HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Vad är det egentligen för skillnad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:30:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har just nu en Ortofon OM 30 och har funderat på att köpa en OM 40. När man tittar på Ortofons webplats så förstår jag inte riktigt vad det är för skillnad mellan dessa två nålar färutom att 40:an är FG slipad.

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:57:14  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Vad jag förstår så är det samma pickuphus, bara nålen skiljer, så om du köper en OM40 nål till din OM30 så blir det en OM40.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/01/06 19:19:24
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:57:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är ju så att det är samma hus men vad jag undrar över är självaste nålen. Det är ju rätt så stor prisskillnad. OM 30 är ju redan den en bra nål och frågan är om 40:an är mycket bättre. Är det någon som testat?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/06 :  20:33:07  Show Profile Send edison a Private Message
Jämfört har jag inte , men jag har OM40'an och den låter MKT rent och distinkt när det blir 'snabba ryck' på skivorna.Håller ihop stora orkesterverk samtidigt som detaljer går att urskilja, bara skivorna själva är rimligt välgjorda låter det mumma ;-)
Metallicas svarta klarar sej fint genom, liksom tex en Al DiMeola jag har där gitarrens klang är helt underbar gm denna PU

FG innebär vad jag fattat en "skarpare slipad" och litet mindre spets vilket hjälper till för ökad spårförmåga samt bättre transienter, men som sagt hur mkt det hörs vs OM30 vet jag inte...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/06 20:53:51
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/01/07 :  13:28:40  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag kör OM 30 på en av mina armar, och tyckte inte det var värt pengarna för en OM 40, skillnaden var för liten. I alla fall på min arm. Rega 300.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/01/07 :  14:39:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kör OM 30 på en av mina armar, och tyckte inte det var värt pengarna för en OM 40, skillnaden var för liten. I alla fall på min arm. Rega 300.
Ja det är roligt det här för när jag köpte min OM 30:a så köpte jag samtidigt en OM 20. Jag ville testa och höra skillnaden mellan dessa två. Gissa hur det blev.... ingen märkbar skillnad vad jag kunde höra och när jag mäter frekvensgång med rosa brus så blev det heller ingen synbar skillnad. Jag var väl inte helt förvånad och det bekräftade bara mina tankar om detta med hifi.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/07 :  19:52:44  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vilket RIIA körde ni igenom?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/01/07 :  20:23:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Sannigens ögonblick Jo jag har tre olika Riaa förstärkare för MM PU .... en som är inbyggd med min Technics SL1000 men de som gäller är en Luxman C 383 eller en Riaa från Spectra Sonic. Den senare är det nog inte många som känner till men den låter mycket bra även idag. Jag har ägt den i 25år. Jag har också en Spectra Sonic för MC(2ohm)pickuper och den här fungerar inte som en step up utan den Riaa korrigerar redan i första steget och sedan förstärks signalen ytterligare 40dB i ett andra steg.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/01/07 :  23:24:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag misstänker att en FG-nål ger mindre brus, dist och annat elände på på beg/slitna skivor eftersom den har längre anliggningsyta i djupled i spåret (70 um mot 40 um) och därmed glider över skador som kan ha orsakats vid flitig spelning med traditionell rund eller elliptisk nål. Själv använder jag pickup med äkta van den Hul-slipning, som är ännu extremare, och ställer större krav på korrekt montering. Alla är inte helt förtjusta i dem och påstår att det är mer liv i återgivningen med andra nålslipningar, men jag tycker att det är snarast mer brus och störningar, inte mer musik från de andra.
qcs - jag är inte förvånad över dina mätningar, både OM20, 30 och 40 borde ha rak frekvensgång och därmed ge samma resultat på rosa brus. Det är väl få av oss (inte jag i alla fall) som har köpt på oss ett antal identiska testskivor och har tillgång till IM-analysator. Redan på en ny och osliten testskiva tror jag att IM-distorsionen kommer att var lägre på de dyrare OM-modellerna och att skillnaden blir större på en sliten testskiva.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000