har du alltså suttit och fjärtat 40 timmar i veckan på kontoret och fått på ditt bord en ny marknad där produkten säljer sig själv, där konkurrensen är minimal och du lätt uppnår din omsättning har du gjort ett TOPPEN jobb.. Men brottas du med en svårsåld produkt (om än med världsledande kvalitet) på en komplicerad ULTRA KONSERVATIV marknad, där konkurrensen är mördande, sliter häcken av dig, offrar helger, sätter sitt förhållande på spel, sitt välmående och sin psykiska hälsa, reser och reser och kämpar men ändå INTE når upp till budget har du gjort ett DÅLIGT jobb.. Alltså skall man få kicken!!

Hmmmm!

Tja, vad tycker ni? Vem förtjänar att vara kvar på företaget? Vem är det största värdet för företaget? Självklart person 1!! Eller??
Jo, det är självklart så.. Man måste betala sin lön och även dra in laxarna till chefen så han blir glad o go. Då behöver du inte oroa dig över jobbet och då är ditt arbete säkrat.

Detta accepterar jag även om verkligeheten är bra sur ibland!!

Varför skriver jag allt detta då? Tja, budget året är slut och omsättningen nåddes inte.. Nådde kanske till typ 70 % av målet.. Ändå är jag kvar med löneförhöjning i kuvertet!! Men varför då??

Jag som är så pessimistisk ovan!! Nejdå, vill bara skriva av mig lite!!

Jag tror jag har ett rätt så bra munläder och lyckats tala väl om mig själv och mina prestationer för chefen och samtidigt tror jag att dom ändå uppskattar mina vedermödor.. Fast huvudelen handlar självklart om att jag sedan mitt 2:a anställningsår dubblat omsättningen varje år på mina marknader.. Så kurvan pekar mer eller mindre spikrakt uppåt..

Nota bene!! Änsålänge!!

Det rör sig klart uppåt på mina marknader och har gjort det sedan jag började mer eller mindre från scratch.. Därför är jag kvar tror jag. Jag tror chefen behöll mig pga trenden, kurvan och pga att jag ändå offrar och ger mkt till företaget..

Frågan är bara hur länge man orkar och hur länge krafterna räcker.. För ovannämnda bryderier maler ofta i tankarna. Man känner sig rätt mör ibland och som att man stångar huvudet i väggen utan att få mkt för det..

Nåja, idag är det helg och jag njuter i fulla drag.. Om en kvart skall jag hämta upp en polare och sen blir det pizza och rödtjut och lite god musik och mycket skitsnack!!

GÖTT!!

Tack för mig och för tiden!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/06 :  22:14:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Att sälja är ett svårt yrke och de som lyckas överleva och ha kvar både lön, familj och fritid är små konstnärer. Då tänker jag inte på "expeditörer" som mest sköter kassa apparaten, innesäljare vars kunder ringer varje vecka och beställer varor. Utan de som presterar affärer och följdaffärer själva.

Ett gott råd Mahler - och då tänker jag inte i termer av att vara bättre säljare, bara av att vara äldre i yrket - är att du ständigt vidareutbildar dig. Som säljare och affärsman, inte bara i det specifika du säljer. Vidareutbildningar finns på alla nivåer och kostar ganska många skjortor men där kan ju munlädret komma till pass när du skall sälja in dina kommande framgångar till han som betalar kurserna!

Kul att du gillar skriverierna. Jag tror ju fortfarande att de enda bra affärerna är de som på sikt är bra för kunden.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/01/07 :  00:54:47  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Mahler, ta det lugnare...

Att behålla hälsan, och ha ett jobb som man känner sig sugen att gå till är viktigare än några extra tusenlappar vid månadsslutet. Sliter man livet ur sig har/får man inte tid att njuta av livet när det är som bäst (dvs nu, och innan det är för sent).
Blir man utsliten och går i väggen kommer du inte att kunna njuta av det du samlat ihop genom att slita för hårt. Utbrändhet tar väldigt lång tid att återhämta sig från, och är ingen dans på rosor, även om man går hemma på sjukskrivningslön.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/07 :  02:27:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hajj sladd,

Tack för de goda tipsen.. Tyvärr rätt torftigt med vidareutbildningar på företaget dock..

Och jag står bakom dig 100 % vilket är anledningen till att jag ändå på ett nästan "masochistiskt vis" ändå gillar mitt jobb och utmaningarna.. Det goda varvas liksom med det onda!!

Har man väl hittat den rätta kunden där affären är lika mkt till hans fördel som min i det långa loppet har man verkligen dragit esset ur kortleken!! Och ujj va man mår då!!! Det är verkligen energin som får en att kämpa vidare!

Inför det nya året har jag nya, inte tuffare egentligen, men mera specificerade månadsmål som skall uppnås. Så inom ett
halvår har man nog en ny genomgång av resultatet.. Och då får man se igen!

Gaffa,

Du har så rätt så rätt.. Och ibland har man undrat om man inte står på randen till utbrändheten faktiskt.. Men jag tror änsålänge att man har koll på det.. Hmm vad vet jag (svårt att vara objektiv om sig själv liksom) men jag kämpar vidare och siktar nya mål och äventyr..

Men jag borde helt klart börja titta mig runt efter nya möjligheter och utmaningar som kanske ligger bättre för mig och mina ambitioner.. Det blir nog vårens stora projekt och löfte tror jag!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000