HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 En liten tråd om surriga datorer....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/06 :  12:11:34  Show Profile Send Piggen a Private Message
Tes:
Det finns inget jobbigare än högljudda datorer.

Jo, det finns det nog. Men det är jobbigt med högljudda datorer.
Sätt er ner och lyssna på datorn. Visst låter den rätt mycket?

Inte? Stäng av musiken och lyssna igen! Nu...nu låter den väl?

Okej. Din dator låter inte. Alltså tillhör du förmodligen endera av två följande läger.
1). Rabiat framstegshatare. Ingen behöver en så snabb processor att den behöver kylfläns. Du har en dator från tidigt 90-tal (eller tidigare).
2). Du är en riktig datornörd och byter ut varenda fläkt mot passiv kylning eller vätskekylning! Datorn bara ska inte låta. Givetvis är även hårddiskarna tystade på lämpligt sätt.

Så hur har ni gjort för att få datorn tyst? I denna tråden vädrar vi tips och trix för att få en tyst dator!

Kan man kyla en 3.4 Ghz P4 enbart med passiv kylning (utan jättedyr vätskekylning)?
Vilket är det tystaste nätagget för vettig peng?


Jag kan börja att beskriva vad jag själv har gjort så långt (det kommer garanterat mera):
- Grafikkortet ett Geforce 6800GT med Zalman VF7000. Orginalet lät som en byggfläkt. Zalmanen är rätt tyst, helt okej.
- CPU Intel 3.4 Ghz. Zalman CNPS7000B, ok på lägsta hastighet, men surrig på högre varv. Temperaturen stiger till strax över 80 grader vid full last om man kör på lägsta hastighet...kanske lite i högsta laget, men jag har inte upptäckt några stabilitetsproblem...ännu iaf.
- Chassifläktar. 3st. Bytta mot tysta fläktar som ger ca 10-15 dbA :-) Orginalfläktarna var hemska! Över 30 dbA genererade dom! Sanslöst.
- Nätdelen. Den är rätt surrig. Men det är så dyrt med tysta nätdelar. Har funderat på att skruva isär och byta fläkten i den. Någon som har testat?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/06 :  12:31:20  Show Profile Send KingX a Private Message
hehe stänger man av sin dator så hör man tydligt hur lugnt o tyst det blir.. men man tänker inte på surrandet när dom är på tror jag...

Ett bra sätt och tysta så mkt som möjligt är att köpa väl dämpade lådor.. olika lådor låter olika mkt... det finns lådor som är väldans tysta även om man inte har så jäötte bra fläktar osv.
Sedan som du sjävl skrev.. köpa sig bättre fälktar är ett sätt o komma närmare...

Det är nog himla svårt att kyla ned 3.4Ghz med enbart passiv kylning.. det kan säkert gå på ngt vis men det låter som en väldans dyr och omständig lösning. och frågan är hur bra det håller sig om du kommer att låta processorn jobba hårt under lång tid.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/06 :  12:42:01  Show Profile Send Piggen a Private Message
quote:
Det är nog himla svårt att kyla ned 3.4Ghz med enbart passiv kylning.. det kan säkert gå på ngt vis men det låter som en väldans dyr och omständig lösning. och frågan är hur bra det håller sig om du kommer att låta processorn jobba hårt under lång tid.


Det finns jättelika heatpipe-lösningar som säkert fungerar fint, under normala förhållanden. Men vid last så kommer det nog att bli varmt och då finns det en möjlighet att ha en fläkt. Men då är ju frågan. Slänger man på en ultratyst fläkt som spinner på i 1000 RPM...gör det någon skillnad? Tyst, det blir det, men kyler det tillräckligt?
Tex:
http://kylning.com/info.php?products_id=1192&kylid=c33059462b838d4de0c9b41a5d45d0c4
+
http://kylning.com/info.php?products_id=1117

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/06 :  12:45:58  Show Profile Send KingX a Private Message
mm.. tja det där kan funka.. jag vågar inte säga hur bra det komemr att bli.. men om själva pipe lösningen fungerar själv till 90% så borde en sådan fläkt fixa de dära sista graderna vid extrem belastning.. Men jag vågar inte svara på 100% jag har en liknande lösning just nu.. dock inte riktigt lika stor heatpipe samt en fläkt som snurrar i 3000RPM och tyvrär får jag säga.. det räcker inte alltid... Om det är lite för varmt i rummet och jag sitter o gör ngt som får processorn att jobba (spela spel eller rendera video snuttar eller dylikt) så skriker min överhettnings sensor.. Men man kanske skulle ta o köpa hem sig den där heatpipen du hade här.. den verkar robustare och betydligt bättre...

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/01/06 :  13:37:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag började med lådan där jag svetsade fast allt som var punktat och popnitat ihop och fick så en stabilare och tystare låda, Bitium eller valfri dämpmassa överallt där man inte skall sätta fast något. Tysta termostyrda fläktar 3st ny tyst nätdel (den gamla gav upp) hårddiskar upphängda i gummiduk (när tid finns). Det som är det största problemet är vibrationer och lådan är en förstärkare av ljudet visst låter den fortfarande men inte alls som förr.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/06 :  14:36:28  Show Profile Send Piggen a Private Message
Bitumen har jag också. Tar bort en del resonanser i lådan, men dämpar inte ljudet så mycket. Finns ju lite tjockare dämpmattor (på tex Classe) som man kan sätta in. Funderar på det...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/06 :  17:08:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har precis byggt en liten "tunnel" från cpu-fläkten och nästan fram
til chassits sidovägg. I sidoväggen har jag sedan tagit ett hål som
blev lite större än tunneln och i det hålet så pasar en
förhållandevis grov men väldigt genomsläpplig filterduk som en
smäck. Cpu-fläkten dublerar alltså nu även som chassie-fläkt.
Målsättningen är att jag skall få en tystare och samtidigt dammfri
låda, vi får se hur det blir med den saken. Nätagregatet är nytt och
är utrustat med två "tysta" fläktar. Har fått en chassiefläkt över
och funderar på om den skall funka att köra tillsammans med en
heatpipe-kylare, den har ställbart varvtal och är rätt så tyst på
lågvarv. Sen så står burken inne i en kontorsmöbel (skall göra det i alla fall ).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/01/06 :  17:43:38  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag har gjort mitt bästa för att tysta min dator. Tyvärr har jag inte bytt nätagget och kommer troligen inte att göra det heller, det får bli ny dator istället. Nu har jag Papstfläktar som går under 15 db i chassiet och fläns på moderkortet. Tysta fläktar på både CPU (AMD 2400+) och grafikkort (6600GT).

Jag köpte mig ett snyggt Lian-Li chassie i svart stålborstat aluminium, fint tänkte jag men det fungerar som en högljudd resonanslåda. Jag har Biltemas isolerinsmatta på alla tänkbara ytor inuti chassiet. Ingen seriös hårddiskdämpning men jag har satt o-ringar vid skruvarna och breddat HDD:n med papperstejp på sidorna för att den inte ska ligga och skallra (mycket effektivt). När chassiet fortfarande inte var tyst lackade jag ur och kladdade på silikon runt de löstagbara sidorna och nätagget. Det gjorde susen och nu låter den inte så mycket längre. Ibländ stör jag mig på det men jag orkar inte trixa mer.

Vill ni veta vilka fläktar jag använt så kan jag kolla upp det. Om ni letar fläktar kan det ara bra att tänka på att 20 db är klart hörbart och enligt mig oacceptabelt.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:05:18  Show Profile Send Piggen a Private Message
Håller med Ihifi.se. 20dB är klart hörbart. Runt 10-12 dBA så slipper man oroa sig

Ingen som har "gett sig på" nätdelen? Dvs öppnat och bytt fläkten/arna?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:07:29  Show Profile Send Piggen a Private Message
Dahlberg:
Rätt vanligt att man gör precis som du beskriver nuförtiden. Fast för det mesta är det förberett så att man slipper göra hål själv.

3 chassifläktar är närmast standard idag. Fram, bak och på sidan för att blåsa in friskluft på CPUn.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:08:28  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Kan man få in en hyfsat tyst och effektiv cpu-fläkt i en liten "barebone"-låda...?
Har en Qbic Soltek med originalfläkten till 2.8Ghz,sockel 428.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/01/07 :  01:08:27  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Den perforerade plåten i chassit där fläktarna sitter är en av bovarna har jag upptäckt. När luften från fläkt-bladen träffar perforeringen blir det extra turbulens som brusar. Jag satte min Dremel i lådan och skar bort det mesta av den perforerade plåten och fick ner ljudet ett eller ett par decibel.

Nu sitter det två 12cm fläktar i chassit som är nerställda på lägsta varv (jag minns inte vilket märke, men de var reglerbara med en potentiometer). Större diameter= lägre varvtal för samma luftmängd= lägre dB.
Zahlman har en riktig bamsing till CPU-kylare med 12cm fläkt och koppar-kärna/flänsar: Kommer nog att skaffa en sån förr eller senare.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/07 :  15:04:43  Show Profile Send Piggen a Private Message
quote:
Zahlman har en riktig bamsing till CPU-kylare med 12cm fläkt och koppar-kärna/flänsar: Kommer nog att skaffa en sån förr eller senare.


Tror att det är den jag har, tror jag (lite osäker på om jag har 80 eller 120mm fläkten dock). Min erfarenhet är att den, faktiskt, är lite surrig! Jag är besviken på den måste jag säga, funderar på att byta den. Men det är ju inte säkert det är samma Posta gärna en länk på den du menar!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/07 :  16:25:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Piggen:

Den finns både i 92 mm och 120 mm storlek, med olika storlek på flänsen då så klart.

Har en på 92 mm och upp till 2000 rpm tycker jag inte att det är så farligt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/07 :  20:46:50  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag tror på yttre dämplåda. Kolla även in svenska HD-Silencer (har inte provat den själv).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2006/01/09 :  09:16:55  Show Profile Send Lepra a Private Message
Har aldrig lyckats få upp min processor i mer an 34 c
o då snurrar flakten på drygt 980 rpm.

grafiken har IceQ II kylning.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000