HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bestämma halsarea för mellanbashorn(lite bilder nu
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/06 :  16:36:29  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hej, har lite problem med ett hornbygge.
Hade tänkt använda ett litet element med bredd max 20cm i ett ganska stort bashorn, har hittat några från seas som har qts mellan 0.2 och 0.2. Hornet ska inte spela djupbas utan fokus ligger från ca 60Hz till 200Hz.
Men jag har inte riktigt klurat ut hur man räknar ut halsarean, har använt några formler jag hittat på nätet men de ger ett ganska orimligt värde. Finns ju lite hornrävar här som måste veta hur man gör , så vad använder ni för formler?
Hur stor halsarea kan tänkas vara bra för P14RCY? den har qts 0,19 vas 18,9 Fs 40Hz och är en 5"are.

Tror ni att man kan få hygglig midbas ur ett så litet element?

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2006/02/14 20:58:10

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/06 :  16:49:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det dök upp en fråga till: Jag har lite problem med att jag inte kan göra hornmunnen så stor som jag skulle vilja.
Hur viktigt är det att hornmunnen blir så stor som den borde vara?
Kan göra en som är ca 1,6*13dm stor, räcker det för en avstämning på ca 60-80Hz?

Och just det; kan jag stämma hornet vid 60-80Hz när elementets Fs ligger vid 40 eller ska jag börja leta efter ett mer lämpligt ekement?



Edit: Attans glömde ju en massa:
Tänkt ha tractrix-kuntur på hornet för att det är estetiskt mest tilltalande(hela horngången kommer att vara synlig utifrån), jag vet att det funkar väldigt bra i horn för högre frekvenser men hur är det att bygga ett mellanbashorn med den konturen? Är det något speciellt man ska tänka på?

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2006/01/06 16:57:00
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:30:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Titta på små 6,5 - 8 - 10 tums pro-element istället.
Har oftast lite bättre magneter mm.
60 till 200 Hz är ett bashorn! Det funkar fint med tex http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1572
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:33:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Min lilla WO gav väldigt bra midbas på den tiden det begav sig.
Skulle inte rekomendera polyprop koner i den typen av applikation.
För mycket dämpning och för mjuka!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:45:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Mer tankar från ÖVERSTE PRÄSTEN I HORNETS HELIGA:
(dax att buga djupt och motaga sanningen utan ifrågasättande)

OM du bara vill använda hornet mellan 60 och 200 Hz så skall du med hjälp av tex hornresp beräkna fram en optimerad front kammare till elementet. Då du minskar bandbredden så ökar verkningsgraden och disten filtreras bort (disten är ju just övertoner). Mindre dist och mer verkningsgrad brukar inte vara så fel.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/07 :  00:16:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hmm, jag siktar väl på en 95-100 dB känslighet på ett ungefär.
Tyvär så är elemntet du föreslår lite väl dyrt jag hade väl tänkt runt 5-600kr per element, och jag ljög lite om siffrorna förut det ska helst inte vara bredare än 16cm.
Seas har lite andra element också förutom det jag funderade på. Ett av dem med coatad papperskon men det elementet har 3dB lägre känslighet. Vad ska jag koncentrera mig mest på känslighet(som är väääldigt viktigt för mig pga 10w-förstärkare) eller polypropylenens mjukhet?
Jag har faktiskt aldrig fått någon ordentlig rätsida på hornresp men jag får väl göra ett par ärliga försök till, kommer posta frågor här kan jag lova.


Hittade en till kandidat i hifikits katalog; Audes 40W65, lite bred bara, men det kanske man kan slipa bort.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/07 :  07:00:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Seas CB17RCY Borde funka fint och bör i ett korrekt horn kunna ge över 100 dB/W/m. Det skulle jag nog satsa på med den budgeten.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/07 :  10:19:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Är det ett bakladdat eller frontladdat horn du skall bygga?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/07 :  13:25:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det är ett frontladdat horn som ska till, om det inte finns några invändningar

Horngången får max vara ca 265cm.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/07 :  14:08:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Varför max 16 cm bred???
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/07 :  14:30:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det är exkl material på sidorna egentliga maxmåttet är ca 20cm för det ska få plats bakom en dörr. Men det borde väl inte ställa till så mycket problem?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/07 :  23:21:08  Show Profile Send linnar a Private Message
Ditt horn skall inte vara några (större) problem att ta fram.
Ladda ner programmet som mannen med cirklarna nämnde, här är
länken:
http://www.users.bigpond.com/dmcbean/

Det mått man får fram på längden kan man minska ner med upp till
30% utan större problem. Om man får längde 200cm, då mäter man
från mynningen och kanske 40-50 cm bakåt och kapar den där.
Den biten som går bort förändrar ljudet bara marginellt.

Tyvärr har jag inte tid att göra några skisser just nu men
lite längre fram kanske.

Tänk på att horn kräver mjuk upphängning och stor Bl-faktor.
Därför är Kappa'n ett av de bästa elementen man kan använda
till frontladdade horn.
Bra val "cirkeln"!

Kolla gärna på min hemsida där jag nu lagt upp "GardHornet".
Den har helt andra mått men man kan se vad olika parametrar
på elementet gör med frekvenskurvor osv.

Gå direkt till ljudsidan:
http://www.kensonpro.com/ljudatergivning

(Jag har designat om hemsidan. Skulle vara kul med lite feedback...)

Edited by - linnar on 2006/01/07 23:24:01
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/08 :  11:07:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Bra val "cirkeln"!

Tack!
Det har jag gluttat på mer än en gång..... Vill ha!!!!

Edited by - Circlomanen on 2006/01/08 11:08:18
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/09 :  00:34:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Nån som har koll på hur man bestämmer volymen framför och bakom elementet?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/09 :  08:32:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hornresp!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/09 :  14:50:35  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
AHA, börjar bli kompis med hornresp.
Simulerade med p14Rcy(vet dock inte BL) men jag fick en farligt hög känslighet, ca 107dB/spl inom det område jag vill ha.
Fast... Hornet faller våldsamt mycket under 80Hz, trots att det är räknat för 60HZ. Jag har kortat hornet 7cm, så det borde ju inte vara problemet? Munnen är ju såklart lite mindre eftersom det är kortat men jag har redan töjt en del på gränsen för hur stor den får vara; ca 2700cm^2.

Hur ska jag göra, ska jag avstämma hornet lägre? då blir det ju våldsamt mycket längre m.m.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/09 :  15:37:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Lång och stor är den gyllende vägen till bas, verkningsgrad och dynamik!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/09 :  17:22:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jo, 107-108dB är mer än jag någonsin hade vågat hoppas på!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/17 :  22:07:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hepphepp - Idag började jag och mina kamrater bygga. De blir stora!

Kan avslöja att vi nu planerat om och istället för att bygga ett 5.1-system som vi hade bestämt förut så ska vi bygga ett stereopar högtalare. Det blir horn i alla register, bashornet här, mellanreg.horn, diskanthorn och sist men inte minst... nu kommer cirklo bli glad men jag tror han anade det här... en WO i botten!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/18 :  06:18:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Kan avslöja att vi nu planerat om och istället för att bygga ett 5.1-system som vi hade bestämt förut så ska vi bygga ett stereopar högtalare. Det blir horn i alla register, bashornet här, mellanreg.horn, diskanthorn och sist men inte minst... nu kommer cirklo bli glad men jag tror han anade det här... en WO i botten!


Detta är den sanna vägen till frälsning och evig sällhet!!!!!

Bilder?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:51:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Inga bilder tyvär, men det är väl tänkt att vi ska ta några för redovisningen av projektet så det kan nog tänkas komma.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:27:34  Show Profile Send linnar a Private Message

Stopp i baljan!

Det finns två sätt att beräkna bashorn.
Det vanliga sättet och Hypex sättet.
Hypex är en designmetod som gör hornet
mindre än det vanliga sättet att designa
kanske så mycket som hälften av storleken.

Hornresp har en sådan möjlighet inbyggd.
Kolla under menyn "Tools" där finns en rad
som heter "Hypex designer".

Klicka också på menyn "Help" för att läsa
manualen om hur det går till. Jag orkar inte
skriva så mycket som behövs för att lära sig metoden.
Det tar bara ca 5 min att lära sig.

Jag kan åxå avslöja att ni fått en vän för livet!
Gissa vem?
En ledtråd= Det börjar på "Circlo" och slutar på "mannen".....

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/18 :  22:47:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Baljan är redan ostoppad, sågning redan på g. Storleken verkar inte bli något problem som tur är.

Fast tack för tipset, kan ju vara användbart nästa gång man bygger jättehorn.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2006/01/18 22:47:52
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/19 :  16:34:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Baljan är redan ostoppad, sågning redan på g. Storleken verkar inte bli något problem som tur är.


Detta är bra intressant!!!!
Vill gärna se bilder!

Mvh Glad Johannes!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/01/19 :  19:51:27  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag har ett par ursprungskisser att visa, det här är alltså skisser på min del av projektet:
Nej förresten... ni får se bilder sen när det är klart. Eller under byggets gång, fast inga skisser... de är för avslöjande

Tanken är väl att hornet inte ska vara "veckat" utan böjt, lite mindre ekonomiskt vad gäller plats men som tur var så har jag lite plats över bakom en dörr. Sen är väl förhoppningen att det inte ska se ut som en traditionell högtalare och kanske vara lite inspirerande för någon.


"Detta är bra intressant!!!!
Vill gärna se bilder!

Mvh Glad Johannes!"

Kul att du tycker det är kul, kunde nästan ana att du skulle det o helige överstepräst men tyvär, snart kan vi nog hoppas att det kan komma lite bilder.
I övrigt kan jag berätta att jag köpte en elhyvel till projektet, fattar inte hur jag kunde bygga högtalare utan en sån förut! Hur bra verktyg som helst.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/19 :  22:50:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Med en schysst el-hyvel, lamell-fräs och en överhansfräs kan man slå världen med häpnad!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000